Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht 4 het sollicitatie gesprek

Het sollicitatiegesprek. Veel te vroeg staat ze voor het statige gebouw van haar hopelijk toekomstige werkgever. Altijd bang om te laat te komen, de weg niet te vinden, een lekke band te krijgen. Ze moest altijd even aclimatiseren, de omgeving scannen, de ademhaling onder controle krijgen. Veel te vroeg binnen komen is ook not done dus loopt ze naar de overkant van de straat waar een koffiehuisje net de deuren opent. “Voor mij een dubbele latte” Ze pakt een krant om toch iets in handen te hebben. Voorzichtig pakt ze het volle glas en neemt een slok van de lauwe koffie, veegt het schuim van haar mond. Nu alweer vier jaar geleden had ze haar job als redacteur opgezegt, niet te kombineren met twee kleine kinderen en een burn-out. Maar ze staat er weer, sterker dan ooit en klaar om zich voor de leeuwen te gooien. Werken voor een maandblad zal allicht minder stress opleveren dan elke dag de deadline van een nieuwe krant halen. Schrijven over kinderen, dat kan ze, ze heeft tenslotte ervaring als moeder, als werkende moeder het hoofd boven water houden. Oke ze is kopje onder gegaan maar dat maakt dat ze nu weet waar haar valkuilen zitten. De deur zwaait open, een vrouw op torenhoge hakken stampt naar binnen en roept “ een expresso, doe maar een dubbele.” De man die haar gevolgt is en blijkbaar bij haar hoort loopt wat onhandig achter haar aan, schuift een stoel voor haar naar achteren maar ze loopt door naar het tafeltje recht voor Erika. Oh mijn god, Erika duikt achter haar krant, de mama van Joris, dat rotjoch dat het altijd gemunt heeft op haar dochtertje. Ze heeft geprobeerd om over het gedrag van joris te praten met de hooggehakte mama maar dat werd een eenrichtingsscheldtirade en Erika is zwijgend met tranen in haar ogen afgedropen. “Ik heb straks vijf gesprekken met kandidaten voor de functie van Charlotte die is vrijgekomen”, ze scrollt druk over haar tablet en lijkt geen antwoord te verwachten van de man die bij haar aan tafel zit. “Tijdverlies als ik zie wie de kandidaten zijn, vrouwen met kinderen, of net van school, over een kwartier komt de eerste”, ze giet de expresso achterover en staat alweer op. Erika staat op, trekt haar jas aan, loopt naar buiten, pakt haar fiets en fietst naar huis.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
han73, ik vind het een originele en geslaagde benadering van de opdracht. paar taaldingetjes: opgezegt - opgezegd gevolgt - gevolgd joris - Joris (Gebruik in de eerste zin Erika ipv 'ze')

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Han, sorry, je interpunctie rammelt nogal en voor mij is dat storend. Het haalt me uit het verhaal. Dat is altijd jammer als het verhaal an sich potentie heeft.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dag janpmeijers en leonardo pisano, zo dat zijn lange namen ;) bedankt voor jullie feedback. Ik weet het, ik ben een regelrechte ramp op spelling gebied...., de dt fouten en hoofdletters dat is natuurlijk gewoon erg slordig. De interpunctie, daar bedoel je denk ik leestekens en komma,s mee...dat vind ik heel moeilijk. Moet me echt eens in de regels verdiepen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mis het sollicitatiegesprek? Kan dat of ligt dat aan mij?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Over spelling en interpunctie is genoeg gezegd, dus zeg ik: Originele invulling van de opdracht. maarre ... de mama van Joris is zelf toch ook een vrouw met kinder(en)?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsjuh, tsjuh han73 & christine. Taal is het gereedschap van de schrijver. Christine, zoals ik aangaf halen te veel spellingsfouten en interpunctiedingen mij uit het verhaal, en dat is nou net wat je niet wil bereiken ... Mss ligt dat aan mij. Allerlei interpunctiefouten vooral, laten mij haken en brengen mij aan het ontcijferen. Ze trekken me uit de wereld die de schrijver probeert te schetsen en mij daarin deelgenoot wil maken. Als je je werk gepubliceerd wilt krijgen, begin je met 1-0 achterstand in een wereld waar de uitgevers veel meer aanbod krijgen dan ze kunnen verwerken. Om die reden denk ik dat het zinnig is je dit basale schrijversgereedschap eigen te maken.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leonardo, je hebt helemaal gelijk...het is ook niet dat ik mn broek eraan wil vegen het is echt een onkunde van mij, iets waar ik geen talent voor heb jammer genoeg..dat is ook de reden dat ik geen journalistiek ben gaan studeren. @christine, je mist inderdaad het sollicitatie gesprek...Erika de HP is uiteindelijk niet gegaan, toen ze doorhad wie het gesprek met haar zou gaan voeren. (dus eigenlijk heb ik me niet echt aan de opdracht gehouden, ik was ook iets anders van plan toen ik begon te schrijven, maar dit verhaal vloeide spontaan uit mn pen) @schrijven maar, dat klopt de mama van Joris is inderdaad ook een mama, maar je hebt moeders die een kind meer als accessoire zien en zich vooral op hun carriere storten, de mama van Joris is er zo een, ze heeft er dan ook geen begrip voor als een andere mama toch iets meer mama wil zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag allemaal, ik ben Mili en relatief nieuw hier. Aan 3 schrijfopdrachten meegedaan, dat weer wel :-), alleen heb ik nog niet echt van mening met jullie gewisseld. Ik heb mij eerder ingelezen in de tussentijd. Zonder enige pretentie naar mijn medeschrijvers moet mij van het hart Han7 dat ik mij schaar achter janpmeijers en Leonardo Pisano. Voor mij zijn taalfouten hoogst irritant als ik lees. Het knerpt mijn ziel in. Niet dat ik ze zelf nooit maak maar er zijn grenzen. Verkeerde vervoegingen van werkwoorden kunnen echt niet en Christine1, als jij zegt 'ik weet dat van mijn eigen' kan dat echt ook niet. Han7, jouw idee waardeerde ik. Ooit zelf in een café gezeten waar ik een jonge vrouw zag, bloednerveus voor haar sollicitatiegesprek. Een kwartier later zat zij voor mij en ik nam haar aan. Nodig eenieder uit naar mijn schrijfsels te kijken c.q. te lezen en mij van informatie te voorzien. Tot gauw. Mili

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi gevonden Han73 al werd uiteindelijk het einde wat voorspelbaar. de taalfouten, ach dat valt goed te leren, er zijn veel truukjes daarvoor.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@frubbie, haha, dat geeft me dan moed. Al doende leert men :). Maar ik denk dat ook wel. Hoe meer je schrijft hoe minder taalfouten. En veel lezen zal er misschien ook aan helpen.
precies. ik maakte ze vroeger schrikbarend veel en werk nu als hoofdredacteur, dus er is hoop :-). vooral de truukjes helpen mij.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi allemaal, Ik snap elke lezer die zich rot ergert aan schrijffouten....het is een handicap :) Ik ben het ook met christine eens dat je beter last hebt van een slechte spelling dan dat je de fantasie mist. Fantasie heb ik genoeg en ik heb duidelijk hulp nodig voor de spelling.. Ik ben er altijd slecht in geweest, de regels lijken er bij mij niet in te willen, dat is geen excuus maar een werkpunt. Frubbi, heb je zin om wat van die trucjes neer te pennen?....zou mij en christine misschien weer een stap verder helpen :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wilde nog even toevoegen.... Dat het fouten schrijven mij heel lang heeft weerhouden om te schrijven..ik schaam me er echt voor, toch zeker voor de te gemakkelijke fouten. Maar het is ook jammer niks meer op papier te durven zetten...ik hem me erover gezet en probeer het nu toch. Het is heel fijn als je tips en tric,s krijgt daar kan ik ook iets mee.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het ook met christine eens dat je beter last hebt van een slechte spelling dan dat je de fantasie mist. Fantasie heb ik genoeg en ik heb duidelijk hulp nodig voor de spelling.. Ik ben er altijd slecht in geweest, de regels lijken er bij mij niet in te willen, dat is geen excuus maar een werkpunt. Frubbi, heb je zin om wat van die trucjes neer te pennen?....zou mij en christine misschien weer een stap verder helpen :)
Ik ben ook wel benieuwd naar de tips Frubbi :).

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@han73 & christine1. SOL is wat aan het organiseren. Er is hoop voor jullie, als jullie ervoor openstaan :-). Ik snap jullie punt dat taalfouten van een tweede orde zijn. Maar soms verandert een komma de betekenis. Beschouw: "Ik sla opa" versus "Ik sla, opa". In het eerste geval tuig ik opa af, in het tweede geval vertel ik aan opa (de komma duidt op een aanspreking) dat ik "iets" sla (bijvoorbeeld een balletje in een tenniswedstrijd). Misschien een beetje krom voorbeeld, maar dat is een van de redenen om te streven naar zo min mogelijk taalfouten. Voorts vraag je meer energie van de lezer dan nodig en als je goed schrijft doe je dat al door hem aan het denken te zetten, te laten voelen, te prikkelen. De lakmoesproef is de lezer in het verhaal te trekken en te houden. Dat is ook wat achter de wijsheid "show, don't tell" zit. Dit bereik je maximaal als de schrijver niet zichtbaar is. Taalfouten zijn irritaties die de schrijver zichtbaar maken ... Genoeg gepredikt. ;-) Ga door met jullie fantasie-schrijfsels.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In afwachting van SOL kun je op sites als www.onzetaal.nl of www.vandaleonline.nl (en talloze anderen) terecht. Jammer dat je niet meedoet aan Insomnia. LetterRijn is een actieve uitgeverij die goed communiceert. Ik doe ook mee. Het is een wedstrijd die beslist de moete waard is, al moet je rekenen op 300 inzendingen. Zie verder de draad hier op SOL van Hay.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@christine1: taal is toch je gereedschap bij het schrijven? Schrijven is toch vooral spelen met taal? Je kunt nog zoveel fantasie hebben, maar zelfs met schrijfcoach wordt het niks zonder taalbeheersing.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tsjuh, tsjuh han73 & christine. Taal is het gereedschap van de schrijver. Christine, zoals ik aangaf halen te veel spellingsfouten en interpunctiedingen mij uit het verhaal, en dat is nou net wat je niet wil bereiken ...
Ik vind nog steeds dat mensen zich ernstig in vergissen dat goed zijn in spelling en grammatica onontbeerlijk is om en schrijver te worden. De allergrootste schrijvers zijn vaak behoorlijk slecht in hun taal, maar groot in het omschrijven en fantaseren van hun verhaal. Fantasie en de lezer meetrekken in zijn verhaal dat is het gereedschap dat een schrijver echt moet bezitten. Voor de rest zijn er mensen die er voor zorgen dat jouw verhaal foutloos lekker loopt. Maar zolang je daar geen geld voor hebt is het natuurlijk wel verstandig om hier aan te werken. Ik geef Han dan ook een tip mee om eerst te beginnen met de hoofdletters. Stapje voor stapje niet alles in een keer willen veranderen want dan verdrink je en kom je niet verder. Met een schrijfcursus leer je vaak ook veel over de taal omdat je bij elk verhaal voor jezelf een leerpunt opstelt en hierop feedback krijgt. Werkwoorden zoek ik op door vervoegen en dan het werkwoord in te typen. Krijg je alle mogelijkheden te zien en maak hiervan aantekeningen. Je zult zien dat er dan een logisch verband ontstaat wanneer een d of een t te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nog iets wat ik kwijt wil. Iemand die dyslectisch is zou dus nooit een schrijver of schrijfster kunnen worden omdat ze problemen hebben met de taal?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi allemaal Veel gebeurd hier ondertussen :) Ik sta zeker open voor tips en tric,s om beter, lees, zonder fouten te leren schrijven. @petra,ik ben het helemaal met je eens dat schrijven spelen met taal is. Ik kan enorm genieten van mooie zinnen, dat zijn echt pralinekes (ben van Belgie) Ik denk dat ik ook wel speel met taal. Het is niet omdat er komma,s fout staan of een t die een d moet zijn dat je daarom niet speelt met taal.. Maar zoals leonardo ook zegt de plaatsing van een komma kan de betekenis enorm veranderen. Om die eruit te halen, lees ik vaak mijn tekst hardop, zo onder je er zelf toch al een aantal. En ja ik heb zeker een coach of zo nodig die mijn fouten eruit haalt :) Ik zou ook graag een schrijfcursus volgen, niet enkel voor spelling maar vooral om te werken aan een langer verhaal wie weet boek, dat is toch een droom (waarschijnlijk van vele)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angelique en christine. Fantasie is natuurlijk belangrijk voor een schrijver, maar - met alle respect - als je niet enige taalbeheersing hebt, zul je nooit je gevoel maximaal kunnen overdragen. Je verhaal kan stijf klinken, te formeel, etc. d/dt-fouten zijn natuurlijk eenvoudig te repareren, alsook misspellingen. Interpunctie is al wat moeilijker. Jullie refereren aan de mechanische kant, maar taalbeheersing heeft ook alles te maken met wat ik noem de "muzikaliteit" van je verhaal. Door interpunctie kun je snelheid overbrengen, en daarmee met emotie spelen zonder het direct te benoemen. Dat is belangrijk om iemand in het verhaal te houden/trekken. Als het alleen om fantasie zou gaan, zou je een verhaal kunnen samenvatten. Het gaat er uiteindelijk om om iemand het verhaal te laten beleven/ervaren. Hier komt taalbeheersing in beeld: woordkeus, toon, ritme zijn belangrijk om de juiste sfeer op te roepen. Het geniepige is dat het subliminaal werkt bij de lezer - en juist hierin zijn de grote schrijvers heel goed. Misschien goed om hierover een topic te starten.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Als je twijfelt kun je gebruik maken van 'onzetaal'. De fouten halen je inderdaad uit een verhaal. De spellingcontroller is niet altijd een betrouwbare vriend. Als je zij schrijft in plaats van zei, dan vindt de checker het prima. Jammer dat je geen dialoog hebt geschreven.