Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#16 Fiets

Daar lig ik dan op mijn laatste rustplaats. Zo vaak ben ik door deze straten gegaan, het gewicht van de dag met me meetorsend. Ik piepte, ik kraakte en op het laatst ging ik niet meer snel, maar toch kwam ik er steeds. Altijd ben ik doorgegaan, ook al huisde ik op straat of in een uithoek van een vochtige schuur. Soms werd er ruw met me omgegaan: ik werd tegen de muur gesmeten, ik werd aan kettingen gelegd. Alleen het allereerste begin was mooi. Toen werd ik voorzichtig neergezet en veel last had ik niet te dragen. Regelmatig werd ik gewassen, zodat ik glom. In die jaren werd er naar mij gelonkt, oh zeker! Na een tijdje was dat allemaal over. Ik ging van hand tot hand zonder dat er iemand veel aandacht aan mij besteedde. Als een verlepte hoer was ik: nog wel gebruikt, maar altijd in de schaduw van het bestaan. Nooit meer werd ik gekoesterd. Maar ik ging door met wat ik moest doen. Ik droeg, ik bewoog, ik ging van A. naar B. Dat was mijn taak en tot het einde hield ik me daaraan. Niet dat ik niet meer had gewild. Graag was ik meegenomen naar die bergen en heuvels in Frankrijk, waar mensen langs de kant mij zouden toejuichen en verzorgers achter mij aan reden om me onmiddellijk op te lappen als ik maar een kik gaf. Voor zo’n bestaan ben ik niet echter niet geschapen. Ik was een lastdrager. Van huis naar kantoor over de duffe Nederlandse fietspaden. Een enkel keer een ommetje door het bos en daar bleef het bij. Nu ben ik in de gracht gedonderd. Langzaam zal ik wegroesten, terwijl slijmerige algen mij zullen omwikkelen. Ooit word ik opgedregd en delen van mij worden dan misschien een espressomachine of een sneeuwschep.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij was heel trouw. Maar ja wat had hij anders kunnen doen. Een stuk ijzer (of aluminium misschien) gegoten in de vorm van een fiets. Ik vond het een zielig verhaal, nog nooit had ik medelijden met een fiets, nu wel. Enigszins rauwe stijl heeft het stukje, maar wel leuk om te lezen.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, Volgens mij heb je met de directe, ruwe taal de ondankbaarheid en het materialisme van de gebruiker willen benadrukken. Zouden mensen dan echt vergeten zijn dat je het op een oude fiets moet leren? :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Petra, heerlijk dat directe tikkeltje rauwe. Ik houd er wel van, ben er zelf ook niet vies van ;-). Je insteek een fiets zo neer te zetten als je deed, vind ik vélowaardig.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik heel knap gedaan vind, is de langzame opbouw naar verbittering, wanneer het besf komt afgedankt te zijn.. Het is pas rauw op het laatst. Ik ga voor loyaliteit / schoonheid van binnen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En toch schuilt er nog een piepklein beetje hoop in de allerlaatste zin. Een espressomachine, dat zou toch eigenlijk fantastisch zijn. Mooi stuk. Is de deugd vasthoudendheid?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De deugd: Hoop. Ook berusting. Of is er dat geen? Mooi metaforisch verhaal over iemand die vlak voor zijn einde op zijn woelige leven terug kijkt. Erg sterk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een levensloop in mooie pure woorden. Hoop om terug te keren op aarde als espressomachine, hoop om ooit de bergen te zien. Liefde voor het voertuig. Voorzichtigheid hoe de fiets is behandeld door de berijder.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HOOP en BERUSTING zet je naast verbittering en teleurstelling, daardoor krijgt het geheel meer diepte. De rauwe werkelijkheid van fietsenmishandeling is inderdaad zielig. Gelukkig is er de transformatie, ook voor hem. :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan, de fiets in de gracht overdenkt zijn leven. Niet geheel zonder verbittering, maar hij bleef plichtsgetrouw. En zelfs met het akelige roest-en-algen beeld helder voor ogen, weet hij hoop te koesteren op een nieuw leven -hij is niet stuk te krijgen eigenlijk, blijft altijd dienstbaar.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Berusting is hier de belangrijkste deugd en toch ook hoop. Een espresso machine wil iedereen wel worden, natuurlijk. Wat vinden jullie trouwens rauw aan deze tekst? Ik ben echt benieuwd want ik zie het niet.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Petra#10 De laatste alinea - m.n. het woord "gedonderd". Vind ik erg sterk, want het drukt de gemoedstoestand van de fiets (:-)) mooi uit. Dit is rauw in de zin van onverbloemd. De zinnen daarna ("slijmerige") krigen hierdoor lading. Juist dit soort subtiliteiten maken dat ik een tekst graag lees. Ik zou dit voorbeeld willen opnemen in mijn schrijfboekje. Ik stuur je een pb.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi geschreven deze terugblik op zijn gebruik door de ogen van de afgedankte fiets. :thumbsup: Ik krijg ook medelijden, het is bijna triest zoveel ondankbaarheid voor de nooit teleurstellende inzet van deze fiets. Subtiele opbouw zoals Leonardo Pisano zegt, de fiets verdrinkt in zelfmedelijden! Goed neergezet die gevoelens!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk naar de datum, knipoogje. Ik plaatste dit stuk eerder dan jij het jouwe. En trouwens, met zo'n opdracht is de kans groot dat mensen dezelfde motieven gebruiken, zoals in dit geval de oudere fiets. Verder: de stukjes lijken totaal niet op elkaar.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Knipoogje, dit geeft geen pas. Jouw tekst is van 19 juni 22:14 uur en die van PetraO 18 juni 21:50 uur. Daarnaast heeft Petra gelijk in haar argumentatie van #14. Ik wil je vragen om vooral niet tot dit niveau af te dalen; het is ontsierend en past niet in onze uitwisseling.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat verhalen op elkaar lijken kan gebeuren. Verder wil ik liever dat men het er hierbij laat. Wie hier zijn verhaal plaatst loopt de kans dat hij een ander inspireert, het is een openbaar forum. Daarnaast loop je de kans dat lezers het lezen en jouw schrijfstijl leuk vinden en dat je bekender wordt. Maar ontopic, goed geschreven, PetraO. Je overtuigt met jouw schrijfstijl.