Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijvers voor schrijverscollectief gezocht

Voor een schrijverscollectief ben ik op zoek naar beginnende, getalenteerde schrijvers. Wat ik met dit collectief voor ogen heb is: - het uitwisselen van verhalen, gedichten, essays etc. - het zelf organiseren van literaire avonden - naar literaire bijeenkomsten gaan enz. - een verhalenbundeltje samen te stellen en dat zelf uit te geven Ik ben zelf een beginnend schrijver van 23 jaar. Ik schrijf vooral proza. Het lijkt me interessant om met anderen eens in de zoveel tijd van gedachten te wisselen over literatuur, samen gewoon wat te drinken, uitwisselen van het werk etc. Ik woon zelf in de buurt van Rotterdam maar schrijvers uit het hele land kunnen reageren. Lijkt me leuk om op verschillende plekken af te spreken. Gr. Vincent

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Een collectief schrijft denk ik samen boeken. Weet je zeker dat je niet gewoon een schrijfgroep wilt starten? Ik heb hem vast verplaatst naar schrijfgroep zoeken. Daar zoeken mensen toch voornamelijk naar dit soort dingen, ook al is het niet exact hetzelfde. En idd goeie opmerking van Zjors. Wat is getalenteerd? Hoe meet je dat? Hoe kunnen anderen dat bij jou meten? Wat zijn de criteria?

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf kom ik ook uit de buurt van Rotterdam, en net als jij heb ik me gisteren hier ingeschreven. Gevoelsmatig ben ik ook een beginnende schrijver, maar die zijn er in alle soorten en maten. Ik heb op dit moment geen verhalen of gedichten die ik in een schrijfgroep zou kunnen bespreken. Die zullen er zeker wel komen, omdat ik deze maand mijn schrijfpassie nieuw leven heb ingeblazen. Met de intentie dat leven voor eens en voor altijd tot bloei te laten komen. Maar op dit moment komt een schrijfgroep nog te vroeg voor me. Om te bepalen of iemand talentvol is, kan een schrijfgroep overigens bijzonder goed van pas komen. Niemand leert beter schrijven zonder feedback, zonder nieuwsgierige ogen waarachter serieuze schrijfkennis schuilgaat. De snelheid waarmee een schrijver op advies van anderen vorderingen maakt, kan een van de maatstaven zijn bij het 'meten' van talent. Weet iemand in een schrijfgroep onmiddellijk te boeien, en wellicht zelfs een licht jaloerse blik te ontlokken als hij een verhaal heeft rondgedeeld, dan is hij of zij onmiskenbaar ook talentvol. Daar houdt het bij mij vervolgens op. Talent is immers niet zozeer wat je bezit, talent is op welke wijze je dat gebruikt. En dat is heel persoonlijk. Je zou iemand die jong is, de ambitie heeft om zijn schrijftalent te benutten en daar ook serieus voor wil leven, gerust talentvol kunnen noemen. De praktijk wijst vervolgens vanzelf uit hoe hoog iemand dankzij dat talent kan reiken. Veel succes Vincent, hopelijk vind je een paar mensen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn opmerking doelde op de oorspronkelijke titel, waarin Vincent om talentvolle medeschrijvers vroeg.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
De titel heb ik aangepast, maar die vraag om getalenteerde schrijvers staat ook nog steeds in het bericht zelf toch?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus een mens mag zich tegenwoordig niet eens meer getalenteerd voelen? Iemand met een beetje introspectie, en besef van alledaagsheid, kan heel goed 'meten' of hij, of zij een talent bezit. De vraag van Zjors is allesbehalve scherp. Hij schoot ook bij mij binnen toen ik het las, en waarschijnlijk bij een ieder ander die het leest. Misschien is het niet zo bedoeld, maar op mij komt het wat ontkrachtend over... Maar Dries, ik kan je vragen wel redelijk beantwoorden hoor. Wat is getalenteerd?: Jezelf verheffen boven het merendeel van de massa, die zich met dezelfde interesse bezighoudt. Hoe meet je dat?: Door jezelf te vergelijken met diezelfde massa Hoe kunnen anderen dat bij jou meten?: Dat kunnen ze niet, pas als ze iets van je werk meekrijgen. Wat zijn de criteria?: Tot het komen van redelijk tot talentvol kunnen schrijven, moet je de volgende zaken wel bezitten: - Het hebben van een redelijke intelligentie - Nieuwsgierig / leergierig / opmerkzaam en onderzoekend zijn in karakter Dat is het fundament voor het talent, dat vervolgens weer wordt gevormd door een leuk verhaal kunnen verzinnen, verbanden kunnen leggen etc etc. Ik dacht dat de mensen op Schrijven Online dit soort dingen inmiddels wel doorhadden... Ik vind het treurig dat er vaak zo zielloos wordt gereageerd op mensen die net komen kijken. Het verzuurd deze site een beetje. Als je het in je hebt, dan heb je het in je. Je hoeft ook helemaal geen schrijftechnische boeken te hanteren etc. Gewoon schrijven. Niemand zit te wachten op het nestje in de boom, dat tot de vezel wordt beschreven. Gewoon de boom benoemen, klaar, verder. En om voor de verandering maar eens 'ontopic' te gaan: Vincent, je plannen klinken vrij goed. Ik zou er dan ook zeker mee doorgaan. Zelf schrijf ik momenteel liever alleen. Simpelweg omdat mensen naar mijn smaak iets te serieuze grappenmakers zijn. Ik het het idee voor een eigen bundeltje al in het achterhoofd: Niet eerder verschenen comluns van een aap in vermomming. Ik denk dat het wel wat word.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Het gaat toch niet om je getalenteerd voelen? Dan is iedereen die zich getalenteerd voelt dat ook echt blijkbaar. De topicstarter vraagt toch niet om schrijvers die zich getalenteerd voelen? Hij vraagt om getalenteerde schrijvers. Is het dan vreemd dat ik die vragen stel? Op welke manier reageer ik zielloos dan? Ik beheer deze site. Ik stel vragen die de oproep voor anderen duidelijker kunnen maken. Mogelijk krijg je dan meer reacties.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jammer dat mensen zich soms zo snel beledigd of aangesproken voelen. Ik had uit de vraag van Dries niets anders opgemaakt dan wat er stond. Als je daar allerlei andere invullingen aan gaat geven, sla je al snel de plank mis. En ja, natuurlijk mag eenieder zichzelf getalenteerd vinden. Een beetje van dat gevoel heb je gewoon nodig als je begint met schrijven. Maar hoe getalenteerd? Daar kom je pas achter als je je schrijfsels op allerlei manieren (cursus, wedstrijd, forum etc.) met die van anderen vergeleken hebt en vooral... hebt láten vergelijken.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dries: Ik vroeg helemaal nergens om, de TS was heel iemand anders. En voor de rest beantwoord ik je tegenvragen niet, want ook ik kan om de brij heendraaien. @Hay: Hoe bedoel je met, en vooral...hebt laten vergelijken? Dus je hecht meer waarde aan de mening van een ander, dan die van jezelf? Oei, dan kom je bedrogen uit in deze wereld.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Oh sorry, te snel gekeken.. (icoontjes zijn handig voor snelle identificatie :)) Ik had niet het idee dat ik om de hete brei heendraaide. Jouw antwoorden op de vraag 'wat is talent?' zijn precies die ik van de topicstarter wil krijgen, maar toch zijn die antwoorden voor iedereen anders. Ik stelde de vragen om het voor hem zelf inzichtelijk te maken. Het was allemaal constructief bedoeld, misschien had ik dat (hand in eigen boezem) even moeten toelichten?

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik weet niet of het nog relevant is, aangezien de oproep dateert van 2009. Ik zou graag met je in contact treden en heb interesse of zie uit naar een literair avondje. ik schrijf voornamelijk kinderverhaaltjes, poezenverhaaltjes en horrorverhalen. Ik weet niet wat jouw interesses zijn? Hoop snel iets van je te horen. Groetjes poezie oftewel Yvonne Francoise yvonne.kip@hotmail.com pikant detail: ik schilder ook en maak kunstprojectjes