Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#11 gebruiken van omgeving

De voetheuvels van de Glimmerbergen schoten onder mij voorbij, terwijl ik richting de Treram-delta vloog. Tot kort hiervoor bevond ik mij nog boven de zandvlakten en toendra's die het grootste deel van Termalin bedekten, uitkijkend naar de drukbezochte oases en waterplassen die hier en daar de eentonigheid van het landschap doorbraken. Inmiddels had ik er genoeg gezien om het beeld in mijn gedachten te branden: de door zon gebarsten aarde, bezaaid met dode vissen, waar een doodswalm hing door de half gemummificeerde dierenlijken in de omgeving. Nu wilde ik vooral weten hoe het enige vruchtbare gebied - in normale jaren tenminste - van het rijk er aan toe was. Een vermoeidheid in mijn vleugels drong langzaam tot me door en verjoeg de grimmige vooruitzichten uit mijn gedachten. Hoeveel haast ik ook had om mijn opdracht van de Gulden Raad uit te voeren, ik moest toch echt rusten. Met een inwendige zucht vertraagde ik tot een glijvlucht en begon ik uit te kijken naar een geschikte plaats om te landen. Een tiental heuvels verderop vond in een klein gehucht - niet veel meer dan een stoffig plein met wat houten woningen en een gezamenlijke stal - waar ik neerstreek naast een drooggevallen vijver. Anders dan ik gewend was, kwam niemand mij begroeten. Vanuit de lucht had ik een paar vermagerde runderen zien lopen, dus er moesten tweebenigen in de buurt zijn. Ik keek nog eens om me heen, verwarring langzaam omslaand naar boosheid. Ze konden maar beter een gegronde reden hebben.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet zo heel erg thuis in dit genre.... Dus dan maar mijn interpretatie van dt verhaal. Al voordat de gebroeders Wright het vliegen had uitgevonden was jouw HP al praktiserend vliegenier. Hij had vleugels uitgevonden die hij aan zijn armen kon bevestigen en verdorie daar ging hij. Doordat men al snel doorhad dat HP een vrij innovatief persoon was, kreeg hij allerlei opdrachten. Nu had HP zin in wat eten en drinken, maar er is niemand in het dorp. Nu is hij nogal teleurgesteld zo niet boos. Of anders: Dit wezen is op zoek naar iets. Als hij een landing maakt ziet hij iets wat te maken heeft met zijn opdracht. Wat hij ziet staat hem niet aan. Nu ben ik eigenlijk bijzonder nieuwsgierig wat er gaande is.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fantasiewezen (een draak?) leeft in wereld die dor en droog is geworden, en hij heeft van de regering of de machten van zijn rijk de opdracht gekregen om naar betere gebieden te zoeken, en wellicht ook nog naar iets of iemand die hij denkt te vinden op drukbezochte plaatsen. Als hij neerstrijkt om te rusten, komen er geen mensen op hem af om hem te bewonderen. Betekent dit dat er in dit dorp geen mensen meer zijn? Zijn ze al ten prooi gevallen aan de droogte? Een omgeving, en een beschrijving, die nieuwsgierig maakt, terwijl ik niets met het Fantasy-genre heb.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vogelwezen ontdekt de triestheid van een landschap, ooit een plek om thuis te komen, het familiegevoel te hervinden. Een natuurramp heeft plaatsgevonden aldaar.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HP is een fantasy figuur die/dat kan vliegen. Onzijdig. Bezit een detaillistisch geod geheugen. Hij voert een opdracht uit en vliegt over een voor hem zeer bekend terrein. Het vindt het jammer te zien dat de droogte verder heeft toegeslagen, er is vrijwel niets veranderd. Als hij wil rusten en daar voor een land plek op zoekt is hij verbaasd dat niemand hem komt bezoeken. Dit maakt het ongerust.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vliegende draak die gewend is dat de tweebenige mens hem vereren en klaar staan om hem te verzorgen. Hij is boos dat dit bij zijn landing niet het geval is. De beschrijving van de omgeving met dode dieren en dor landschap doet me denken aan een grote strijd tussen wezens wat er voor gezorgd heeft dat er een brand heeft gewoed, misschien veroorzaakt door vuurspuwende draken. Deze draak voelt zich volgens mij verheven boven vele wezens zoals hij alles letterlijk en figuurlijk van bovenaf bekijkt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een draak, die mensen als vijand ziet. Terecht, waarschijnlijk. Er is iets rampzaligs gebeurd in de wereld.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hp is een draak die over het geteisterde landschap vliegt. Hij/zij houdt van dit land, en ik denk dat hij moet rapporteren over wat er gebeurd is. Hij zal bereid zijn te vechten. Het lijkt me een eenling, scherp observatievermogen, verstandig. Niet impulsief.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat hier om een belangrijke draak. Hij is serieus en heeft veel verantwoordelijkheidsgevoel, wil graag zijn opdracht uitvoeren maar is verantwoordelijk genoeg om ook zijn rust te nemen. Hij is er door een raad op uit gestuurd om te kijken hoe het gesteld is met de wereld. Door een soort broeikaseffect ziet het er somber uit.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Drakenvriend, ik had je graag van enige reactie willen voorzien maar het lukt mij niet. Het komt door het genre; de een is er idolaat van en de ander weer niet :rolleyes:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Drakenvriend, ik verwacht niet veel reacties meer, kun je je geheim verklappen? en vertellen of je iets van deze opdracht geleerd hebt

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een paar reacties kwamen heel erg in de buurt. Het HP is inderdaad een draak, die het goed voor heeft met de andere (overheerste) rassen. Er is een lange periode van droogte geweest in Termalin, een land dat normaal al droog is. Daar is 'hulp' naartoe gestuurd en de HP moet uitzoeken wat daarmee is gedaan en hoe de stand van zaken nu is. De draak is nog jong en dit is zijn eerste opdracht, daarom heeft hij zo'n haast met het uitvoeren en reageert hij sterker op wat hij ziet. De boosheid van de draak wanneer niemand hem begroet komt voort uit de befaamde trots der draken: hij verwacht onderdanigheid. Ik vind het opvallend dat veel lezers meer zoeken in de woorden dan ik heb bedoeld. Daar zal ik eventueel rekening mee moeten houden. Wat ik bij andere schrijvers heb gezien is een 'smaak' of gevoel schetsen met een of twee woorden in een zin. Omdat dit in het verdere stuk niet wordt tegengesproken blijft dit hangen en kleurt het een hele tekst. Hier ga ik zelf ook eens mee experimenteren. bij dit stuk vond ik het moeilijk om het perspectief van een snel vliegende draak vast te houden. Ik geloof dat dat toch aardig is gelukt. Wat dat betreft heb ik wel e.e.a. opgepikt van deze opdracht. Ook begrijp ik nu iets beter hoe de interpretatie van een omgeving een personage kan beschrijven.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jij ook bedankt Drakenvriend. Beschrijving van de omgeving is niet alleen een goed hulpmiddel bij het schrijven, je moet je tijdens het schrijven ook realiseren dat de lezer meer tussen de regels doorleest dan jij er soms ingestopt hebt. Dat kan tot verwarring leiden, maar ook tot hele mooie verdieping

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie een draak of engel voor me met een opdracht. De omgeving vind ik niet veel zeggen over de hoofdpersoon. Hij zou wat meer kunnen projecteren. Wel lees ik er ergernis in. Jammer dat je in het laatste paragraaf tell gebruikt om te zeggen wat de hoofdpersoon vindt, maar wel helder. Voor mij iets te helder. Edit: als ik nu achteraf lees wat jouw bedoeling was, is het onbewust toch aardig overgekomen zoals bedoeld.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
HP kan vliegen maar ook denken. Droog heuvelachtig gebied. Als ik het lees zie ik het landschap van "the Lion King" voor me. HP moet een speciale opdracht uitvoeren ...