Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 9 - Kat en muis

Een kat was zij, eigenlijk een ongelooflijke bitch. Zij wist haar scheur dusdanig open te trekken dat haar kwetsende woorden tegen de muren terugketsten en eenieder die voorbij kwam dodelijk trof. In de buurt stond zij bekend en werd gevreesd om deze grote muil waar een nepgebitje irritant in rondratelde. Zij woonde in Puinworp, een enclave in Fonteinsnol in Noord-Holland, alwaar de inteelt in de vorige eeuw welig had getierd. Er was wel geprobeerd vers bloed in te brengen, tijden veranderen nu eenmaal, maar qatkauwende landlopers hadden de boel nog verder verstierd. Door de jaren heen was zij dikker geworden en paste nauwelijks meer in het campingstoeltje voor het huisje, haar vetrollen voor de gelegenheid rechts en links draperend. Gruwelijk alleen was zij en compenseerde haar feminiene lijden met patatjes kapsalon, broodjes döner kebab en eindeloos getier. Tot zij op een dag een kleine, stille man in het oog kreeg die nieuw op de hoek van de straat was komen wonen. Een grijze muis die ’s morgens naar zijn werk trippelde en steevast om vijf uur terugtrippelde. Vast een ambtenaar dacht zij, met een weldadig inkomen en aangezien de natuur zich nu eenmaal nooit onbetuigd laat, rammelden haar eierstokken haar keel uit waardoor zij zomaar heel ingetogen werd. Zij bestookte de man met ruikers en pannetjes snert tot hij op een nacht gehoor gaf en bezweek onder haar gewicht. Negen maanden later gaf zij geboorte aan een kleinogige zesling met spitse smoeltjes. Zij zou niet meer alleen zijn.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn ze wel een beetje gelukkig geworden, die twee, Small en XXL? Een klein menselijk drama schets je hier. Een vrouw die zichzelf en anderen overschreeuwt en zich daardoor buiten spel zet en zich, ter compensatie, ook nog eens vol vreet. Triest. Goed verhaal. Enkele opmerkingen. Voor de woorden: dusdanig, eenieder, alwaar, terugtrippelde (terughuppelde?) en gaf zij geboorte aan, zou ik een passend synoniem zoeken. Vind je 'een grote muil waarin een nepgebidje op en neer klepperde' niet beter? Gedachtes worden niet tussen aanhalingstekens gezet. Patatje kapsalon heb ik nooit gehoord. Zal wel een hele dot mayo op gezeten hebben. Leuk. Met plezier gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi taalgebruik weer, kenmerkend voor jou. Je hebt weer een onderhoudende tekst geschreven waarin je speelt met onwaarschijnlijkheid. Dan te bedenken dat de realiteit onwaarschijnlijker is dan fictie...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos: muizen trippelen en huppelen niet voor mij. In rondratelen vind ik meer muziek en de aanhalingstekens zijn verwijderd. Weet je, mijn digipen leidt een eigen leven, er vloeien wel eens vreemde woordjes uit. @Petra: de ambtenaar is dood. Wel wist zij weduwepensioen te verkrijgen en kocht er, voor de kleintjes, potten pindakaas voor. @Johanna: muizen kezen maar door en werpen heel veel jong. Nee, zij is moddervet gebleven. @Odile: je slaat de spijker op zijn kop in je laatste zin. Ik koester maar mijn taalgebruik omdat jij het mooi vindt. Merci à vous tous.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Subliem verhaal! :) Sterke vergelijkingen gebruikt om de personen goed neer te zetten, beeldend geschreven. Voor welke gelegenheid drapeert zij haar vetrollen links en rechts over het campingstoeltje heen? Jouw bewoordingen passen bij jouw stijl en zijn kloppend gebruikt in dit verhaal. :thumbsup: Vasthouden die digipen, laat die maar leiden!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sanne: lol. Duinmuizen, Duindorp, sorry Puinworp, bedoel je dit? Dan zijn wij praktisch buren :-). @Marietje: zij wil toch een man, daar weet jij toch alles van als chicklitschrijfster :-)? Lieflief je reactie, heb mij (weer) in een schrijfwedstrijd vastgebeten en ben niet meer te temmen. Fijn dat jullie mij lezen en reageren.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
heerlijk weer, wat een types, wat een formulering. (ik zal er maar van uit gaan dat de vreemde wisseling van mv naar ev in de tweede zin jouw spel met taal is, al blijf ik er steeds op hangen)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar: hang niet meer alsjeblieft. Ik ben onverbeterlijk hoewel ik vaak denk dat je gelijk hebt :-). Merci.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Raadselachtige oudere heer, deze keer hanteer ik geen wrede pen wat jou betreft? En waarom mag ik jou niet lezen?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Raadselachtige oudere heer, deze keer hanteer ik geen wrede pen wat jou betreft? En waarom mag ik jou niet lezen?
Kan iemand jou tegenhouden. Ik zet er geen ? achter.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili dat moeten dan wel reuze muizen met spitse snoetjes zijn naar negen maanden. origineel geschreven vooral dat beeld van dat campingstoeltje met overhangend vet, en dat teer mannetje super.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, mooi verhaal! Leest gemakkelijk. Ik was ontzettend benieuwd wat je voor deze opdracht zou bedenken. Dit na jouw vorige muizenissen ...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bibi: Jij deed mij plezier te schrijven dat je het creatief vond. @Schrijvengeluk: Fijn dat ik je denkelijk amuseerde. @Jo-landa: Ben je mijn fan geworden :{} ?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[@Jo-landa: Ben je mijn fan geworden :{} ?[/quote] Mili, ja een fan ;) jouw schrijfstijl, verhaallijn en woordgebruik is interessant en uniek. Ik schrijf van nature en tot nu toe vrijwel realistisch, en ja, het is dan boeiend om de andere kant te volgen ... Hoe komt iemand op de details? Zie jij dat dan ook werkelijk voor je? Ik merk aan #10 dat er bij mij meer fantasie zit dan je denkt ... Een mooie uitdaging!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jo-landa, v.w.b. jouw #10, je laat het inderdaad meer in het ongerede door de HP zich te laten omdraaien. De man kan nu de meest wrede fantasievolle avonturen gaan beleven :-). En in antwoord op jouw vraag, hoe kom je op details, zie je ze dan, daar heb ik over moeten nadenken. Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Mijn vingertjes roffelen over het toetsenbord, dat is het enige dat ik weet.