Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht #3 Berg je geweer op

Naast Dolores’ stoel stond de ingepakte weekendtas. Propvol was die, ze had de ritssluiting nauwelijks dicht gekregen. Waar ging ze ook alweer naar toe? Toen ze de tas inpakte, wist ze het nog. Ze dacht na, maar de flits van het weten raakte steeds verder weg. Alsof haar gedachten korter en korter oplichtten om vervolgens te verdwijnen in een massa vol beelden en geluiden zonder betekenis. Op haar schoot lag haar remington. Ze streelde de kolf, zoals ze zo vaak had gedaan. De loop was kaarsrecht. Loepzuiver zou ze ermee kunnen schieten, al zou ze dat nooit doen. Veertig jaar geleden had ze het wapen gekocht in een kroeg in België. Ze had het mooi gevonden door zijn perfecte afwerking en het evenwicht tussen kolf en loop. Het was geladen, dacht ze, maar zeker wist ze dat niet. In de lade lag nog altijd de ongeopende doos kogels. In de gang klonk gestamp van laarzen. Even later stond de plompe gestalte van haar dochter Magda in de woonkamer. Magda wierp een misprijzende blik op het geweer. “Moet je niet naar school?” vroeg Dolores. Voordat ze was uitgesproken, besefte ze dat er iets niet klopte. Er was iets met de tijd tegenwoordig. Vroeger en nu liepen door elkaar, alsof alles tegelijkertijd gebeurde, alsof er nooit iets begon, nooit iets eindigde. Om de smalle lippen van Magda verscheen een glimlach, maar haar ogen bleven koud. Dolores huiverde inwendig. Had zij deze kolos, die zo goed wist wat een ander moest doen en laten werkelijk gebaard? “Het is tijd, ma,” zei Magda. “Ze wachten op ons. Je zult het echt naar je zin hebben in Huize De Schemering.” Ze keek naar de remington. “Dat ding kan natuurlijk niet mee. Berg je geweer maar op.”

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, een plompe dochter, blij dat ik die nooit gebaard heb. Ik hou van kolderverhaaltjes vooral in een alledaagse setting. Erg goed gedaan. Op sommige punten is het een voor mijn gevoel overdone: misprijzende blik en smalle lippen: hier leid je me teveel terwijl je verder mijzelf een beeld laat vormen. Volgens mij is dat hier juist gewenst omdat de lezer steeds vragen blijft stellen. Als je het voorkauwt kan dat niet meer. Erg leuk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, onverwacht. Achteraf voel ik me suf dat ik het bij de eerste alinea niet gelijk doorhad -zo precies klopt het. Prima verhaal.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt, niekea , het was niet kolderiek bedoeld. Ik zal het morgen nog eens lezen, kijken hoe het dan overkomt. En bedankt, schrijvenmaar, wat een compliment.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben steeds verbaasd dat een en dezelfde opdracht tot zoveel verschillende uitwerkingen leidt. Dit verhaal toverde een glimlach op mijn gezicht. Tegelijkertijd onderhuids is er de dreiging en realisatie dat een demente vrouw en een geladen geweer geen combinatie is .Mooi verhaal met een kop en een staart.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi PetraO, Ik heb het ook nogmaals gelezen en zie wel waar ik de fout inga; De opbouw rustig beginnen en dan iets afwijkends melden om daarna iets absurds neer te zetten. Zo heb ik het gelezen: dementerende vrouw die in een verleden in het donkere circuit een wapen had gekocht. Dan kijkt ze naar haar dochter en plaatst daar geen liefdevolle gedachtes bij. En dan als uitsmijter zegt de dochter alsof het de gewoonste zaak van de wereld is: laat maar thuis. Je had het misschien anders bedoeld maar ook deze lezer heeft genoten.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi PertaO, Ik heb je verhaal nu drie keer gelezen en na alle drie kwam het met een flinke knal binnen, op verschillende manieren. Van mij niets dan lof.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Ja, nu ik het vandaag weer lees, zie ik wel dat die dementerende vrouw met een wellicht geladen geweer wel wat tegen het absurde hangt. In look verhalen komen vaak personages voor die elkaar haten, maar die tot elkaar veroordeeld zijn. Dat bedenk ik niet van tevoren, dat gebeurt gewoon al schrijvende. Vreemd, hoe je onderbewuste het vaak voor het zeggen heeft als je schrijft.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile zei ergens dat ze verbaasd was dat iedereen zo'n andere invulling heeft gegeven aan de opdracht, ik ben verbaasd hoe iedereen jouw stukje leest. Dat is erg mooi: je schrijft en lezers geven zelf een invulling eraan. dat is een compliment die je voor altijd in je zak kunt steken.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Nienke, ik Las ooit ergens dat lezers hun eigen verhaal lezen, los van de intentie van de schrijver en misschien is dat ook wel zo.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij kan dat alleen als je dat als schrijver toestaat: de grote grijze man loopt met zijn rode tabberd de grote zaal binnen waar 154 kinderen met verwachtingsvolle ogen zitten te kijken. Ze zingen een vrolijk lied: hier hoef je je fantasie niet te gebruiken dus krijg je ook geen verschillende interpretaties. Laat je het los dan kan de lezer zelf beginnen met denken, Dat doet hij alleen als hij het leuk vindt wat hij leest. dus het is een compliment.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt wel gelijk, Nienke. Vandaag heb ik nog eens wat doorgelezen over 'show don't tell". Show houdt de sjeu in het verhaal. Moeilijk wel om het evenwicht te vinden. Dat het een compliment was, snapte ik wel: ben ik blij mee.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goed beschreven gedachtegang van een dementerende vrouw! Dementerende mensen herkennen vaak hun eigen kinderen niet meer. Grappig dat ze haar dochter als groot en lomp ervaart. Waarschijnlijk heeft ze wel het beeld van haar kleine dochter nog. Ik zie haar de kolf strelen alsof ze de kat op schoot heeft! Het evenwicht tussen show en tell is in jouw verhaal goed, volgens mij. Wat jij duidelijk wil hebben vertel je en de rest kan de lezer zelf in vullen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Marietje. Grappig, dat jij dat geweer ziet als kat op schoot. Toen ik dit verhaal bedacht, had ik inderdaad zoiets voor ogen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi PetraO, Een verhaal dat mij steeds een beetje op het verkeerde been zette (of dat ligt wellicht gewoon aan mijn beperkte kennis van bepaalde zaken:). Mooi vind ik dat! Eerst dacht ik dat het over reizen zou gaan, maar al snel dacht ik aan een vergeetachtig iemand , mooi!! Totdat de Remington (waarvan ik in eerste instantie dacht dat het een typemachine was!) ten tonele verscheen gevolgd door gestamp van laarzen (zitten we in oorlogsgebied?). Ik heb ervan genoten!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt,Catoschrijft en Tja. Dat beeld van de vrouw die op een stoel zit en wacht, met een tas ernaast, kwam in mijn hoofd door een film die ik lang geleden heb gezien. Simone Singoret speelde de hoofdrol, verder weet ik niets meer van die film.