Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #12 - Gebruik van gebaren

Op woensdag geef ik les aan een groepje volwassenen. Soms zijn 't er drie, soms tien. Meestal gaat het goed. Die dag, ik zal misschien vijf minuten bezig zijn geweest, zag ik het voor het eerst. Niet het gezicht van die mevrouw of haar figuur - die waren me op de gang al opgevallen - maar haar handbewegingen. Telkens dat ze een vraag stelde of kuchte of geïnteresseerd leek, gingen haar handen naar haar gezicht. Ze frunnikte aan een oor, ze krabde aan een neusvleugel, ze veegde langs haar mond. Maar niet met de gedachteloosheid die je kent van je kinderen, dan had ik er niet op gelet, nee het leek geoefend en gestileerd. Als een dans of tai-chi. Toen het vreemde van haar gedrag eenmaal was geland keek ik ter controle naar de overige cursisten. Ze leken het niet te zien of niet te willen zien. Mijn mond praatte verder en mijn ogen gingen gewoon heen en weer. Maar ik zag alleen die vrouw nog. Terwijl ze juist met een wijd en elegant gebaar aan een niet-bestaande linker snorpunt draaide, voelde ik me licht worden en afdalen in mijn keel en maag en..... Hallo meneer Westerhof, gaat het weer een beetje? Mevrouw Storms gaf de flauwgevallene links en rechts een paar kletsen en was blij toen er wat kleur op zijn wangen kwam.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oef, dat vind ik een moeilijke HaVeeWee. Er zijn de gebaren van de vrouw en er is het flauwvallen van de man. Het lijkt wel VooDoo. Ze maakt hem ziek, doelbewust.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag me af of de mevrouw het met opzet deed. Het zou zelfs een vorm van verlegenheid kunnen zijn. HP is in ieder geval erg onder de indruk. Vindt het wel een moeilijke, dit kan veel kanten opgaan. Ik ben benieuwd!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beschouwt de hp de gebaren van de cursiste als een vorm van hypnose? Of is hij psychotisch en leest hij boodschappen in de gebaren van andere mensen. Hij zegt zelf de enige te zijn die de vreemde gebaren van de vrouw opmerkt.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk die inhoudelijke commentaren. Alsof het een stuk was uit een bestaande roman. Maar nee, ik verzon het ter plekke. Het ging mij om de gebaren van sommige mensen. Gebaren, tics, rare gewoonten. Dingen van niks die je helemaal kunnen biologeren. Een oefening in gebarentaal zeg maar. Geloof het of niet, maar aan hypnose of voodoo had ik nog geen seconde gedacht. Maar nu zie ik het ook. Vreemd hoor dat je dingen kunt schrijven, scheppen, die vervolgens gewoon hun eigen weg gaan. Alsof je Victor Frankenstein heette. Ja wie schrijft is waarlijk een alchemist, een magiër. Alles is mogelijk met woorden. Elke zin kan een toverspreuk zijn.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bizarre situatie dat je het ene moment op gebaren let die buitengewoon zijn en volgens mij duiden op liegen of zenuwachtigheid en het andere moment flauwvalt. Het roept vragen op en als je ze niet aannemelijk kunt beantwoorden zal ik erg teleurgesteld zijn...

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo oui, Ja dat zou ook nog kunnen. Dat alles zich in het hoofd van de hp afspeelt. Dat hij psychotisch is zoals Catherine Deneuve in Repulsion. Maar zeker weet ik het niet want zoals gezegd staat dit stukje helemaal op zichzelf. Er is niet meer.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile jij maakt het helemaal bont. Ik zou jouw vragen 'aannemelijk' moeten kunnen beantwoorden omdat jij anders teleurgesteld bent? Hallo zeg. Nee de rolverdeling is als volgt: ik wek de nieuwsgierigheid op en jij beantwoordt vervolgens je eigen vragen. Ik kan potdomme niet alles zelf doen.