Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#5 Scheepsjournaal Piet Paalvast

Scheepsjournaal Piet Paalvast Al enkele dagen lig ik met mijn zeilschip in het windstille centrum van een hogedrukgebied. De Australische kust ligt 600 mijl ten oosten van me. De vrije tijd heb ik voornamelijk besteed met het filmen en fotograferen van walvissen, die me gezelschap hebben gehouden. Het koufront komt vanuit het zuiden als een steil oprijzend hooggebergte naderbij. Aardedonker en dreigend. Mijn schip en ik zijn in beste conditie, maar wat er nu komt aanrollen is wel heel zwaar. De onderste regenbuien lopen naadloos over in het donkere water van de Indische Oceaan. De voorkant van dit front wordt in de top van de cumulonimbus nog helderrood verlicht door de zon die al een poosje onder de horizon ligt. Ook dit indrukwekkende schouwspel heb ik gefilmd. National Geographic zal er weer blij mee zijn. Als het tijd wordt om de beschutting van de hut op te zoeken, zie ik boven de top van de buienwolk een helder verlicht passagiersvliegtuig verschijnen. Het contrast met de donkere muur voor me wil ik ook nog filmisch registreren. Als ik maximaal inzoom krijg ik de Airbus beeldvullend op mijn scherm. Het gestreepte staartstuk is haarscherp afgebeeld. Opeens zie ik dat het vliegtuig wordt genaderd door een donker vlak met rechte lijnen. Als ik uitzoom blijkt het een vijfhoekig object te zijn, dat enkele malen groter is dan het vliegtuig. Mijn hart begint sneller te kloppen. Een UFO flitst er door mijn hoofd en dit wordt bevestigd door kippenvel over heel mijn lijf. Als ik nog meer uitzoom zie ik dat het er vijf zijn, die langzaam boven het vliegtuig aaneenklitten tot één groot ruimteschip. Het nog steeds helder verlichte vliegtuig is nu helemaal overdekt. Dan zie ik een felle lichtflits en van de Airbus en het ruimteschip is geen spoor meer te bekennen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow, een fantastisch kort verhaal in 300 woorden. Wellicht een begin voor een spannend SF of fantasyboek. Goed geschreven, Dos. Mooi dat je letterlijk de camera gebruikt om het tafereel te tonen aan de lezer. Ik heb het gevoel in een bioscoopzaal te zitten en levensgroot het drama voor mijn ogen te zien voltrekken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verrassend verhaal. Leuk dat je het uit het perspectief van een getuige geschreven hebt. Jammer dat we alleen in het echt geen beelden van de verdwijning hebben...

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Had bij de naam Piet Paalvast (en Dos Wijnhof) iets kolderieks verwacht, maar dit is verrassend mooi. (Waarmee ik in het geheel geen bezwaar wil maken tegen kolder.) Ik zat op de boot.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik het een prachtig verhaal vind mis ik iets. Weet alleen niet precies wat het is. Heb ik ook vaak bij mezelf net of het nog net niet vlot genoeg loopt of zo. Maar ik vind je prachtige omschrijvingen gebruikt.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Mooi. Vooral de eerste twee alinea's vind ik ijzersterk qua sfeer en beschrijving. Toch heb ik iets om over te zeiken.
Een UFO flitst er door mijn hoofd en dit wordt bevestigd door kippenvel over heel mijn lijf.
'Een UFO! Dit wordt bevestigd [..] over mijn lijf:'vind ik afdoende en sterker.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ook een mooi contrast tussen het technische gedetailleerde wat het verhaal een bepaalde waarheidsgetrouw gevoel geeft en het SF gedeelte, waarbij zintuigen ook een rol gaan spelen. Ik zie dat dat goed werkt.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verrassend verhaal. Leuk dat je het uit het perspectief van een getuige geschreven hebt. Jammer dat we alleen in het echt geen beelden van de verdwijning hebben...
De beelden werden integraal doorgeseind naar National Geographic. Die zal ze binnenkort wel openbaar maken. Even geduld dus. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Had bij de naam Piet Paalvast (en Dos Wijnhof) iets kolderieks verwacht, maar dit is verrassend mooi. (Waarmee ik in het geheel geen bezwaar wil maken tegen kolder.) Ik zat op de boot.
P.P. was een oude bekende van mij. Tijdens het schrijven kwam hij even in mijn herinnering. Hij gaf extra steun en stevigheid op de aanstaande woelige baren. Als jij ook op het schip zat dan zul je vast het volste vertrouwen in P.P. hebben gehad. Dank voor je aandacht.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik het een prachtig verhaal vind mis ik iets. Weet alleen niet precies wat het is. Heb ik ook vaak bij mezelf net of het nog net niet vlot genoeg loopt of zo. Maar ik vind je prachtige omschrijvingen gebruikt.
Wat jij mist Angelique, zit mogelijk bij die meters film die ik eerder al heb moeten knippen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jij ook op het schip zat dan zul je vast het volste vertrouwen in P.P. hebben gehad.
om eerlijk te zijn heb ik hem weg moeten denken om zelf de camera ter hand te nemen

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Mooi. Vooral de eerste twee alinea's vind ik ijzersterk qua sfeer en beschrijving. Toch heb ik iets om over te zeiken.
Een UFO flitst er door mijn hoofd en dit wordt bevestigd door kippenvel over heel mijn lijf.
'Een UFO! Dit wordt bevestigd [..] over mijn lijf:'vind ik afdoende en sterker.
Als jij zeikt komt er niet zelden iets goeds uit. :) Bedoel je, voluit geschreven: 'Een UFO! Dit wordt bevestigd door kippenvel over mijn lijf'? Kan ook. Ik zou er dan toch 'over heel mijn lijf' van maken. Dank voor je reactie, Woody.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als jij ook op het schip zat dan zul je vast het volste vertrouwen in P.P. hebben gehad.
om eerlijk te zijn heb ik hem weg moeten denken om zelf de camera ter hand te nemen
Het bewijs is nu dubbel en kan niet meer stuk. Het verhaal klinkt hoe dan ook, toch een beetje ongeloofwaardig. UFO's? ik geloofde er eerder niet in. Maar nu jij ze ook gezien hebt, sta ik zelf ook sterker.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjonge, echt goed zeg, ik wilde maar doorlezen. En wat nu? krijgen we een vervolg? supergeschreven
frubbie, het vervolg ligt helemaal in eigen hand. Fantaseer er lustig op los. Dank voor het lezen met commentaar.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het bewijs is nu dubbel en kan niet meer stuk. Het verhaal klinkt hoe dan ook, toch een beetje ongeloofwaardig. UFO's? ik geloofde er eerder niet in. Maar nu jij ze ook gezien hebt, sta ik zelf ook sterker.
als ik dan toch eerlijk ben: ik had geen kippenvel.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
P.P. was een oude bekende van mij.
ben nu trouwens wel benieuwd naar zijn verleden
Zijn meest recente verleden was een crematie. :crybaby: En daarvoor was hij onverschrokken. Ik heb hem postuum deze mooie rol gegeven. Tijdens zijn leven zou hij er niet blij mee zijn geweest. Hij kon niet zwemmen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het bewijs is nu dubbel en kan niet meer stuk. Het verhaal klinkt hoe dan ook, toch een beetje ongeloofwaardig. UFO's? ik geloofde er eerder niet in. Maar nu jij ze ook gezien hebt, sta ik zelf ook sterker.
als ik dan toch eerlijk ben: ik had geen kippenvel.
Dan ben je toch geen getuige geweest. Of je moet in je broek hebben gedaan. Dat kan ook.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je, voluit geschreven: 'Een UFO! Dit wordt bevestigd door kippenvel over mijn lijf'? Kan ook. Ik zou er dan toch 'over heel mijn lijf' van maken.
Nee, excuus. 'Een UFO! Dit wordt bevestigd door kippenvel over heel mijn lijf.' Dat bedoelde ik. Excuses voor de slordigheid. Ik piste even over de rand :) Dat 'door het hoofd flitsen' stoort me, vind ik een overbodig cliché.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yes! Duidelijk, zo is het gewoon gebeurd! En PP heeft het ook nog eens vastgelegd! Sfeervol geschreven en door de toevoeging van de details twijfelt niemand er meer aan. Heel origineel om het in een scheepsjournaal vorm te schrijven. Hierin zie ik toch een verbeter puntje. Definitie scheepsjournaal volgens google = [Register waarin nautische gegevens, technische gegevens betreffende schip en machine installaties, meteorologische observaties, het zeegangsgedrag en dagelijkse gebeurtenissen worden bijgehouden] (Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/scheepsjournaal) Dit scheepsjournaal begint met een terugblik van feiten/ gegevens. [ Al enkele dagen] is te vaag voor een scheepsjournaal, een datum noemen zou logischer zijn. Idem voor [Als het tijd wordt om de beschutting van de hut op te zoeken] een feitelijke tijd past volgens mij beter. Dan wordt het in de tt geschreven, alsof PP het al schrijvend meemaakt. Deze tijdwisseling komt mij vreemd over. Een scheepsjournaal wordt achteraf geregistreerd. Bovendien is dit zoiets bijzonders dat PP dit mi, onmogelijk kan registreren zonder een uiting van verwondering. De titel van het verhaal schept bij mij de verwachting van een scheepsjournaal, dat door bovenstaande uitleg niet geheel voldoet. Complimenten voor het originele verhaal en de beeldende omschrijvingen!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je, voluit geschreven: 'Een UFO! Dit wordt bevestigd door kippenvel over mijn lijf'? Kan ook. Ik zou er dan toch 'over heel mijn lijf' van maken.
Nee, excuus. 'Een UFO! Dit wordt bevestigd door kippenvel over heel mijn lijf.' Dat bedoelde ik. Excuses voor de slordigheid. Ik piste even over de rand :) Dat 'door het hoofd flitsen' stoort me, vind ik een overbodig cliché.
Woodpeck, jouw versie neem ik graag over, is bondiger en geeft me vijf woorden extra om op een andere plaats een wezenlijk detail toe te voegen. Trouwens, in mijn verhaal had er achter 'UFO' een komma moeten staan. Zo'n kommaneuker ben ik ook. Leonardo Pisano heeft gelijk, ze zijn van levensbelang, de komma's.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, dank voor je uitgebreide commentaar. Je hebt, realiseer ik me nu, volkomen gelijk met je kritiek op de titel van het verhaal. Hoe is die tot stand gekomen? Eerst heb ik het verhaal geschreven. Toen verzon ik er een titel bij die het verhaal moest onderscheiden van de andere wekelijkse schrijfopdrachten. Met Tja, en wellicht ook anderen, heb ik er last van dat de verhaaltjes moeilijk uit elkaar te houden zijn. De werktitel werd 'Piet Paalvast, zeezeiler'. Vlak voor plaatsing kwam ik op het idee er een scheepsjournaal van te maken, me niet realiserend dat daar strikte vormeisen aan verbonden zijn. Het verhaal staat nu, een betere titel is wenselijk. Heb je een idee?

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overtuigend en sterk geschreven. De UFO stoorde me niet, waar dat meestal wel zo zou zijn. Ik ben samen met de rest erg beniewd naar de weggegooide filmfragmenten. Titelidee: Onverwacht shot ?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#25 Brrrr! Ik houd niet zo van de woorden "commentaar" en "kritiek" maar graag gedaan. Ik stel geen vormeisen aan een scheepsjournaal maar door de titel verwachte ik dat, vandaar mijn reactie met de opmerking erover. Waarom zoek jij de uitdaging niet in andere bewoordingen zodat het een scheepsjournaal wordt en jouw goede verhaal blijft staan? Juist de scheepsjournaal vorm vind ik origineel. Ik denk dat de herschrijf niet veel moeite hoeft te kosten!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overtuigend en sterk geschreven. De UFO stoorde me niet, waar dat meestal wel zo zou zijn. Ik ben samen met de rest erg beniewd naar de weggegooide filmfragmenten. Titelidee: Onverwacht shot ?
De weggegooide filmfragmenten waren dramaversterkende beelden die de spanning moesten verhogen. Het waren 'darlings' die ik moest 'killen'. Je titelidee vind ik niet zo sterk. Maar dank voor het meedenken.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#25 Brrrr! Ik houd niet zo van de woorden "commentaar" en "kritiek" maar graag gedaan. Ik stel geen vormeisen aan een scheepsjournaal maar door de titel verwachte ik dat, vandaar mijn reactie met de opmerking erover. Waarom zoek jij de uitdaging niet in andere bewoordingen zodat het een scheepsjournaal wordt en jouw goede verhaal blijft staan? Juist de scheepsjournaal vorm vind ik origineel. Ik denk dat de herschrijf niet veel moeite hoeft te kosten!
Nee, jíj stelt geen vormeisen aan een scheepsjournaal, maar je hebt me terecht doen inzien dat het volgens een zinvol stramien geschreven dient te worden. Ik ben me al aan het oriënteren hoe zo'n logboek geschreven moet worden. Misschien dat ik het verhaal herschrijf. Óf ik moet een betere titel vinden. Dank voor je suggesties.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Een ijzersterk verhaal. Ik zie het ook voor me. De titel is toch niet zo belangrijk in dit geval? Ik heb er ook maar iets neergezet om de verhaaltjes uit elkaar te houden. Trouwens, waar ik nogal benieuwd naar ben, is of National Geographic een beetje goed betaalt.