Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boekenbeurs Antwerpen

Gaat er nog iemand naar de boekenbeurs in Antwerpen?

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteravond was ik in Antwerpen bij de feestelijke opening van de boekenbeurs op uitnodiging van de uitgever. Alle medewerkers van Clavis waren aanwezig. Het was erg leuk. Vooral omdat ik mensen heb ontmoet waar ik normaal alleen maar e-mail contact mee heb. Dat is het lastige van een Belgische uitgever, die overigens groots aanwezig is op de beurs. Ik werd zelfs voorgesteld aan de eigenaar/oprichter/directeur van Clavis en heb lang met de marketing manager en commercieel directeur staan brainstormen over de promotie van de voetbalserie. Ook contact gehad met de mensen die verantwoordelijk zijn voor de contacten met buitenlandse uitgevers. Wat mij erg positief verraste was hun enorme enthousiasme en de ideëen die zij hebben. Ook over mogelijke nieuwe projecten. Ik heb lang getwijfeld of ik wel zou gaan. Het duurde tot 23:00 uur en vanochtend om 6:30 uur ging de wekker weer voor een normale werkdag. Maar uiteindelijk is het me erg goed bevallen en reed ik met een tevreden gevoel weer naar huis. Donderdagavond en zaterdag ga ik signeren.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er ligt een kaart voor me klaar bij de ingang, nu vroeg ik mij af of je er een beetje makkelijk kunt komen. (met openbaarvervoer of auto)

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eef, met de auto is het heel makkelijk. Het ligt vlakbij de snelweg en er is parkeergelegenheid genoeg in de buurt. De E19 aanhouden (vanaf de grens alleen maar rechtdoor), afslag Boom/Wilrijk en daar staan al bordjes met Antwerp Expo.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je antwoord, dat klinkt alsof het goed te doen is. Ik denk dat ik toch maar ga. Ik was een beetje aan het twijfelen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga al 21 jaar lang elk jaar. Soms zelfs elke dag. Dit jaar zal ik een keer of drie gaan. Donderdag verwacht ik m'n eerste bezoek.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms zijn er elke dag goede lezingen. Uiteraard ga ik (als ik er ben) ook eens langs alle boekenstandjes. Ik hou van het uitzicht en de geur. Beetje jammer van de mensen, maar ach, dat neem ik er gaarne bij. Ik kom er ook altijd oude bekenden tegen.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga waarschijnlijk zaterdag, mijn vriendin zit dan in Hannover dus ik heb de dag voor mezelf. Om 11:00 uur geven "de redacties van De Brakke Hond, Deus Ex Machina, Gierik & NVT en Met Andere Zinnen praktische tips" (zie ook Brakke Log), en "Peter Terrin vertelt over zijn publicaties en de invloed ervan op het debuteren". Verder Komrij (over zijn bloemlezing van kindergedichten) en Wim Helsen. Tussendoor misschien even naar het centrum om wat te eten, want dat op de beurs is duur en onsmakelijk. Jammer dat het thema van de dag sport is. Als er iemand zaterdag rondloopt, wuif dan eens.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Manuscripta was een flop, hoor ik uit alle hoeken. De boekenbeurs is gericht op verkoop van nieuwe titels, heeft altijd een paar grote namen en steengoede lezingen. Zeker de moeite, en A'pen verbindt redelijk met Nederland.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij was Manuscripta geen flop, hoor. Maar ik weet natuurlijk niets van 'het hele circus' eromheen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geweest. 150 euro aan boeken gekocht. Het was erg druk (ik geloof drukker dan ik ooit al meemaakte) en het raakt elk jaar meer op kinderen gericht. Vorig jaar was ook een erg religieuze inslag te merken, dit jaar enkel kids. Het boekenzoeksysteem staat trouwens niet erg op punt.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gisteren heb ik zitten signeren op de beurs. Het was leuk, maar lang niet zo druk als de dagen ervoor, hoorde ik van de mensen van de uitgever. Op vrijdag liep het echt storm. Er waren zelfs mensen flauw gevallen vanwege de drukte. Wat mij opviel was dat de mensen die van origine geen schrijver zijn, erg veel aandacht krijgen. Goedele Liekens bijvoorbeeld, Kim Clijsters en een meisje wat in Belgie tweede was geworden bij Idols. Ze hebben een boek geschreven en krijgen daardoor nu veel aandacht. Het is blijkbaar een uitstekend moment voor fans om hen te ontmoeten. De echte schrijvers leken daardoor een beetje onder te sneeuwen. En dat is best jammer.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is erg jammer, Rapid. Er was zelfs een stand met boeken waarboven stond "Icons". Boeken voor en door iconen dus. Er stond echter geen Goethe (toch een icoon als je't mij vraagt) maar wel Kim Clijsters en een of andere moutainbiker.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een van de best verkopende boeken in België is de biografie van Tom Boonen. Die knul is verdomme 27 jaar en koerst. Het zal me de biografie wezen. Dito voor Clijsters en co natuurlijk. Dat Liekens boekjes uitbrengt, tot daaraan toe. Ze is tenslotte altijd wat sexuologe gebleven, en een boek dat louter bestaat uit foto's van penissen allerhande, dat miste ons landje nog. Hoewel ik het niet meteen literair zou noemen. Erger nog vind ik dat die medianarren poëzie gaan schrijven. Pat Donnez kwam aanzetten met zijn bundeltje. Bij de AP, alstublieft (wat betekent dat er een kundige dichter een kans misloopt). Geniet even mee van volgend hoogstaand stukje poëzie van radiomaker Donnez: ____________________________________ Koopje Doe mij maar in de uitverkoop. Twee vierkante meter huid. Prijs overeen te komen. Ledematen met garantie voor één jaar. De sluitspier kreeg het hard te verduren maar hield stand. Dunne darm min of meer geïsoleerd. Longen, hart en nieren aan vervanging toe. Smoel mag naar een goed doel. Ik word gratis thuis bezorgd. ____________________________________ Klasse. De media moet(en) met hun tengels van de literatuur blijven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Echt waar, wordt het elk jaar erger? Een commercieel circus. Jammer is dat. Zo gaat dat speciale artistieke sfeertje dat om 'het schrijven' heen hangt langzaam maar zeker weg.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Leuke beurs lijkt me op zich wel. Maar ik heb een vraag. Wat is volgens jullie 'artisticiteit'? Wat zijn 'echte schrijvers'? Moeilijk te definiëren misschien, maar misschien ook wel niet. Doelgroepschrijvers horen daar voor mij sowieso en zeker en geheel en al niet bij. Echte schrijvers zijn literaire schrijvers. Niets meer, minder of anders dan dat. Die schrijven niet voor een doelgroep, maar voor hun eigen verhaal en hun eigen stijl, of dat nu binnen een doelgroep valt of niet. Mooie schrijvers van kinder- en jeugdboeken als Anton Quintana en Sjoerd Kuyper hebben daar prachtige dingen over te zeggen. 'Schrijven voor een doelgroep? W...T...F...?' Zijn dat 'echte' schrijvers? Pah! Zijn doelgroepenschrijvers niet eigenlijk gemankeerde schrijvers? Vergelijkbaar met een kunstschilder die leuk figuratieve landschapjes gaat schilderen, omdat het publiek van de verstedelijkte maatschappij dat tegenwoordig zo prettig vindt? Het slaat aan en verkoopt zo lekker..... Ofwel: helemaal niets meer met kunst of 'echt schrijven' te maken. Geef mij Goedele Liekens dan maar. Van haar weet je in elk geval vantevoren al dat haar eerste bezigheid niet schrijven is. Dat is alvast een voorsprong om haar te kunnen onderscheiden van de nep-'echte'-schrijvers.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedele Liekens heeft een ghostwriter, dus die valt al af. Tom Boonen zet zelf ook geen letter op papier, valt ook af. Echte schrijvers zijn de mensen die gedreven achter hun laptopje of computer zitten en hun teksten zelf verzinnen en verwoorden. Niets meer, niets minder. Kwaliteit staat hier los van.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Echte schrijvers zijn de mensen die gedreven achter hun laptopje of computer zitten en hun teksten zelf verzinnen en verwoorden. Niets meer, niets minder. Kwaliteit staat hier los van." Dat is een interessante stelling, Rapid. Gaat die in het algemeen op? Dat je dus ook kunt zeggen: "Echte timmerlieden zijn mensen die gedreven met hamer en spijker in de weer zijn en hun eigen huizen bouwen. Niets meer, niets minder. Kwaliteit staat hier los van." M.a.w.: Of het huis in elkaar dondert, of niet. Of: "Echte chirurgen zijn mensen die gedreven met een vlijmscherrp mes en een mensenlichaam in de weer zijn en hun eigen operaties verrichten. Niets meer, niets minder. Kwaliteit staat hier los van." M.a.w.: maakt niet uit of de patiënt het overleeft, of niet. En ga zo maar door. Een echte schrijver is volgens mij iemand die echt kan schrijven en daar hoort een aantal ambachtelijke kwaliteitscriteria bij.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is een beetje appels met peren vergelijken, Marriejeanne. De kwaliteit van het werk van een chirurg is meetbaar. Als de patient dood gaat, heeft hij het niet goed gedaan. Als de patient geneest, heeft hij het wel goed gedaan. Daarnaast is het zo dat een chirurg een studie moet volgen voordat hij zich chirurg mag noemen. Het grootste gedeelte van zijn succes is gebaseerd op kennis. De kwaliteit van een schrijver wordt gevormd door een mening. Wat jij een goed boek vindt, kan ik waardeloos vinden. Wie of wat bepaalt dan de kwaliteit van een schrijver. En een schrijver moet het hebben van zijn talent Ik vind dat iemand die een passie heeft voor schrijven en dus ook schrijft, zich schrijver mag noemen. En dat is niet pas wanneer er een kwaliteitsoordeel geveld is. Of iemand een goede schrijver is, is weer een heel andere discussie. Maar die hebben we al een keer gevoerd, volgens mij.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat weet ik wel, dat mijn metaforen gemakkelijk op de hoop appels en peren gegooid worden. Maar waarom zou je aan het ene ambacht wel eisen mogen stellen en aan het andere niet. Dat is wat ik bedoel. Ik ben ervan overtuigd dat een goed boek zich onderscheidt van een slecht boek. En dat heeft toch met ambachtelijke kwaliteitscriteria te maken. Je kunt een huis ook mooi of lelijk vinden, dat is een kwestie van smaak, zoals je een boek mooi of niet mooi kunt vinden. Dan kom je op jouw argument: "De kwaliteit van een schrijver wordt gevormd door een mening." Maar bij een huis gaat het er in eerste instantie toch om dat het bewoonbaar is en bij een boek: dat het leesbaar is. Het is met boeken net als met woningen: je hebt krotten (pulpromans), rijtjeshuizen (de kameleon, Donald Duck), buitenwoningen (Guus Kuijer, Mulisch, Vroman) en paleizen (Vondel - die staat al eeuwen) en nog van alles daartussen in.