Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 14 B - Brief van het front

Ode aan Maddbrug Woedend was ik op mijzelf toen de chirurg naast mij knielde en zei dat tijdens de oneindig lange uren dat ik daar had gelegen microscopisch onderzoek had uitgewezen dat ik kanker had. Het team chirurgen had maar een deel van mij weggenomen. Met lymfestations en al. Zonder mij wakker te maken en te vragen of ik het goed vond. Nu ben ik thuis en lig op mijn bed in de woonkamer waar die nooit heeft gestaan. In de plaats van mijn rode bank die in het tuinhuis is gezet. Terwijl muizen er gaten in knagen, lig ik te wezen. Kijkend naar de lichtinval en luisterend naar vogels in het zwerk. Ook ik heb een gat. Ik vraag mij af wat zij ermee hebben gedaan, waarom ik niet gevraagd heb het mij terug te geven. Dan had ik het begraven en er een plant voor teruggekregen met longblaasjes als fuchsiabelletjes. Een stoet aan vreemdelingen dient zich aan. Zij bellen aan de deur, ruiken vies en willen mij onder de douche zetten. Ik weiger nog langer. Ik leef op pijnstillers en ben er dol op. Ze doen mij giechelen en onderdrukken mijn fantoompijn. Langzaamaan kom ik terug. Het duurt moede maanden. Ik laat mij niet kisten en zeg adieu tegen kanker.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heel ander soort D-day, met een front dicht op de huid. Vaak wordt gezegd dat je pijn niet kunt vergelijken, dit is ten dele waar: er zijn raakvlakken in de verwerking van al die vreemde, bekende, woeste, onzichtbare pijnen. Pijn kan ons verbinden in plaats van van elkaar vervreemden (oei, voorzetselhik).

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor Mili: antwoord aan een overlevende De oorlog is gewonnen, ik ben net terug van het front, jij bent onderweg. Je komt er wel. Binnenkort kunnen we ons eremetaal ophalen, maar voor mij hoeft dat niet. Ieder half jaar heb ik een oefening, om te laten zien dat het lijf mijn vriend is gebleven. Het leven leven en zelf de overwinning zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een brief van het lichaamsfront. Soms zijn er dingen waar je geen zinnig commentaar op kunt geven. Maar wel hoop ik dan dat het Maddbrug goed gaat de komende periode. Hoe het met jouw zit Mili begrijp ik nog niet helemaal. Ben jij al (helemaal) beter?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dit is een totaal ander front. In ieder geval geen oorlogsfront. Ik hoop niet dat het zo erg is als je het verwoordt, Mili. Hoewel... ik vrees dat het wel waar is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nogmaals, Maddbrug, die alle eer en respect toekomt, gaf mij de moed voor het eerst een stukje over kanker te schrijven. Confronterend en heilzaam. Het ligt achter mij. Zet mijn tanden in schrijven nu want schrijven zal ik. Met dank voor jullie inlevende reacties.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank Mili, merci toute le monde. Het is een fraai forum waar wij allen iets moois neerzetten! Odile, dank voor deze speciale opdracht!

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Respect over je geschreven brief. Je mag het misschien niet zo zeggen maar de laatste zin....ik laat mij niet kisten vind ik goed gevonden. Je kunt de betekenis ook lezen als : ik laat me niet in de kist verstoppen. Je geeft een mooi beeld weer zoals een patiënt zich in deze situatie voelt en beweegt. Ik kan alleen nog maar zeggen, ik hoop dat het adieu voorgoed voor je is. Respect en alle goeds voor jouw toekomst!

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij kwam, zag en verloor. De lijkenpikker staarde verschrikt naar zijn afgesneden vingers. Hij wilde schreeuwen, maar over zijn lippen rolden zuchten van verslagenheid. Zij zag hem komen, zag hem kijken, grijpen naar haar ziel. Schijnbaar hulpeloos. De muizen in de bank fluisterden; "Waar moeten we straks heen?"

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anne: je hoeft niets te zeggen, @ Indrany: dank voor je lieve woorden zoals ook @ Sanne en @ Yrret: je komt en je gaat op je vleugels; je weet mij te intrigeren. @ Maddbrug: laat vooral van je horen :{}