Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#3 - Berg nu je geweer op

‘Cache ton fusil maintenant’ schreeuwde zij dwingend. Het spektakel dat zij zag, net de bocht om in de jungle en gezeten in een kolossale Hummer choqueerde haar wezenloos diep. Zij had helemaal niets te zeggen in dat land. Zij zat ook nog eens naast de plaatselijke commandant die haar had opgehaald van een binnenlands vliegveld met de meest dieprode aarde die zij ooit had gezien. De commandant had zich heel charmant opgesteld, hij was de broer van een generaal uit de hoofdstad, hoewel talloze malen lelijker. Zij knapte al af op zijn persoon in de luttele seconden die hij op haar afliep en daarnaast droeg hij dezelfde voornaam als haar ex-echtgenoot. Niet in het minst weerhouden door haar terughoudendheid, onderging zij zijn informatie. Over de streek, het hotel waar zij tijdelijk zou verblijven, dat zij geen parfum moest opspuiten in de zon, dat er een aap in een kooi zat naast haar kamer en ook over het lokale gerecht ‘cossa cossa’ [garnalen] dat bij bereiding een walmende en penetrante lucht afgaf die zich dag en nacht aan haar zou vastklampen. Dagen later zou zij krampend op de vergadertafel liggen, haar buik schurkend tegen het harde hout. Nog met een exotische bloem achter haar oor maar toen al doodziek. Om vervolgens weg te glijden in een twijfelachtige coma en als zij haar ogen al wist te openen zag zij rijen lokalen in slagorde naast haar bed staan, prevelend, een rozenkrans tussen de vingers. Een verschrikkelijk beeld liet haar niet los in die lange dagen en nachten dat zij ver van huis ziek in dat land lag. Bij het nemen van de bocht werd een man opgehangen. Uitgejoeld door een uitzinnige massa en onder schot gehouden door een van de mannen van haar commandant. ‘Cache ton fusil maintenant’ bleef zij in haar koortsige dromen schreeuwen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig rond geschreven, waarbij het begin het einde is. De zin 'Niet in het minst weerhouden door...' heeft een ander onderwerp in het eerste deel dan in het tweede deel. Dit heb ik uit het boek 'schrijfstijl', uit de biep hier op de site. Ik vind de beklemmende sfeer die je oproept erg overtuigend. De details vind ik goed gekozen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, ik weet het, ik deed het expres, kan het niet laten met taal te dollen :-). Dank voor je complimenteuze reactie. Mili

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verwarrend verhaal. Ik heb het 3 x moeten lezen om het te begrijpen. De goed geschreven eerste alinea trekt mij meteen in een heftige scene. Ik begrijp wat ze gezien heeft om de hoek van de jungle als ik het verhaal uit heb. Maar is ze ziek van de garnalen of wordt ze door haar uitspraak misbruikt door de foute commandant? [Niet in het minst weerhouden door haar terughoudendheid,] wat jij met deze zin bedoelt is me na 5 x lezen nog steeds niet duidelijk!? Grappig detail dat ze de commandant niet mag vanwege het delen van dezelfde voornaam als haar ex man. Wat doet de aap in de kooi in het verhaal? Met lokalen bedoel jij lokale inwoners maar ik zag eerst een klaslokaal en dat verstoorde mijn beeld. In slagorde kan ik nog steeds niet plaatsen. Help dus! De beklemmende sfeer is goed overgekomen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, lees nu [Niet in het minst weerhouden door haar terughoudendheid, overweldigde hij haar met zijn informatie]. Waar zij ziek van werd laat ik in het midden en over aan de fantasie van de lezer. De aap die stond daar gewoon, in zijn krappe en treurige kooi, en iedere dag ging zij hem eten brengen. En zij had ook nog tekeningen van apenverblijven in Nederland opgevraagd. De lokalen stonden naast elkaar, rechts, en links en ook voor haar. Zij waren met velen en hadden zich zo opgesteld om voor haar leven te bidden. Het was een ongekend avontuur daar in dat land Marietje :-). Mili

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jouw uitleg! De sfeer kwam goed over en dat het een ongekend avontuur is staat als een huis! :)