Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #4 - Sollicitatiegesprek

fiasco De muren waren van het soort geel dat je naar een zonnebril doet grijpen. Het bureau stak er, met zijn diepzwarte kleur, schril bij af. Aan de muren hingen schilderijen met kleurvlakken. Knallende kleuren. Het bureau was leeg. Niet zomaar leeg, nee er lag zelfs geen stofje. Achter het bureau zat een lange vrouw, haren hoog opgestoken, grote bril, rode lippen en diepblauwe ogen. 'Gaat u zitten', zei ze met bekakte stem. Met enigszins toegeknepen ogen nam ik plaats op de zwarte stoel. 'Vertelt u eens', vervolgde ze, 'waarom heeft u voor dit bedrijf gekozen? Uw ervaring ligt toch op totaal ander vlak.' Ik slikte, dit was niet de vraag waar ik mee wilde beginnen. 'Euhm, ik hou van afwisseling en was aan verandering toe.' 'Hoezo?', onderbrak ze, terwijl ze me met een scherpe blik aankeek, 'Bent u niet tevreden met uw huidige werk?' 'Ik werk daar met plezier maar de uitdaging weg.' 'Uitdaging? Kunt u alleen werken met uitdaging, of bent u ook nog in staat om, als dat moet, minder uitdagend werk goed te doen? Misschien vond uw werkgever u geen uitdaging meer?' Mijn mond viel open. Hoe kwam ze erop? 'Mijn werkgever is tevreden over mijn prestaties.' 'Waarom staat hij dan niet bij de referenties?' 'Omdat hij niet weet dat ik solliciteer.' 'Dus u bent onbetrouwbaar omdat u dingen achter de rug van uw werkgever doet.' Dit ging helemaal niet goed. 'Ik weet niet zeker of ik weg wil, ik ben op onderzoek.' 'Dan heeft u ook tegen ons gelogen, want u wilt helemaal niet solliciteren.' Pffffff, hoe kwam ik hier weg. Ik zette mijn benen stevig naast elkaar, rug recht en zei: 'Mevrouw, ik ben hier om te solliciteren en te onderzoeken of dit bedrijf iets voor mij is, net zoals u onderzoekt of ik iets ben voor uw bedrijf. Dat laatste zal misschien het geval zijn, maar het eerste is dat, gezien het verloop van het gesprek, zeker niet! Tot ziens.' Voordat ze nog iets kon zeggen, stond ik op en verliet de schreeuwerige kamer, mijn 'niet toekomstige werkgever' verbijsterd achterlatend.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh heerlijk....dat zou ieder mens toch willen doen....alleen kom je vaak pas op het idee als je totaal van je melk weer buiten staat. :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal frubbie. En het zou nog leuker zijn als je de dialogen goed van elkaar zou scheiden door ze telkens op een nieuwe regel te zetten. Het leest prettiger en het kost geen cent meer. :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Dos eens. Het is een grappig verhaal wat prettig leest. Je kon de frustraties van de hoofdpersoon haast voelen. Geweldig einde, ik wou dat ik dat zou durven!

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal frubbie. En het zou nog leuker zijn als je de dialogen goed van elkaar zou scheiden door ze telkens op een nieuwe regel te zetten. Het leest prettiger en het kost geen cent meer. :)
daar twijfelde ik over Dos. doe je dat altijd? ook als het korte zinnen zijn?

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed verhaal waar de hoofdpersoon duidelijk is in zijn/haar bedoeling. Een communicatie waar ik de machtspositie van de werkgever ruik. Assertief einde!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal frubbie. En het zou nog leuker zijn als je de dialogen goed van elkaar zou scheiden door ze telkens op een nieuwe regel te zetten. Het leest prettiger en het kost geen cent meer. :)
daar twijfelde ik over Dos. doe je dat altijd? ook als het korte zinnen zijn?
Ja. Je moet consequent blijven. Voor korte zinnen geen uitzondering maken. Waarom zou je?

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Dos Wijnhof]
[quote=Dos Wijnhof Ja. Je moet consequent blijven. Voor korte zinnen geen uitzondering maken. Waarom zou je?
ik denk (door mijn werk) ook altijd in ruimte en bladspiegel. Daar kan het niet, dan past het niet in het blad. maar ik vind het idd in zo'n verhaal mooier staan en leesbaarder. zoals nu is de bedoeling?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal leest vlotter met de witregels maar volgens mij ben jij nog niet consequent genoeg. De subtiele omschrijving van de omgeving draagt duidelijk bij tot de conclusie van de HP. Ze verwoordt haar mening luidt en duidelijk! Juiste invulling van de opdracht, goed verhaal!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh heerlijk....dat zou ieder mens toch willen doen....alleen kom je vaak pas op het idee als je totaal van je melk weer buiten staat. :)
:D Totaal van je melk!!! Nooit gehoord maar wat een leuke uitdrukking! In welk deel van het land gebruikt men deze? :)

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marietje... tja dat weet ik niet...ik denk van nederland (brabant waar ik ben opgegroeid). nu woon ik in antwerpen en ik weet zelfs soms niet meer wat typisch nederlands of vlaams is :) maar denk dat de uitdrukking uit nederland komt, daar drinken ze toch veel meer melk,de belgen lachen daar mee!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
frubbie, goed gedaan. In het begin de details van de omgeving mooi weergegeven. In de loop van het verhaal de spanning opgebouwd door een scherpe dialoog tussen hoofdpersoon en werkgever. En, heerlijk om een werkgever verbijsterd achter te laten :-)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het is je eigen uitdrukking. Ook wel een keer leuk. Een verhaal dat me aanspreekt. Ik zou er ook niet willen weken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Frubbie, trek je niets aan van het soort 'adviezen' als bovenstaande. Doe zoals jij denkt dat het goed is. Juist taalgebruik vind ik heel belangrijk, maar bladspiegels, aanhalingstekens, Ach, het zijn maar opvattingen. Uitgevers en dergelijke stellen soms eisen, maar zolang je daar niet mee te maken hebt, hoef je je nergens wat van aan te trekken.