Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

3 november startersdag KvK

Ik weet niet of het van toepassing is op de schrijvers alhier, maar ik wilde toch even melden dat 3 november de startersdag is bij de KvK. Misschien interessant voor diegenen die van schrijven hun beroep willen maken en zich willen laten informeren over haken en ogen. Bron: www.kvk.nl

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat is nou het voordeel van je aanmelden bij de KvK? Ik ben schrijver van beroep (ik heb geen bijbaan), maar zit niet bij de KvK. Het lijkt me zo'n gedoe, of zie ik dat verkeerd? Wie zit er hier wel bij de KvK? Zjors waarschijnlijk?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als auteur kun je meerdere dingen doen dan alleen je eigen boeken schrijven, zoals het begeleiden van andere auteurs, corrigeren, redigeren, uitgeven. Dat zijn zakelijke dingen. De KvK kan daarbij van advies dienen. Ik geloof niet dat het nodig is, je in te schrijven.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat ik eens ergens had gelezen dat je als schrijver in feite ZZP'er bent. Maar dat kan ik mis hebben hoor.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien als je diensten aan derden levert? Ik dacht eigenlijk dat je als auteur een vrij beroep had, wat zoveel wil zeggen dat je geen btw op je diensten hoeft te berekenen (en ze dus ook niet terug kunt vragen). Dat schijnt de betekenis van 'vrij' te zijn, als ik het goed heb begrepen. Maar voor de finesses daarvan kun je dan naar de KvK, of naar Vriend Fiscus, natuurlijk. Is het de bedoeling van zo'n startersdag dat je je 'bedrijf' profileert, promoot? Zoiets als bij een beurs? En wat zijn dan de kosten daarvan? Op zich toch wel interessant, misschien.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik ben zelfstandige met KvK inschrijving (maar geen schrijver) en ik kan je vertellen dat er totaal geen gedoe is wat het KvK gedeelte betreft. Wat wel verandert is dat je twee keer belastingaangifte moet doen. Voor jezelf en je bedrijf (want dat is het dan feitelijk, een eenmansbedrijf). Ik weet zo snel niet welke voordelen een schrijver heeft bij een KvK inschrijving. Misschien als je ook nog redactionele en journalistieke opdrachten gaat doen om je schrijversinkomsten aan te vullen? Wellicht dat de Kvk je daar op zo'n startersdag alles over kan vertellen? marriejeanne: een startersdag is bedoeld om mensen die net gestart zijn of dat willen gaan doen beter voor te bereiden en hun vragen te beantwoorden. Ik ben toentertijd (1,5 jaar geleden) goed voorgelicht. Je kunt ook bij de KvK een persoonlijke afspraak maken waar je wat vragen kunt stellen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet ingeschreven bij de KvK hoor Kim. Ik kan dat ook niet doen want ik heb nog een klein beetje uitkering en dat verlies ik als ik zelfstandige wordt. Dat zal voor jou ook gelden. Het handige van een startersdag (een informatiedag voor mensen die overwegen een bedrijf te starten of net gestart zijn) is dat alle aanwezigen al je vragen kunnen/willen beantwoorden. Ook de fiscus die er dan met workshops is. Verder zie je er kraampjes van allerlei bedrijfjes die jou bij een onderdeel kunnen assisteren, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van je logo en husstijl of je website of het drukken van je folders enzovoort. Handig. Ik ben er eens heen geweest en heb er veel nieuwe informatie opgepikt. Overigens marriejeanne, het is niet altijd zo dat je als auteur geen btw hoeft te vragen/af te dragen. Dat geldt wel voor boeken die je schrijft en schoolbezoeken en dergelijke (onderwijs geven is vrijgesteld van btw) en ik dacht ook voor journalistieke teksten en columns, maar teksten die je schrijft voor een commercieel bedrijf of in opdracht zijn vaak wel btw-plichtig. Als ik bijvoorbeeld een verhaaltje zou schrijven voor speelpaleis 'de kapotte glijbaan' en dat zou in een mooie folder ter promotie worden gedrukt dan moet ik daar btw over berekenen. Er is een groot grijs gebied wat dat betreft en daar kan meneer fiscus je alles over vertellen, waarna je het enigzins in je eigen voordeel moet vertalen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
We zouden de juiste informatie bij elkaar moeten zoeken en die aan elkaar doorgeven. Dan krijgen we een databank aan informatie. Wat ik begrepen heb, is dat je voor het schrijven niet btwplichtig bent, maar voor het vervaardigen van-wat-dan-ook-maar daarbij komt kijken, wél. Dus het opmaken van de tekst, het printen/drukken, het verspreiden.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeanne schreef: We zouden de juiste informatie bij elkaar moeten zoeken en die aan elkaar doorgeven. Dan krijgen we een databank aan informatie. Wat ik begrepen heb, is dat je voor het schrijven niet btwplichtig bent, maar voor het vervaardigen van-wat-dan-ook-maar daarbij komt kijken, wél. Dus het opmaken van de tekst, het printen/drukken, het verspreiden. ---------------------------- Hallo, Wat ik inmiddels heb begrepen is dat als je zelf schrijft en je eigen werken uitgeeft je in de zin van de KvK en ook de belastingdienst geen ondernemer bent. Bij de laatste wordt je wel tot ondernemer gerekend indien je hoge omzetten haalt (Boven 30.000 euro bruto) Als je dit voor derden doet dan ben je als ondernemer bezig. Correct me if I'm wrong.... Groeten, Nick