Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#3 berg je geweer op

Wekelijkse schrijfopdracht 3 Berg je geweer op Hoe het precies zo ver heeft kunnen komen weet ik niet. Hoe ver het precies gekomen is, weet ik ook niet. Ik kijk om me heen. Seh' die Welt in Trümmern liegen. Ik weet niets meer. Niets meer dan strijd en puin. Het begon met reizen. Dat weet ik nog. Langs lange wegen en smalle paadjes. Te voet, te fiets en in mijn dromen. En jij was er. Niet altijd, maar vaak. Het begon natuurlijk met jou. Was ik dat echt vergeten? Onmogelijk. In jou ontdekte ik een nieuwe wereld en daarmee begon het afbrokkelen van de oude. Al wat mij lief en vertrouwd was. Jij werd al wat mij nog lief en vertrouwd was. Waar maakte niet meer uit. Rijkdom en gemak voorbij, langs sloppen en ellende, totdat er niets meer over was dan puin. En we wentelden ons in puin. We werden puin. De strijd was onvermijdelijk. Allesomvattend en onvermijdelijk. Totdat er niets meer over was dan strijd. We bestookten elkaar met alles wat we hadden, al was dat niets. We zakten uitgeput naast elkaar, enkel om na de rust een nieuwe strijd aan te vangen. De rest van de wereld was al lang vergeten. Of vergaan. Ik dacht dat het niets meer uitmaakte. Als alles eenmaal kapot is, valt er niets meer kapot te maken. Doorgaan was het enige wat ik nog wist. Maar ook aan doorgaan komt een eind, niets is voor altijd. Er moest een moment komen waarop ik mijn ogen weer zou openen. Waarop ik weer zou zien. Weer zou weten. Een moment dat begint wanneer we elkaar aankijken en zeggen: “Berg nu je geweer op.”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dit autobiografische elementen bevat, 'Schrijvenmaar', en dit vermoed ik, dan leef jij echt. Prachtig.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend geschreven. Hier wil ik nog meer van lezen. Voor mij gaat het over iemand die in een oorlog gewikkeld is, bijvoorbeeld Syrië. Alles wordt vernield om hem heen en iedereen wacht op het moment dat de wapens neergelegd worden. Alleen de soldaat kan de wapens neerleggen...

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jeetje. Ik geloof dat ik bloos. Maar in mijn eentje achter de lap-top is dat niet zo erg, dus: dank Mili, PetraO en Odile, voor het reageren en complimenteren.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een diepzinnige overdenking. Ik vul het ook in dat het een haat-liefde relatie betreft. [De strijd was onvermijdelijk. Allesomvattend en onvermijdelijk] heb jij met een reden hier 2x onvermijdelijk geschreven, bijv. om het te benadrukken? [Er moest een moment komen waarop ik mijn ogen weer zou openen. Waarop ik weer zou zien. Weer zou weten. Een moment dat begint wanneer we elkaar aankijken en zeggen: “Berg nu je geweer op.”] Ik zie hier een wisseling van verleden tijd en tegenwoordige tijd. -Er MOET een moment komen etc.- ? Het stukje roept veel vragen op, hoe komt men tot zo'n dieptepunt en komt men weer tot elkaar? Daarom maakt het nieuwsgierig: de lezer blijft met een onduidelijk beeld achter en wilt meer weten. Een originele en symbolische - Berg je geweer op-!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je wereld in puin zien liggen, in een verhaal samengevat met veel symboliek. Het herinnert mij aan een situatie waar ik mij jaren geleden in bevond. Dat is uniek van dit verhaal, het raakt herinneringen, of het nu. Het raakt de wereld van de lezer, op welke wijze dan ook .Knap gedaan schrijvenmaar!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje: dank voor je reactie! De herhaling was bewust, volgens mij vooral omdat het voor de hp, in al zijn/ haar verwarring te midden van de verwoesting, belangrijk is daaraan vast te houden, dat het onvermijdelijk was. Anders had hij/zij het toch moeten vermijden? (En dan kunnen wij ons vervolgens afvragen of het dat ook echt was ...) Ook de tijdswisseling was bewust, maar meer gevoelsmatig. (Nou ja, die herhaling was ook gevoelsmatig; het hele verhaal is heel gevoelsmatig geschreven, maar ik denk dat je het verschil wel aanvoelt.) Het inzicht dat het zo niet verder kan gaan is er wel al (dat was pas echt onvermijdelijk ;-)), maar het eind van de strijd nog niet. Is het lastig voor de hp de enige overgebleven zekerheid, nl die van de strijd, op te geven, of is de hp al bereid de wapens neer te leggen, maar de tegenstander nog niet? Maddbrug: ook dank! Grote dank, zelfs, het is een groot compliment. Een lezer geraakt = mijn dag gemaakt, dat probeer je toch te bereiken. Maar het blijft eng om dat te doen -geraakt worden kan ook pijnlijk zijn.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
en Marietje, wbt de tijdswisseling, het is ook een focus-shift, maar ik vind dat lastig uit te leggen. Het is een beetje de conclusie, de 'grote waarheid' -en daarom geef ik het nadruk door het ineens in een andere tijd te zetten. Een docent zei me ooit: "schrijvers zeggen zelf de domste dingen over hun werk." Dat maakt het extra lastig uit te leggen; ik voel me steeds dommer ;-)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Het resultaat telt! Ik vroeg het mezelf gewoon af. Dank voor jouw open antwoorden en het kijkje in de gedachten achter het verhaal. Voor mij ( en voor velen, als ik de reacties lees) is het een gevoelig geschreven verhaal met symboliek. De een herkent het gevoel, de ander voelt mee. :nod:

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijke chaos, schrijvenmaar. Ik vind het knap hoe je de gedachtenbuitelingen neer hebt kunnen zetten. Het voelt aan als een chaos die richting krijgt. Echt een tekst om vaker te lezen en te kijken wat je er allemaal uit kan halen. Het raakt meerdere keren, op meerdere plekken. Dat gevoelsmatige merk ik daardoor wel. knap.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank, Drakenvriend. Zoals jij het omschrijft, had ik het precies bedoeld!
Dat zal wel komen omdat ik hetzelfde heb geprobeerd te doen in mijn boek, maar dan wat toegankelijker. Vreselijk gefaald! Misschien dat ik het later nog eens probeer, met wat meer ervaring ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Drakenvriend: een heel boek lang? :confused: @Thundernimf: dank je! en -geheel besides the point- wat een heerlijke naam en avatar heb jij, ik krijg zin erover te schrijven :)

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Drakenvriend: een heel boek lang? :confused:
Nee een paar stukjes maar hoor, waar een HP met zijn keuzes worstelt. Anders zou het echt onmogelijk worden om te volgen (niet alleen voor de lezer, maar vooral voor mezelf ;) ) maar ik heb het opgegeven en anders opgelost, misschien dat ik het later (lees: ooit) nog eens ga proberen. Maar we zijn off-topic, terug naar commentaar

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
alles is al gezegd......kan me alleen maar aansluiten bij de rest. ben benieuwd naar je andere verhalen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Psss Drakenvriend, best wel on topic, met een beetje fantasie (en ha, ik gok dat dat nou net je genre is (o jee, nou word ik wel heel flauw)): dergelijke schrijfstijl is en kwestie van doen. Dus als -in de verre toekomst- het moment daar is, probeer dan eens eerst te schrijven en daarna pas te denken. Of nou ja. Eerst denken en dan schrijven en dan daar weer over denken, maar niet tegelijkertijd. Succes!