Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht 13: de enige echte nieuwe

28 mei 2014 - 17:57
Opdracht 4: gebruik van ontkenning Niet iedereen schrijft vanuit het perspectief van de hoofdpersoon. Je kunt ook schrijven vanuit een alwetende verteller. In dat geval kun je gewoon schrijven wat voor iemand je hoofdpersoon is, maar je kunt ook een omweg nemen en je lezer verrassen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een tegenstelling of ontkenning. In mijn prentenboek ‘Nachtgeluiden’ wil ik vertellen dat mijn hoofdpersoon bang is in het donker. Maar ik heb mijn lesje geleerd: show, don’t tell. Dus ik wil niet zeggen: Pauline is bang in het donker. Wat nu? Ik vertel: sommige kinderen zijn helden. Deze kinderen zijn niet bang in het donker, ze kijken niet eerst onder het bed, ze hoeven niet te slapen met het licht aan enz. En ik eindig met: Pauline is geen held. De lezer weet genoeg. Opdracht aan de schrijver: Kijk welke eigenschap je van een personage wilt benadrukken. En vertaal dat in een ontkenning. Ook als je geen alwetende verteller hebt, kun je deze techniek gebruiken. Een personage kan over een ander vertellen en dat in deze vorm doen. Plaats dit op het forum (maximaal 250 woorden) Opdracht aan de lezer: Beschrijf welke indruk jij van het personage krijgt. Er is geen goed of fout, fantaseer er lustig op los. Het gaat om de indruk die jij krijgt, om je gevoel, niet om feiten. Voor meer achtergrondinformatie bij deze opdracht, kijk op www.hoeschrijfjeeenboek.nl/schrijvenonline

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2014 - 19:01
Ik vind dit een ingewikkelde opdracht. Voor mij lijkt ze op het eerste zicht op de vorige. Een gebaar of handeling. Ik ben niet volledig mee denk ik met wat de bedoeling is. Bij de vorige opdracht is het als iemand u bij de keel grijpt heb je te maken met een zeer agressief persoon die vlug op zijn tenen getrapt is. Bij deze opdracht snap ik hem niet echt.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2014 - 23:54
Nog een voorbeeld: Het was in de metro, een regenachtige dag en iedereen luisterde mee. 'En Kees?' vroeg de vrouw, 'Wat vind jij nou van Kees?' De man leunde achterover. 'Kees,' verzuchtte hij. 'Tja, wat zal ik zeggen, Kijk, je hebt van die mensen aan wie je je portemonnee zou toe vertrouwen.' Hij liet een veelbetekenende stilte vallen. De metro hield haar adem in. Hij leunde weer naar voren. 'Nou, zo iemand is Kees dus niet.'

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 0:17
Uw vb is een letterlijke tegenstelling in een dialoog. Ik zie het nut daar niet echt van in. Waarom zou je zo iets schrijven? Welk doel heeft het eigenlijk? Voor mij lijkt het nog steeds een plotsignaal. Ik zou zelfs gewoon zeggen dat Kees niet te vertrouwen is en al de rest schrappen. Dat iedereen mee luistert zou ik ook schrappen. Voor mij is het al onlogisch als je zo'n persoonlijke vraag stelt over iemand terwijl iedereen mee luistert. Tenzij je met een groepje zit bij elkaar en iedereen deel neemt aan het gesprek. Maar nu ben ik door aan't denken :) Maar ik snap uw vb wel. Ik snap alleen het doel niet van deze opdracht.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 9:26
Christine1, als je schrijft op de manier die Henny bedoelt dan schep je zinnen die de lezer mee op speurtocht neemt. De spanning om de HP te volgen wordt vergroot. Er komen automatisch nieuwsgierige gedachten op en de lezer wordt gedwongen om de lijn te volgen om te weten hoe die persoon is. Je voelt dan vaak later ook haarfijn aan waar het verhaal naartoe kan gaan, zonder dat het jou letterlijk verteld wordt. Letterlijk vertellen daarmee wordt een verhaal al snel saai ... Kan je hier verder mee?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 9:32
Kijk anders even bij de uitwerking van Jo-landa, een voorbeeld zegt vaak meer dan een uitleg
Leuk om te horen als jouw tekst een handvat voor een ander kan zijn. :)

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 10:54
@Jo-landa, ik ben ongeveer mee. Maar ik denk niet dat ik de enige ben die het moeilijk heeft met deze opdracht. Ik heb er nog gezien die het niet volledig begrepen hebben. Waarschijnlijk zie ik niet hoe ik hem kan invullen de opdracht. Ik zal een poging wagen. Ik heb al verschillende vb gelezen maar ik haal daar dus geen tegenstellingen uit. Jouw vb is een bakker die bijna in de nacht ergens aan belt. Dat is verdacht. Voor mij is dat dan een plotsignaal (want wat doet een bakker daar zo laat), niet echt een tegenstelling. Dus ben ik waarschijnlijk niet mee. Of ik pieker er te fel over, dat kan ook en maak het moeilijker dan het is :)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 11:18
Maak je niet te druk Christine, de ene opdracht sluit beter bij je aan dan de andere, dat is geen probleem. Zelf houd ik niet zo van letterlijk vertellen, maar dat is mijn voorkeur. De opdrachten zijn bedoeld om met verschillende manieren van vertellen te spelen, dat is alles. Het is geen eindexamen. Probeer de opdracht te maken als hij je aanspreekt, en anders wacht je op volgende week, dan is er weer een andere opdracht.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 11:29
@Henny, ik denk dat dit niveau te moeilijk is voor mij. Ik heb Madburg zijn opdracht gelezen en ik snap het ongeveer maar ik denk dat dit meer in volwassen boeken gedaan word? Ik schrijf voor adolescenten. Ik lees ook nooit volwassen boeken en ben het nog nooit tegen gekomen zoiets in een boek dat ik heb gelezen. Ik denk dat ik moet passen voor deze opdracht want ik kan er niet aan uit. Het is vrij frustrerend :). Misschien als ik een paar dagen mee lees dat ik het wel zie. Ik kan zelfs geen commentaar geven want ik zie het gewoon niet. Al een geluk dat het geen examen is want ik zou zo gebuisd zijn :). Maar ik lees mee. Ik zal opdracht 12 proberen in te vullen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 11:37
Het is ook geschikt voor kinderen, dan doe je het explicieter. Ik heb het gedaan in een prentenboek voor zesjarigen. Maar dan heel expliciet. Ik zie dat de gebruikers van dit forum het vele implicieter, tussen de regels verstopt,gebruiken. Zelf vin dik dat nog mooier, maar het is inderdaad ook moeilijker. Het begint dan ook meer op subtekst te lijken. Maar je hebt gelijk, Christine, maak je niet druk, het is om met taal te spelen en ervaring op te doen en feedback te krijgen. Schrijf op je eigen manier als die je bevalt en wil je eens wat anders, dan probeer je een opdracht uit. Tenminste, mijn opdrachten, want ik geloof dat de andere schrijfcoaches het weer anders aanpakken.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2014 - 11:56
Ik vind het wel leerzaam, maar mijn probleem is dus gewoon dat ik niet weet hoe ik dat ingevuld moet krijgen. Ik lees mee en misschien dat ik het dan wel zie.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2014 - 7:52
@christine1, houd moed! Het feit dat je je op dit forum begeeft, zegt al iets over jouw schrijverszin ;)

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2014 - 11:00
@Jo-landa, haha :), daar ligt het niet aan hoor. Mijn manuscript heeft op 1 week tijd een uitgever gevonden. Dus, het ligt er eerder aan dat ik niet goed mee ben. Ik begin het min of meer te begrijpen wat de bedoeling is als ik de andere hun invulling lees. Ik ben intussen al aan deel 2 begonnen van mijn boek. Het voorjaar van 2015 komt het uit.