Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 16 Onmisbaar. Lek

Dit was de vierde keer in drie weken. Verbijsterd staart André naar de achterband van zijn fiets. Hoe kan dat nou? Steeds als hij van school naar huis wil rijden, staat er een band leeg. Ligt er ergens glas waar hij steeds doorheen fiets? Het lijkt wel of er een pechduiveltje meefietst. Sinds hij met Linda naar huis fietst, hebben ze vaak samen op haar rijwiel gereden, Linda zal wel denken dat hij het expres doet, zodat hij haar achterop haar fiets naar huis kan brengen, terwijl zij het middel van André omklemt. Als hij de volgende dag weer naar de inmiddels geplakte fiets loopt, ontdekt hij dat het geen pechduivel is, maar een mens van vlees en bloed. Hij ziet een onbekende knaap met een mes bij zijn fiets staan. ‘Hé, wat moet je daar’, schreeuwt hij, terwijl hij erop afrent. Als een haas rent de jongen weg. Even later vertelt hij het aan zijn vriendin. ‘Die knaap was grof gebouwd en had rood haar.’ ‘Dat is vast Robbert, een buurjongen. Een enge agressieveling.’ ‘Nou, dan ga ik maar eens met hem praten.’ Als hij kort daarna bij de bandenprikker aanbelt, blijkt Robbert een kop groter dan André ‘Dat is toch niet normaal, wat je steeds flikt. Waarom doe je dat, man?’ ‘Omdat je mijn meissie heb afgepik’, roept de ander en zonder enige waarschuwing belandt zijn vuist op het rechteroog van André. ‘Ach, klojo, Linda is nooit je vriendin geweest.’ En meteen haalt ook André uit naar zijn opponent. Er volgt een stevige matpartij, tot de moeder in de gang verschijnt en roept: ‘Ophouden Robbert. Ben je weer bezig?’ Als de gehavende André het verhaal aan Linda vertelt, omhelst zij hem en geeft een dikke kus. Voor het eerst.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een lief verhaal! Puberliefde! :) Ik vermoedde eerst dat zij het zelf deed zodat ze achterop lekker tegen hem aan kon leunen. Het leest fijn!

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Jules, mooi geschreven en zonder jouw verhaal teniet te willen doen zijn er toch wat verbeterpunten. Ten eerste moest de fiets het middelpunt zijn, dat lijkt nu wat te vervagen omdat het meer om Robbert en Linda lijkt te gaan. De fiets is nu een meewerkend voorwerp en niet de hoofdpersoon. Ten tweede moest de fiets een deugd bij zich dragen. Ook deze haal ik hier niet uit. Als advies wil ik je meegeven de opdracht nogmaals goed te lezen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie er wel een deugd in, Indrany. De hoofdpersoon André staat zijn mannetje en dat is STANDVASTIGHEID of KRACHT. Wel degelijk een deugd. Niet de fiets hoefde de deugd te hebben. Wel vind ik het knap wie de opdracht zo heeft opgevat. Dat leverde mooie stukken tekst op. Ik probeer de opdracht toch zo ruim te schrijven dat er uiteenlopende uitwerkingen mogelijk zijn. Dit zorgt voor verandering van spijs. Anders krijg je veel van hetzelfde. Dit is een helder verhaal met een duidelijke opbouw, waardoor het verhaal goed tot zijn recht komt. Ik was erg bezorgd toen André een klap kreeg...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de input. Ik heb inderdaad de jongen als deugd durf en daadkracht willen meegegeven. De fiets is weliswaar bijzaak, maar toch onmisbaar in dit verhaaltje.