Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#13 – Gebruik van ontkenning. De val

Het werd ineens zwart voor zijn ogen. Snel probeerde hij nog de leuning te grijpen, maar het was te laat. Gerrit smakte naar beneden. Hij voelde nog een bonk in zijn rug en een dreun op zijn hoofd. Daarna niets meer. Toen hij zijn ogen opende, lag Gerrit in een ambulance. Het eerste wat de ziekenbroeder vroeg welke datum het was?” “Waarom?’, vroeg de ander in zijn onnozelheid. “Weet je dat niet zelf, dan?” “Jawel, maar ik wil het van jou horen.” “Even denken hoor. Oh ja, het is vrijdag de 28e toch?” De man was tevreden en informeerde of hij nog iemand wilde bellen. In het ziekenhuis informeerde de arts wat er precies was gebeurd. “Ik was aan het fitnessen en werd wat zweterig en duizelig. Toen dacht ik, laat ik maar naar huis gaan. En toen viel ik flauw.” Er volgde een uitgebreid onderzoek. Zijn hoofd werd gescand, zijn hart onder druk gecontroleerd, zijn ribben en botten onderzocht, maar Gerrit bleek totaal niets te mankeren. “Gefeliciteerd, meneer, maar we willen u toch nog een nachtje hier houden voor verder onderzoek. We denken dat het een hartfalen is geweest.” “Nee hoor, ik blijf hier niet. Mijn hart is prima in orde. Het kwam alleen omdat ik mijn bidon vergeten was. Ik had moeten drinken tijdens het sporten. Mijn bloedsuiker was gewoon wat te laag geworden.” Na een flinke woordenstrijd, mocht Gerrit uiteindelijk gaan, maar niet voordat hij een verklaring had getekend dat de weigering voor eigen risico was.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De tegenstrijdigheid zit hem in Gefeliciteerd meneer, dan denk je dat alles goed is, maar dit wordt ontkend door hem nog een nachtje te willen houden en het denken aan hartfalen.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In dit geval ontkent de hp dat er iets mis met hem zou kunnen zijn, om snel weer naar huis te kunnen, en omdat hij er zelf niet aan wil dat hem iets ernstigs zou kunnen mankeren. Zeker na het tekenen van het eigen risico contract, verwacht ik dat Gerrit straks nog een keer in elkaar zakt. Gerrit valt onder de noemer: eigenwijs.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij ontkent de ernst van de situatie. Sport, denkt dat hij alleen wat meer water had moeten drinken. Ik mag hem niet, zo'n type dat stelselmatig de overduidelijke signalen op zijn pad negeert en denkt dat hij onsterfelijk is en eeuwig jong

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik snap helemaal niks van de actuele schrijfopdracht, maar dat kan aan mij liggen. Maar dit is ook zonder schrijfopdracht wel een aardig stukje. Uit het leven gegrepen, zou ik zeggen. En, anders dan Henny, mag ik deze man. Hij is uitvoerig onderzocht; men heeft niets gevonden, zelfs geen verhoogde of verlaagde bloeddruk en de reden om de man nog een nachtje in bed te houden, kan dus niet goed een medische reden zijn. Wat dan wel? Nieuwsgierigheid? Onzekerheid? Omzet draaien? De hp trapt er in ieder geval niet in. Hij is en blijft zèlf verantwoordelijk voor zijn gezondheid. Hij kiest niet de makkelijke weg om zijn ziel en zaligheid te leggen in de handen van een stel overwerkte witjassen bij een zorgfabriek, die meer managers kent dan verplegers en waar sindsdien winst moet worden gemaakt. Voor de bonus. Nee de hp hoeft niet eeuwig te leven. Hij kiest misschien juist voor kwaliteit in plaats van hoeveelheid. Beter één nacht thuis in het eigen bed onder eigen wol en regie, dan drie in het ziekengevang, zou hij met enig recht kunnen denken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jules, de ontkenning is duidelijk en heb je verwerkt. Ik sympathiseer wel met je hp; zelf heb ik er ook een handje van uit ziekenhuizen weg te lopen. @HaveeWee: ik ga daarom met je gedachtegoed mee hoewel ik het minder heftig zou stellen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De HP denkt, op zijn eigen gevoel afgaand, de tegenstelling te weten van de uitslagen van onderzoeken van de medische wetenschap. Het ontkennen van de conclusie van de dokter. Wetenschap tegenover gevoel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg interessant al die verschillende meningen. Wat de een dus prima vindt, is voor der ander niets. Iedereen bedankt voor de input. Overigens: Gerrit is (volgens mij) nog altijd in een goede gezondheid, hoewel het gebeuren enkele jaren terug heeft plaatsgevonden. En ik vind hem over het algemeen niet eigenwijs, en zeker niet onsympathiek. Maar daarover kunnen de meningen ook best wel verschillen. www.julesdulac.nl