Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Online in interactie schrijven

Hallo medeschrijvers, Ik ben opzoek naar mensen die het leuk vinden om online met mij te schrijven. Het werkt heel eenvoudig en het is het handigste om het op MSN te doen omdat je dan sneller op elkaar kunt reageren. Het werkt als volgt: - je bepaald samen in welke tijd en plaats het verhaal zich afspeelt zodat je een beginpunt hebt. B.v. middeleeuws Londen, hedendaags Amsterdam, toekomstig New York of welke andere plaats en tijd jou en je medeschrijver maar inspireert tot schrijven, - de ene persoon schrijft een aantal zinnen vanuit zijn/haar karakter en daarna neemt de andere persoon het over en schrijft daarop een reactie vanuit zijn/haar karakter, - je kunt schrijven over wat je wil. Je kunt de omgeving beschrijven als dat voor jou gedeelte van het verhaal goed uitkomt, je kunt andere karakters voor korte of langere tijd introduceren b.v. een eenzame reiziger die jullie op je weg tegen komen of soldaten die naar je op zoek zijn of wat je maar wil, - het enigste wat je absoluut niet kan doen is schrijven vanuit het perspectief van het karakter van de andere schrijver. Je kunt b.v. niet schrijven........ voorzichtig naderde ik je en met een plotselinge sprong stond ik voor je. Jij schrok en keek me verbaasd aan..................dat kan niet omdat het aan andere schrijver is om te bepalen of zijn karakter schrikt en verbaasd is, misschien is hij dat wel helemaal niet, - misschien kun je ook op deze manier met meer dan twee mensen schrijven. Dat weet ik niet omdat ik dat nog nooit heb gedaan. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het dan nog veel interactiever en creatiever wordt. Wat mij er in aanspreekt is dat het verhaal op deze manier een levend iets wordt. Het wordt niet bepaald door de ene schrijver of door de andere maar door een interactie tussen beide. Het is de creativiteit van het moment die het verhaal een eigen leven geeft. Ik heb gemerkt dat als de klik er is het beide schrijvers beter kan laten schrijven dan ze individiueel zouden kunnen. Ik heb ook gemerkt dat het ook mijn eigen creatieve proces stimuleert en dat spreekt me erg aan. Graag hoor ik reacties als dit je aanspreekt of als je er iets over kwijt wil Groetjes Henny

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit doe ik al jaren (in een speciaal daarvoor gemaakte chatbox, da's handiger dan op msn ;)) en het inderdaad heel leuk, ook met meerdere personen (alleen wel lastig als je verder wil met een verhaal en er is iemand niet online). Kan heel inspirerend zijn (ben toevallig net begonnen met een nieuwe verhaallijn en het pakt heel goed uit) maar soms ook erg frustrerend als het gewoon niet lukt en je allebei geen inspiratie hebt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook vervelend is het als je er even niet bent en anderen gaan heel veel verder. Dan ben je soms lange tijd bezig met het lezen van een - vaak niet helemaal lopend - verhaal.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat moeilijke valt eigenlijk wel heel erg mee, Janneman. Tenminste ik heb het zelf nooit als moeilijk ervaren. Op een bepaalde manier zelfs makkelijker, want je hoeft geen verhaallijn in je hoofd te hebben, heeft zelfs weinig zin want de andere persoon stuurt het mogelijk toch een hele andere kant uit. Het enige wat ik me van te voren vaak bedenk is wat er met mijn karakter is, iets wat zij niet zegt of niet laat merken, en daarna probeer in te leven en te reageren vanuit haar....................vaak verbaasd het mezelf dan wat er uit komt :)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit doe ik al jaren (in een speciaal daarvoor gemaakte chatbox, da's handiger dan op msn ;)) en het inderdaad heel leuk, ook met meerdere personen (alleen wel lastig als je verder wil met een verhaal en er is iemand niet online). Kan heel inspirerend zijn (ben toevallig net begonnen met een nieuwe verhaallijn en het pakt heel goed uit) maar soms ook erg frustrerend als het gewoon niet lukt en je allebei geen inspiratie hebt.
Welke chatboxen heb je het dan over? Ik heb het tot nu toe wel op algemene chatboxen gedaan, maar het is dan erg moeilijk om iemand te vinden die ook nog werkelijke interesse in schrijven heeft. Ik vind het handige aan MSN dat er dan vrij snel diepgang komt in de ´band´ tussen mijn karakter en die van de andere schrijver.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook vervelend is het als je er even niet bent en anderen gaan heel veel verder. Dan ben je soms lange tijd bezig met het lezen van een - vaak niet helemaal lopend - verhaal.
Ja dat lijkt me heel vervelend. Kan me er eigenlijk weinig bij voorstellen dat anderen verder zouden schrijven aan een verhaal en ik dat zou moeten bijlezen, dan raak je volgens mij de draad helemaal kwijt of als het langer duurt valt je karakter helemaal weg. Misschien dat dat dan een voordeel zou zijn van het 1 op 1 op msn te doen omdat dat dan niet gebeurd. Het verhaal gaat pas door als beiden er zijn en daar maak je dan weer afspraken voor wanneer je dat zult gaan doen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke chatboxen heb je het dan over? Ik heb het tot nu toe wel op algemene chatboxen gedaan, maar het is dan erg moeilijk om iemand te vinden die ook nog werkelijke interesse in schrijven heeft. Ik vind het handige aan MSN dat er dan vrij snel diepgang komt in de ´band´ tussen mijn karakter en die van de andere schrijver.
Ik heb er zelf twee geschreven, eentje voor een site die er oorspronkelijk niet voor bedoeld was en eentje voor mezelf, die is ook niet voor anderen toegankelijk. Ik heb jaren geleden nog geprobeerd om een RPG-website op te zetten met een vriend, maar dat verslofte een beetje. Op zich wel jammer, maar ach. Ik spendeer nu al ruim zes tot tien uur per dag aan RPG'en met mijn maatje, nog een site erbij zie ik niet zitten ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik spendeer nu al ruim zes tot tien uur per dag aan RPG'en met mijn maatje, nog een site erbij zie ik niet zitten ;)
Véééél :eek:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik spendeer nu al ruim zes tot tien uur per dag aan RPG'en met mijn maatje, nog een site erbij zie ik niet zitten ;)
Véééél :eek:
Yep. Maar het is keileuk ;)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe langer ik het ken, hoe interessanter het lijkt, vind ik. Maar RPG kent toch ook zo z'n beperkingen (twee personages)? Op zich is op MSN met iemand anders schrijven wel leuk, maar ik heb er te weinig tijd voor.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee personages? Was het maar waar ;) Het ligt er een beetje aan wat voor verhaal je speelt, maar in een van de langlopende RPGs die ik speel met mijn maatje, gaat het al een hele poos over een groep van tien man. Ik wissel met de snelheid van het licht tussen een priester, een ex-schout, een karavaanleider en een zwangere vrouw. Er komen NPC's langs (obers, voorbijgangers, kleermakers)... Soms raak je in een situatie verzeild waar je een nieuw karakter voor nodig hebt en af en toe blijft die plakken (het verhaal begon met drie man ;)). Ik heb op moment van schrijven elf actieve personages in drie verschillende verhalen, plus vijf herbruikbare (ober, waard, paard, verteller en matroos). De enige echte beperking is je fantasie. En met z'n tweeen heb je daar al meer van ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij inderdaad leuk. Het kan wendingen en ideeën geven waar je anders nooit op zou komen. Het staat of valt volgens mij wel met je maatje. Het wisselen tussen de personages moet je wel goed in beeld hebben. Maar dat kost jou waarschijnlijk geen moeite ;)

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ah, oké, Micha. Ik had alleen dat voorbeeld gelezen op je website en daar zaten maar twee personages in, plus een ober die komt en gaat. Dus ik nam aan (en vond 't ook wel logisch) dat dat een beperking was. Knap dat je zo snel kan wisselen! :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kwestie van oefenen, denk ik. Af en toe glipt er wel wat tussendoor hoor, en zeker bij mijn hoofdpersonages (waar Arthur er een van is) moet ik oppassen dat ze niet langzaam maar zeker allemaal tot dezelfde persoon verworden.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb jaren geleden nog geprobeerd om een RPG-website op te zetten met een vriend, maar dat verslofte een beetje. Op zich wel jammer, maar ach. Ik spendeer nu al ruim zes tot tien uur per dag aan RPG'en met mijn maatje, nog een site erbij zie ik niet zitten ;)
Jammer Micha, had het erg leuk gevonden om met je te schrijven :)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe langer ik het ken, hoe interessanter het lijkt, vind ik. Maar RPG kent toch ook zo z'n beperkingen (twee personages)? Op zich is op MSN met iemand anders schrijven wel leuk, maar ik heb er te weinig tijd voor.
Het vraag wel tijd dat is waar, maar je kunt het ook met minder tijd doen dan Micha zijn 6 a 10 uren per dag ;).

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt mij inderdaad leuk. Het kan wendingen en ideeën geven waar je anders nooit op zou komen. Het staat of valt volgens mij wel met je maatje. Het wisselen tussen de personages moet je wel goed in beeld hebben. Maar dat kost jou waarschijnklijk geen moeite ;)
Ik zou zeggen Maya, wat let je! ;)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen bedankt voor je reacties. Ik ben echter dus nog steeds op zoek naar iemand die ook werkelijk mijn schrijf maatje wil worden of die het wil proberen. Dus als jij dat bent, laat het me dan weten. Hier of op mijn email of msn (staat in mijn profiel) :)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt wel leuk inderdaad, maar wil je uiteindelijk nog iets met het verhaal gaan doen (uitgeven of ergens proberen geplaatst te laten worden of zo) of alleen voor de fun/oefening/ervaring?

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het klinkt wel leuk inderdaad, maar wil je uiteindelijk nog iets met het verhaal gaan doen (uitgeven of ergens proberen geplaatst te laten worden of zo) of alleen voor de fun/oefening/ervaring?
Of we iets zouden gaan doen met het verhaal zelf zou niet alleen afhangen van mij maar ook van mijn medeschrijver. Het is tenslotte niet alleen mijn verhaal, maar ook die van hem/haar. De ervaring is voor mij in elk geval erg belangrijk en het meer grip krijgen op mijn karakters. Fun is het zeker :)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of we iets zouden gaan doen met het verhaal zelf zou niet alleen afhangen van mij maar ook van mijn medeschrijver.
Dat begrijp ik ja. Heb eigenlijk meer met dichten, maar hierdoor kan ik misschien ook het schrijven leuker vinden. Zal er eens over na gaan denken. Fijn weekend! :)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oscar Z schreef: ´Dat begrijp ik ja. Heb eigenlijk meer met dichten, maar hierdoor kan ik misschien ook het schrijven leuker vinden. Zal er eens over na gaan denken. Fijn weekend! :)´ Denk er maar over na, ik ben benieuwd of ik je zie verschijnen :) Prettig weekend, dat de inspiratie je maar mag raken

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je :)

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maakt niet uit. Ben nog niet weg. :)
Als je nog niet weg ben, dan heb ik een voorstel voor je. Wil je het uitproberen op msn? Dan weet je precies waar je het over hebt als je gaat nadenken ;)

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik type me al suf met mijn e-mail nu. :D Je ziet me verschijnen als het nog lukt voor ik foetsie ben. :)