Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #3 - Berg je geweer op / Rode roos

Rode roos Hij liep als laatste over de landingsbaan naar de vliegtuigtrap. In zijn hand droeg hij de koffer waarin zich normaliter zijn HK417 bevond. Nu was de koffer leeg en licht. Het geweer hing over zijn schouder met een roos in de loop. Een rode roos. Het was het derde jaar van de derde grote oorlog en hij zou voor de derde keer naar het front gaan. Zijn derde vlucht. Hier stond niemand. Goed, er hadden net nog naasten zwaaiend in de vertrekhal gestaan. De demonstranten die zouden er pas over een half jaar zijn, als hij terug zou komen, áls hij terug zou komen. Ze waren er nooit als een vliegtuig opsteeg. De roos in de loop was er niet voor hen, niet voor de afwezigen, maar voor zichzelf. Een voorbode van de rozen die zouden ontluiken als hij duizenden kilometers verder de trekker zou overhalen. 'Een roos is luxe'. De jonge korporaal die vijf meter voor hem liep, op weg naar de ultieme ontgroening, wierp een onzekere blik over zijn schouder. 'Een roos is luxe. Hij wordt afgeknipt en in een vaas gezet of aan een geliefde gegeven, zonder het besef dat er iets afgesneden wordt,' verklaarde hij. De man voor hem versnelde zijn pas. 'Luxe, man. Een onbezorgd leven, lage olieprijzen, de treinen moeten blijven rijden, het licht moet blijven branden, de TV moet het blijven doen, het internet ook. Dan kunnen ze over een half jaar zien waar en hoe laat we landen. Dan ben jij ook een moordenaar.' 'Van Dam, godverdomme, berg je wapen op!' Hij liep door tot de trap, hield stil, maakte een strakke kwart draai en keek de majoor strak aan. Zijn blik zakte, bewust theatraal, naar de glanzende schoenen die altijd gevrijwaard bleven van modder. Schoenen die nu al spiegelden wat hij over een half jaar zou zien: smetteloze schoenen, luxe, merken, symbolen, die hem zouden brandmerken als moordenaar. 'En de roos, majoor? De roos? Moet ik die ook opbergen?'

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Demonstreren doe je pas als de bodybacks op tv komen, als je zonen horizontaal afgeleverd worden. Dat beeld heb je goed verwoord. Dit is niet mijn opdracht, maar heb door jouw mooie bijdrage inspiratie gekregen. (Lees hem later nog eens om het einde beter te begrijpen.)

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! Ik merk dat mijn gedachten een spiegel voor krijgen en ik tot reflectie wordt uitgenodigd. Ik vind het perspectief van de soldaat het meest interessant op dit moment omdat ik me afvraag wat een soldaat kan doen in een oorlog om de oorlog te stoppen. De structuur met een leidinggevende geeft niet veel mogelijkheid om iets met je geweten te doen. De roos in de loop is een mooi gekozen beeld en het vertrekken met een roos in de loop heeft een absurd karakter. Het onderstreept de absurditeit van oorlog.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Petra0. Het is inderdaad een duister stukje..

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Odile. De roos in de loop moet enerzijds het cynisme van de soldaat (sluipschutter) uitdrukken, anderzijds staat die symbool (voor de prijs) van luxe. De rozen die ontluiken zijn beeldspraak voor de bloedvlekken op het uniform van zijn tegenstanders/ slachtoffers. Hij wordt op pad gestuurd (altijd weer) om de status quo, de luxe waarin we leven te handhaven. Hij ziet de demonstranten (maar ook de majoor) als hypocrieten dan wel naïevelingen.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Krachtig verhaal, de rode roos is een mooi gegeven in het geheel. Ik had veel moeite met deze opdracht, mijn waardering hoe jij deze hebt kunnen invullen met de juiste woorden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Ja. Mooi en kernachtig geschreven zonder te vervallen in moralisme. (Dat vaak het geval is bij anti-oorlogs verhalen)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug Dank je. (Wat betreft moeite, dit soort opdrachten heeft op mij een stimulerend effect. Ik kijk nu echt uit naar de woensdag. Meteen na thuiskomst computer aan, opdracht lezen en het eerste beeld dat/ de eerste associatie die opdoemt, uitwerken.)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je. Oorlog en moralisme zijn volgens mij vaak wapenbroeders.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaal waarmee men meerdere kanten op kan en aanzet tot nadenken. Het is duidelijk een cynische soldaat. Hoe komt hij zo? Waarom gaat hij dan toch weer naar het front? Is het figuurlijk zijn derde vlucht? Geeft hij met de roos in de loop van zijn geweer een zinloos protest weer? De eerste [ 'Een roos is luxe'. ] haalde mij uit het verhaal: wie zegt dit? Na door te lezen kwam vanzelf het antwoord. Goed geschreven!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je. Oorlog en moralisme zijn volgens mij vaak wapenbroeders.
Mooi gezegd, met dit idee wilde ik het verhaal schrijven, maar kreeg dat niet goed voor elkaar: als mensen zo sterk geloven in iets, gaan vaak de hakken in het zand en dan gaat het van kwaad tot erger. die wapenbroeders omschrijft het goed.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je. Oorlog en moralisme zijn volgens mij vaak wapenbroeders.
Woodpecker, idd en daarom werken moralistisch aangezette anti-oorlogsverhalen niet. In jouw verhaal ontbreekt moralisme, daarom werkt het. (Aanrader in dit genre: Slachthuis vijf van Kurt Vonnegut. Amerikaanse soldaat wordt krijgsgevangen genomen tijden het Ardennenoffensief -dec. 44 - en gedeporteerd naar Dresden, dat vervolgens extreem wordt gebombardeerd).

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje Dank je. Zie #6. De roos in de loop kun je zien als een opgestoken middelvinger.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje Nee, het is een hele dikke. Voortvloeiend uit drie keer een half jaar. Degene die ik beschreven heb, kotst van de naïviteit en hypocrisie die hij in zijn thuisland ziet. Een soldaat aan het front, onder gevechtsomstandigheden, heeft een functionele houdbaarheidsdatum van enkele weken. In het begin vecht hij voor het 'hogere' doel. Daarna vecht hij voor zijn eenheid. Aan het eind telt alleen het overleven. Dag glorie, dag moraal, dag vriendschap. Puur overleven. Ten koste van veel, zo niet alles.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Een soldaat aan het front, onder gevechtsomstandigheden, heeft een functionele houdbaarheidsdatum van enkele weken.] Mooi verwoord! Dank!!