Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #11 - Gebruik van omgeving

Het geasfalteerde fietspad strekt zich voor me uit, de witte strepen op het midden van de weg zorgen voor regelmaat, voor rust. De bomen hebben van de ene op de andere dag groen blad gekregen. Het miezert. Niet hard, maar het soort waar je intens nat van wordt. Ik zit op mijn fiets en trap tegen de wind in. Links van me is een drukke autoweg. De auto’s razen voorbij en verdwijnen daarna snel aan de horizon. Rechts van me is weiland. Zo ver als het strekken kan. In het weiland staan de koeien. Zij trekken zich niks aan van de regen. Ik fiets op de witte strepen, voel de kleine verschillen in hoogte. Soms word ik ingehaald door een grote groep kinderen. Af en toe is er een tegenligger, iemand van middelbare leeftijd, een wielrenner, iemand op een scooter. Ik fiets, nog vijf kilometer te gaan.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een kind dat rust zoekt in de witte strepen op de weg. Het stuk geeft me de indruk dat zij of hij een groot verdriet met zich meedraagt, ook al vanwege de afsluitende opmerking dat er zo nog vijf kilometer te gaan is. De weg lijkt eindeloos, ook het ingehaald worden. Daardoor krijg ik het gevoel dat de hp moedeloos is en zich traag voortbeweegt. Het miezerige begint echter niet meteen in de eerste zin, dus ze merkt het niet als eerste op. Ze is meer gebrand op rust dan op zelfmedelijden. De voorbijrazende auto's zijn in mijn verbeelding onverschilligheid voor haar lot.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een scholiere, dagelijks afgelegde fietsroute. Verstand op nul en gaan, het moet nu eenmaal. Hij of zij houdt eigen tempo aan. Fiets eigenlijk tussen 2 werelden: hier de natuur en de moderne tijd. Is degene zoekend waar hij/zij hoort? Pubertijd? HP zoekt nu veilig de middenweg op, onverstoorbaar op het doel af. Vindt het niet fijn dat het regent maar stoort zich er niet aan.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meisje fietst door de polder. Ze is zich zeer bewust van haar omgeving. Wellicht is ze op weg naar iets wat ze spannend vindt en probeert ze nu haar kalmte te bewaren. Beschrijving bevat weinig opmerkelijks, niet iets wat de hp kenschetst. De situatie zie ik wel helemaal voor me, die is helder beschreven.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Meisje op weg naar school, moet best lang fietsen elke dag en vee al dezelfde route. De omgeving is daardoor vertrouwd geworden, en zo ervaart zij het ook.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oog voor detail, op bijna wiskundige wijze, het komt op mij bijna autistisch over. Behoefte aan rust, regelmaat, objectief, wetenschappelijk. iemand die houvast zoekt, de draad in zijn of haar eigen leven kwijt is. Nog vijf kilometer te gaan. Ik mis emotie, of is de HP murw geslagen?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
ik denk ook aan een scholier op weg naar school of huis. Alleen, anderen moeten die kant niet op of willen niet samen met haar fietsen. ze trapt niet heel hard want ze wordt ingehaald. misschien ziet ze tegen haar eindbestemming op? pesten op school?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, ik denk dat je gewoon heerlijk rustig naar huis fietst. Dat de weg je bekend is. Het is wel een stuk maar je weet dat er thuis op je wordt gewacht.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dit het hetzelfde meisje? Is ze op weg van school naar huis. Terug naar de realiteit van gescheiden ouders, huishouden en tv. Vijf kilometer kan ook heel kort zijn namelijk.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hp heeft iets voor de boeg waar hij of zij tegenop ziet. Die vijf kilometer hadden er wat haar/hem betreft ook twintig mogen zijn.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een jonge HP op weg naar iets waar hij/zij tegenop ziet. Hij/Zij probeert niet te veel te denken en merkt daardoor allerlei dingen op die eigenlijk geen betekenis hebben, maar toch allemaal als een geluk (lente komt er aan, het regent niet hard) of tegenslag (tegenwind, de auto's waarvoor zij niets betekend) voelen voor het HP.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Scholier van een jaar of 17, die de dagelijkse route naar school fietst. Ze is zich bewust van alles wat er om haar heen gebeurt maar lijkt hier niet van onder de indruk. Ze heeft deze route nu zo vaak gefietst dat ze nergens meer van opkijkt en ook niet meer probeert om er iets aan te veranderen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh sorry, helemaal vergeten. Ik heb van de vorige opdracht meer geleerd. Maar door deze zag ik wel heel duidelijk hoe je een sfeer en daarmee een gevoel kunt overbrengen.