Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #12 - Gebruik van gebaren

‘Hij is dood, hè?’ Ze streek naast hem neer. ‘Ja,’ antwoordde hij, terwijl hij met zijn rug tegen een boomstam aanleunde. Ze hield de hand van de jongeman op de grond vast en streelde zijn haar. ‘Hij voelt nog warm.’ ‘We moeten doorgaan, we moeten verder het bos in.’ ‘Ze zullen hem vinden,’ zei ze. ‘Kom,’ hij pakte haar bij de schouder en trok lichtjes. Ze schudde hem van zich af. ‘Ik wil hem een graf geven, zoals het hoort.’ ‘Noor, we hebben geen tijd. Ze zullen zijn bloed ruiken, de signalen van de chip opvangen. We moeten hier weg,’ zijn stem klonk dringender. ‘Je wist het, of niet?’ De jongen die al verder gelopen was draaide zich plotseling om. ‘Wat wist ik?’ ‘Dat hij dood zou gaan.’ ‘We wisten het allebei,’ hij sloeg zijn ogen neer. Ze boog zich voorover zodat haar haar voor haar gezicht viel. ‘Waarom zei je niks?’ ‘We dachten dat jij het ook wist,’ Een lange stilte viel neer over het bos. ‘We moeten verder,’ hij strekte zijn hand uit. ‘Wat als ik het niet kan?’ ‘Ze hebben je nodig, je kan ze nu niet alleen laten.’ Ze twijfelde. ‘We kunnen zijn lichaam niet meenemen, dat is teveel gewicht.’ Ze knikte, gaf het lijk een kus en pakte de hand van haar broer stevig vast. Hij trok haar omhoog . ‘Hij zou willen dat we verder trokken,’ hij liet haar hand gaan en liep verder het bos in. Nog even keek ze om, toen volgde ze haar broer, steeds verder het bos in.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De gebaren van beide personages ondersteunen de dialoog, ze zijn niet in tegenspraak met wat ze zeggen. De beschreven gebaren maken de dialoog voor mij beeldend, filmisch.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zus en broer gaan voor mij samen op. Ze zijn harmonieus en luisteren naar elkaar. Ook maken zij samen de nodige gebaren. Van een gechipt lichaam/lijk word ik beroerd. Heel futuristisch, toch Anne?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit haar gebaren spreekt eerbied voor het slachtoffer. Haar broer wil haar meenemen het bos in, hij wil door maar zij wil even bezinning. Doordat hij zijn ogen neerslaat, treurt ook hij om de dode. Zij heeft berouw en buigt haar hoofd. Zijn strekkende hand geeft aan dat hij haar steunt. Dat zij zijn hand pakt geeft aan dat ze vindt dat hij gelijk heeft en dat ze blij, dankbaar is met zijn steun. Dan gaan ze met ieder hun eigen gedachten samen op pad. Ik ben het eens met mevrouw van Balen!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gebaren en dialoog wijzen erop dat zus en broer de dode jongen mochten. Zij zijn in gevaar en de dood ademt ze in de nek. Het is een bedreigende wereld waar zij in terechtgekomen zijn.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Luguber verhaal over een dode in het bos, een dood mens naar het lijkt. Liefdevol gebaar van broer en zus, of zat de chip in een hond?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naar mijn idee zijn ze op de vlucht voor een gevaarlijke groep die ze achtervolgt. De dode jongen met de chip is een gevaar, want zendt een signaal waar ze nu zijn. Ze moeten dus zover mogelijk proberen te komen. De zus wil echter geen afscheid nemen, al haar gebaren geven dit aan, ook het dialoog. De broer wacht wel dat ze afscheid neemt, maar met woorden probeert hij haar te laten inzien dat ze weg moeten gaan. Hij trekt haar niet mee maar is respectvol.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De gebaren onderstrepen het gevoel in dit verhaal nog eens extra. Dat maakt het in dit stukje tekst gevoeliger ook al is het onderwerp spannend. Ik vind het een mooie mix.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als hij zijn ogen neerslaat, denk ik dat hij haar niet aan durft te kijken. Daardoor twijfel ik aan zijn woorden. Wist hij wel zeker dat zij het ook wist of is hij er voor het gemak maar van uitgegaan? Daar zit mijn twijfel.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Gechipte mensen? Dat lijkt me niet fraai. Hier spreekt naar mijn idee veel verantwoordelijkheidsgevoel en ook liefde. De jongen en het meisje steunen elkaar.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nare, trieste, maar mooi ingetogen beschreven situatie hij is wat praktischer, zij wat gevoeliger, maar beiden met respect voor elkaar, de dode en de situatie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen had het eigenlijk goed. Natuurlijk de een wel beter als de ander, maar over het algemeen klopte het aardig. Ik heb niet echt geleerd ervan, maar meer gezien hoe belangrijk gebaren zijn.