Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht # 10

Zijn grote passen, in laarzen waarvan de rits niet dicht is gemaakt, naderen, zijn hoofd kaarsrecht op zijn romp, alsof hij in de verte kijkt, zo lijkt het tenminste. De rugtas hangt aan zijn linkerschouder, de rits ook open. Hij knikt zijn hoofd, als hij mij ziet. 'Bon soir, wat fijn dat jullie weer gekomen zijn'. Hij lacht. Zijn haar is ongekamd en inmiddels grijs. Als hij de deur opent en de sleutel in zijn zak wil doen, valt zijn tas. 'Merde!' Hij is weer te laat, altijd te laat. 'We gaan beginnen, opschieten!' durft hij te roepen. In het lokaal schopt hij zijn laarzen uit, zet de I-phone in de vensterbank op de houder en kijkt aandachtig naar het apparaat. 'Doe je nog iets', hoor ik hem zeggen en Mercedes Sosa zingt ons zachtjes tegenmoet. 'Zoek je plaats' zegt hij en kijkt ons aan. Hij opent het raam met de mededeling dat een beetje lucht nooit weg is. 'Zoals altijd, beginnen we met de actieve verticale'. Iedereen spreidt vanzelfsprekend zijn armen, terwijl hij corrigerend wat armen uit de kom duwt als hij langs ons loopt. 'Prachtig, zo, iedereen goed'. Zijn t-shirt was ooit wit, -uziektheat- lees ik op zijn rug. 'Waarom sta je achteraan, mankeer je wat?' Hij wijst waar ik moet staan. 'En strek, ja mooi, en drie en vier'. Hij gaat weer even zitten en perst zijn voeten in de schoenen die hij uit de tas pakt. 'Te koud?' Het raam gaat weer dicht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zet een artistiek type neer uit Frankrijk. Onmiddelijk is mijn nieuwsgierigheid naar deze man gewekt. Waarom doet hij ritsen niet dicht? Houdt hij letterlijk alles open? Wat is zijn achtergrond? Het verwassen shirt met muziektheater geeft weg dat hij in het verleden daar gewerkt heeft en succes heeft gekend. Hij is spannend, mysterieus, aanwezig. Ik verwacht moeizame liefdes, mooie uitspraken. Ik verwacht dat zijn huishouden ook interessant is en dat zijn kookkunst belangrijk is, ook als het niet lukt.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze man intrigeert me. Ruwe bolster blanke pit. Maar ook de verteller, de ik figuur, intrigeert me. Zij is voor mij de hoofdpersoon. Een meisje schat ik zo in, krijgt ze dansles? Of theater? Of muziektheater? Ze maakt deel uit van een groep, maar toch knikt hij speciaal naar haar. Wat is hun band? Ik vind haar aardig. Ook al beschrijft ze zijn ongemanierde gedrag, zijn te laat komen, nergens voel ik een afwijzing, afkeuring. Hooguit een lichte ergernis. Ze lijkt zijn nukken te accepteren. Waarom gaat ze achteraan staan? is ze verlegen, wil ze niet te dicht bij hem zijn. Ik wil alleen maar verder lezen

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De man is een nerveuze, verstrooide docent. Hij geeft een creatieve cursus. Er is iets tussen de hoofdpersoon en de ik-figuur. Om te beginnen ontroert hij haar, en misschien wordt het meer. De man is een jaar of vijfenveertig.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
In aanvulling op Odile, deze nonchalante ongekamde man is een bekende van de tweede persoon. Zijn haren waren namelijk inmiddels grijs geworden. Ik denk aan (geheime) vechtoefeningen. Maar waarom moet de man zo wreed zijn om armen uit de kom te duwen?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oudere yoga docent of gymleraar, Franse afkomst. Een zij is de HP , ze lijkt hem te kennen. Weet zijn min punten ongeduldig, onzorgvuldig, onverzorgd. Hij lijkt haar niet te herkennen maar kan dit ook bewust verzwijgen. Hij is ongeduldig en besluiteloos. Zij kan een ex vriendin zijn of zijn onbekende dochter.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een artistieke Fransman die nu les geeft in Nederland. Ik weet niet zo goed waarin, aan zijn t-shirt te zien zou het muziek kunnen zijn, ook is ballet een optie vanwege de houding die ze aannemen. Ik zie ze gelijk allemaal voor me in tutu. Ook haalt hij schoenen uit zijn tas, wat voor schoenen? Waarom moet hij van schoenen wisselen? De verteller is gewoon een leerlinge van de Fransman. Ik weet niet waarom, maar ik zie een zaal voor me met alleen maar meisjes. Het is een rusteloos, chaotisch persoon van eind veertig.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een artistieke Fransman die nu les geeft in Nederland. Ik weet niet zo goed waarin, aan zijn t-shirt te zien zou het muziek kunnen zijn, ook is ballet een optie vanwege de houding die ze aannemen. Ik zie ze gelijk allemaal voor me in tutu. Ook haalt hij schoenen uit zijn tas, wat voor schoenen? Waarom moet hij van schoenen wisselen? De verteller is gewoon een leerlinge van de Fransman. Ik weet niet waarom, maar ik zie een zaal voor me met alleen maar meisjes. Het is een rusteloos, chaotisch persoon van eind veertig.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een oudere leraar die je niks meer wijsmaakt over het leven. Het zou kunnen dat hij dansles geeft, maar dat kan evengoed schilderen zijn. HP is jong en heeft nog alles te leren over het leven. Ze hebben mekaar al ontmoet, in een andere context. HP kan op dit moment evengoed man als vrouw zijn.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hou het op een balletleraar. Vroeger professioneel danser geweest. Hij was goed. Nu ergens in de 50. Hij moet nu zijn brood verdienen met lesgeven. Dat maakt hem bitter. Hij ziet weinig talent, weinig echte overgave. Hij is cynisch, op zijn minst sceptisch. Hij drinkt. Zij is zijn oogappel. Die pak je altijd wat harder aan. Zij lijkt hem te begrijpen, onbewust.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verjaarde dansleraar die schimmige danscursussen aan jonge onzeker meisjes met te weinig talent geeft? Dat doet hij in Frankrijk omdat hij de ouders van de jongedames er liever niet bij heeft. Hopelijk is het geen smeerkanis die misbruikt maakt van zijn positie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een leraar en leerling in de dansles. De leraar is aan de late kant en de leerlingen wachten op hem, ondanks dat de leraar nonchalant overkomt door zijn open ritsen en te laat komen, neemt hij de dans uiterst serieus. Misschien heeft hij vroeger zelf een carriere in de danswereld gehad en probeert hij dat over te dragen op de nieuwe generatie. Ik weet niet waarom maar ik krijg het gevoel dat de HP een jongen is van een jaar of 16.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
oudere man, artistiek, balletleraar, wil dichtbij ik-figuur zijn om haar te kunnen bewonderen tijdens balletles. Onrustig type.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gedreven tango leraar die bloed zweet en tranen van zijn leerlingen verwacht. Daarnaast is hij een avonturier met rugzak en laarzen. Kortom iemand met twee persoonlijkheden. Een warm en koud persoon in één. Vandaar dat hij zelf ook niet weet of hij het te warm of te koud heeft.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een dansleraar die me slordig overkomt met de rits van zijn laarzen die open staat. Maar hij verwacht van zijn leerlingen wel discipline.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een "ik heb het net niet gemaakt" figuur. Alles aan de man (dansleraar) is het net niet. Hij gooit met Franse termen omdat dat in zijn beleving bij het danswereldje hoort. Hij meet zich een imago aan. De ik-figuur is een danseres met interesse in de dansleraar. Welke vorm die interesse heeft ligt nog compleet open. De ik-figuur is een shuchter type. Verstopt zich achter haar klasgenoten.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Maddbrug ik verwacht niet veel nieuwe reacties meer. Wil je ons verklappen wat voor type je hoofdpersoon is en of je iets aan ons commentaar gehad hebt. Vast bedankt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb met vele glimlachen het commentaar gelezen. Ik dank jullie en ook Henny F. voor deze leuke opdracht. Het betreft mijn balletleraar, waar ik tot op heden, al vele jaren, twee keer per week les van krijg, inmiddels volgens een methode door hem zelf ontwikkeld, waar hij erg trots op is. Gedurende de les benadrukt hij dat voortdurend en corrigeert je houding. Hij is een danser van het Nationaal Ballet (geweest), hij heeft af en toe nog gastrollen, is een sterke persoonlijkheid, mede door zijn houding. Zijn laarzen en tas zijn niet dichtgeritst omdat hij een paar huizen van het leslokaal woont en ervoor een muziekles geeft en te laat weggaat. Hij woont afwisselend in Nederland en in Frankrijk. Hij is een Italiaan, in Zwitserland opgegroeid en heeft over de hele wereld gedanst. Zij kent hem door en door. Omdat ze jaren vooraan stond en af en toe door fysieke omstandigheden op de laatste rij wil staan, blijft hij desondanks het vertrouwen houden in haar voorbeeldfunctie. Hun relatie is hecht.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder alle voorafgaande reacties gelezen te hebben: Man van middelbare leeftijd, sloddervos, eeuwige telaatkomer, gebruikt graag wat Franse woorden (indruk maken, bereisd?). Hij geeft salsa/tangoles, en doet dat nogal hardhandig. Hij lijkt zijn leerlingen te minachten en zeurpieten te vinden (o, te koud?). Intrigerende HP.