Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #11 - Gebruik van omgeving

Als je de maan langzaam ziet opkomen, weet je dat het snel donker wordt. Maar nog steeds hadden we geen plek gevonden om te slapen. De vogels wel. Ze floten de dag uit als de kaars wie wij misten. Kees bleef op zeker moment gewoon liggen onder een richel met klimop en daar sloegen we dan maar ons kamp op. Het ging regenen. Eerst nog zo"n beetje miezeren met mist, maar toen voluit met harde wind en van die grote lange druppels.die van de kant op je neerzeiken. Kees kreunde. Bij het licht van een bliksem zag ik stenen vooruit. Soort gemetselde muur toch. Misschien een schuur of verlaten hof. Dus erheen dan. Met Kees. Maar Kees stonk ineens. Zodat Ilsa vroeg 'heb je in je broek gescheten' 'ja ik denk het wel' 'ach, kan iedereen gebeuren viespeuk' 'heb jij dan nooit alles laten lopen Ilsa?' 'hmm, ik ken jou niet genoeg' 'okee, eerst seks dan maar?' Voordat ik kon ingrijpen had Ilsa de arme Kees al een schop verkocht. Zoiets hoort gewoon niet te gebeuren waar ik bij ben. Dit ondermijnt mijn gezag. Dus ik gaf Kees nog een veel hardere schop in zijn gezicht, met een schuine blik op Ilsa dat wel, en raapte gedachteloos verder alle nog warm en los rondliggende gouden tanden op. Terwijl mijn gezag ernaar keek, bedoel ik. Ik sleepte de jammerende Kees naar wat inderdaad een schuur bleek. Gammele deur, mest op de grond en een ladder naar boven. Dit is een schuur, dacht ik nog. Kees ging dus bij de andere mest en ik met Ilsa naar boven in het stro. Zoiets lijkt misschien een pretje voor de onschuldige lezer, maar ik was vooral bang. Voor het onweer. Na elke klap had ik er minder vertrouwen in. En toen het dak eraf ging was ik dan ook min of meer voorbereid. De moeder van Ilsa heeft me later nog geschreven. Over de omstandigheden. En de zus van Kees bedankte me uitvoerig toen hij na zes maanden weer kon eten. Ja om eerlijk te zijn, ik moet al die fuzz niet. Als morgen maar de zon schijnt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Merkwaardig groepje dit. Het lijken me geen kleuters maar wel in de broek doen? Merkwaardig. Kees lijkt me een beetje een viezerik, Ilsa een meelopertje en de Hp is leider van een bende. Ik ben benieuwd wat voor een bende dit is.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vreemde hp, is er een steekje aan hem los? Hij is op militaire veldtocht met twee anderen: Kees die hij een sulletje vindt en Lisa met wie hij de hooiberg induikt, meer omdat zij dat wil, dan dat hij er zin in heeft. Hp is gewelddadig, heerszuchtig, gewetenloos, en bang - in ieder geval voor onweer. Waarschijnlijk gebeurt er die nacht een ongeluk waarbij Lisa misschien overlijdt, en de hp haalt er zijn schouders over op. Niet een hp om met mee te leven, vooralsnog.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe absurd dit verhaaltje. En de (wrede) manier van schrijven is er een die ik niet veel tegenkom. Gedachteloos nog warme tanden oprapen. Nou ja. 'Ik sleepte Kees mee naar wat een schuur bleek. Dit is een schuur dacht ik nog'. En dan 'soort gemetselde muur toch'. Hier moest ik om lachen, dat wel. In plaats van mij in de omgeving te verdiepen zoals de opdracht vraagt - die m.i. knap beroerd is - verdiep ik mij liever in de schrijver. Ik denk dat je een man bent, tussen de 30 en 40, tikje losgeslagen met een eigentijds taalgebruik.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De manier waarop de HP de omgeving omschrijft, zegt mij in de eerste alinea dat de HP goed luistert naar zijn omgeving, bijna romantisch is. Ik denk dat de HP een man is, in eerste instantie, zoveel wreedheid. Een absurde situatie wat ik als lezer niet helemaal kan plaatsen. Het geweld dat de HP pleegt op Kees puur om zijn gezag te laten gelden, zorgen ervoor dat ik de HP niet mag, en dat zeg ik aardig! Tegenstrijdig weer zijn angst voor onweer, hij heeft niet overal controle over en dat beangstigd hem.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Haveewee, ik probeer iedereen aan de max van 250 woorden te laten houden, omdat anders langzaam maar zeker steeds meer mensen steeds langere teksten in gaan leveren. dus asjeblieft, houd je aan die max.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dames en heren, bedankt voor de feedback. Een raar verhaal begrijp ik, dat tòch intrigeert. En veel te lang is ook nog, sorry Hennie. Ja het ging mij om die omgeving. Het weer, het land, de tijd. Want dit moest in een tijd spelen van bekkensnijders en struikrovers. Johanna, als je nog nooit een volwassene het in de broek hebt zien doen, dan heb je dus nog nooit doodsangst gezien. Het laten lopen van ballast is een primaire actie van het lichaam als het op overleven aankomt. Dat lees je nooit natuurlijk en misschien is daar een goede reden voor. Maar ik heb die goede reden nog niet gehoord. Verder is het stuk natuurlijk over the top. Ik dacht in die omgeving net zo goed een soort stripverhaal te kunnen fabriceren in de stijl van Sin City. Zwart-wit, uitvergroot.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had het verhaal min of meet in de context van nu gelezen. Dus ik was al nieuwsgierig. Hoewel het misschien absurd is, is het wel vlot te lezen. Ik vond het leuk.