Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijke schrijfopdracht #12 - Gebruik van gebaren

Een tandenstoker danste door zijn mond, hij speelde er mee. Hij keek tv, maar ze had heus wel door dat hij ook naar haar keek. Af en toe schoten zijn ogen haar kant uit. Zijn mond ging open en weer dicht. Na een tijdje schraapte hij zijn keel. ‘Dank je voor al je werk’. Haar mondhoeken krulden omhoog. Bescheiden, maar haar ogen straalden. ‘Graag gedaan.’ ‘Het was hier wel een rotzooi zeg.’ Hij krabte wat op zijn achterhoofd en liet weer een kuch. ‘Toch fijn dat het dan nu weer netjes en schoon is toch?’ Hij staarde tussen de lamellen door naar de tuin van de buren. ‘Ja’ murmelde hij zacht. ‘Ik breng je zo wel naar huis. Het begint donker te worden. ’ Ze stond op en pakte de pizzadozen en de blikjes cola van de koffietafel. Onderweg naar de prullenbak zei ze: ‘Hou je het hier nu wel netjes? Ik wil niet dat het weer een rotzooi is als ik langskom.’ ‘Ga je nog vaker komen dan?’ Het stak haar in haar hart. Ze kwam weer uit de keuken lopen en leunde tegen de deurpost aan. ‘Als het mag’ Hij zei niks. Ze vroeg zich af waarom hij steeds zo’n gekwelde blik in zijn ogen had elke keer als hij naar haar keek. Hij stak zijn handen in de lucht en kromde van beide handen zijn wijs en middelvinger. ‘Ja bij mij is het echt’ – hij bewoog zijn vingers op en neer – ’supergezellig’.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee gebaren vallen mij op. Het tussen-haakjes-gebaar waarmee hij benadrukt dat zijn uitspraak ironisch bedoeld is. Daarnaast het uit films overbekende stokertje tussen de lippen, meestal bij stoere, wat onverschillige mannen die de wijsheid in pacht denken te hebben. Deze wat mij betreft irritante gewoonte lijkt hier te horen bij een bange man die moeite heeft om aardig te zijn; hij bedankt de vrouw voor haar huishoudelijke inzet, en dat is voor hem al heel wat. In welke relatie deze mensen tot elkaar staan? Ik ben er nog niet uit; het maakt nieuwsgierig.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nieuwe schoonmaakster in plaats van zijn ex die ook weleens schoonmaakte? De man doet stoer (tandenstoker) omdat ze aantrekkelijk is. Eigenlijk is hij onzeker. Hij is bang dat zelfs de schoonmaakster niet meer wil terugkomen?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
man met problemen, probeert zich een houding te geven, met stokertje, met sarcasme, maar weet intussen niet wat hij moet met zichzelf, zijn leven en zeker niet met een vrouw ze houdt kennelijk van hem (maar waarom?)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De rollende tandenstoker geeft de man iets te doen, hij is nerveus, onzeker. Of net gestopt met roken? Het tussen haakjes gebaar geeft aan dat hij het niet meent dat het echtgezellig is bij hem. Hij zoekt bevestiging van haar, voelt zich te min voor haar. Die gekwelde blik maakt de HP en mij nieuwsgierig!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het tussen haakjes gebaar geeft aan dat het woord supergezellig anders gelezen moet worden. kortom een duidelijk geval van 'subtekst' Daardoor vind ik de hoofdpersson ineens een stuk sympathieker, hij relativeert zichzelf en zijn situatie

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jongeman die blij is dat zijn appartement weer is opgeruimd. Hij doet stoer en probeert de jonge vrouw uit te dagen. Zij weet niet zo goed wat ze aan hem heeft, is er meer tussen hen? Hij doet wel beleefd en wil haar ook graag veilig thuis brengen. Maar meer is het volgens mij niet voor hem.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hij vindt haar leuk. Zij vindt hem leuk. Hij is nerveus en weet niet goed hoe zeggen moet dat hij wat voor haar voelt. Daarom doet hij het met ironie.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste mensen, Het was een leuke opdracht! Ik heb het 'groot gebarenboek der lage landen' gekocht via bol.com. Vanwege de lange levertijd (boekje nog steeds niet binnen) eerst maar bij de bibliotheek gehaald. Mijn vrouw en ik vonden het leuk om te lezen. Heel grappig hoeveel gebaren we herkenden. Schrijvenmaar, mevrouwvanbalen, marietje, en henny fortuin kwamen het dichtst in de buurt van wat ik bedoelde. Wat vooral moest overkomen was dat hij zich te min voelde voor haar, gekweld werd door bepaalde emoties, en in zijn verdriet en wrok cynisch ging doen. Redelijk gelukt denk ik. Nu ik er over nadenk komt hij misschien meer ironisch over. Kan op zich ook wel. Ik denk dat als mensen de stukken voor het verhaal hadden gelezen, het meer op zijn plaats zou vallen. maar zo is het ook een beetje mysterieus. Is ook wel leuk toch!? Ben benieuwd naar de laatste opdracht. Zelf denk ik dat het zal gaan over het beschrijven van de HP door de ogen van een ander.. Gokje..

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor de boekentip, Lucius! Het kwam op mij over zoals je bedoelde, en het conflict tussen de hp en de vrouw is dan ook voelbaar, zij wil graag gewoon gezellig zijn en hij is cynisch. Dat bijt elkaar.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verkeerd gegokt, Lucius, maar wel een leuk idee. Er zitten wat haken en ogen aan, stel ik beschrijf de man door de ogen van de overbuurvrouw. Dan zegt de beschrijving iets over de man, maar vooral over de overbuurvrouw. Waar let zij op, hoe benoemt zij de dingen. Hoe betrouwbaar is zij als verteller. Aan de andere kant maakt dat het juist leuk en spannend. Wie weet. Ik heb in mei de vrije hand gekregen en weet nog niet wanneer ik weer een maandje op schrijven online kom, maar, wie weet.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@odille, Ik word er blij van dat jij en de meeste mensen toch steeds eruit pikken wat ik ook bedoel! Geeft me een goed gevoel! Verder komt alle eer toe aan Henny Fortuin, zij kwam met deze boekentip. Op haar eigen website gaf ze namelijk meer uitleg over deze opdracht en daar stond deze boekentip bij. Dit heb ik ter harte genomen, want het leek me een handig boek om als schrijver te bezitten. Het boek kan namelijk helpen als je als schrijver teveel blijft hangen in het gebruiken van cliche gebaren. Het boek staat namelijk vol met een heleboel gebaren die iedereen wel kent, maar toch niet zo 1,2,3 in jezelf te binnen schiet als je over gebaren nadenkt. Mijn vrouw en ik hadden veel: 'O ja!' momentjes ;-)

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@henny fortuin, Het was in ieder geval heel leuk dat je een maandje hier de vrije hand had. Nou.. de maand is nog niet helemaal om.. Nog 1 week, nog 1 opdracht te gaan! Ben benieuwd wat de laatste opdracht gaat inhouden! Ja het kan een leuke uitdaging zijn om bijvoorbeeld een opdracht te geven waarin verschillende mensen 1 persoon moeten omschrijven. Het is namelijk een gegeven dat mensen wel communiceren, maar iedereen beleefd de wereld op zijn of haar eigen manier. Mensen interpreteren soms heel anders het gedrag van iemand, hoe iemand iets bedoelt*, dan hoe die persoon het ook echt bedoelt. * Zit natuurlijk wel een psychologisch element in, dus vooral interessant voor mensen die hier ook van houden. grammatica en spelling is nog niet mijn sterkste punt, dus sorry als dit verkeerd staat haha :-p

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
grammatica en spelling interesseren me niet zo, mooie verhalen, daar houd ik van en dank voor je compliment en de eer die je me toeschrijft. Ja, dat boek is verplichte kost, vind ik. Heel leerzaam en leuk en inderdaad, je komt eens op wat nieuwe ideeën. Ik hoop dat opdracht 13 je bevalt