Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscripten gezocht voor De Gestreepte Boekjes

De Gestreepte Boekjes Pica Educatief te Zoetermeer is uitgever van de kinderboekenserie De Gestreepte Boekjes. De serie wordt onder andere aangeboden in abonnementsvorm en heeft ten doel met het kind mee te groeien. Meer informatie hierover is te vinden op www.degestreepteboekjes.nl Momenteel hebben we ruimte om enkele verhalen te publiceren voor kinderen in de leeftijd 3 tot 4 jaar. Om in aanmerking te komen voor publicatie dient het manuscript aan de volgende eisen te voldoen: - Het verhaal sluit qua onderwerp en woordkeuze aan bij kinderen van 3 en 4 jaar. - Het verhaal spreekt zowel jongens als meisjes aan. -De lengte van het verhaal is tussen de 400 en 600 woorden. Manuscripten kunnen worden aangeboden via e-mailadres verhaal@pica-educatief.nl tot en met 30 juni 2009. Iedere inzender krijgt te horen of er wel of geen mogelijkheden zijn voor publicatie. Over de inhoud van de beoordeling van een manuscript wordt niet gecorrespondeerd.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor verhaaltje van minimaal 400 woorden je kunt schrijven voor een drie-, vierjarig kind. Een boekje van Nijntje bijvoorbeeld, heeft toch nog niet eens zoveel woorden? Hoe lang kan een peuter luisteren naar een verhaal?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe lang kan een peuter luisteren naar een verhaal?
Voor het slapen gaan kunnen mijn neefjes van 3 en 5 zeker 10 minuten luisteren naar een boekje waar een Walt-Disney-verhaal instaat (ik lees dat verhaal dan ook helemaal uit)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een peuter is met drie minuten luisteren redelijk tevreden/klaar, als er prenten in staan kunnen ze wat langer stil zitten. Bijna alle peuter -verhaaltjes (denk aan jip en janneke) kun je in 2 à 3 minuten lezen. Sommige boekjes van tegenwoordig geven het zelfs aan, te lezen in 3 minuten, te lezen in 5 minuten etc.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het ook ligt aan op welk moment van de dag je voorleest. Als ik overdag voorlees aan mijn neefje van 3 is ook 2 à 3 minuten voorlezen genoeg.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog iets op mijn computer gevonden en lichterlijk herschreven :D Ik heb alleen heel weinig (helemaal geen) ervaring met deze doelgroep. Zou iemand het even kunnen inkijken? Het is maar zo'n 450 woorden lang, ik heb geen zin om er een heel nieuw topic voor te maken (anders raakt het forum zo vol) Er zitten een paar tijdsprongen in, en ik wil graag weten of het verhaal wel duidelijk is voor deze leeftijdcatogorie. Ook wil ik graag weten of de zinnen niet te lang zijn. Alvast bedankt! (als ik toch een nieuw topic moet openen, hoor ik het wel ;) )

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pica Educatief, er bestaat inderdaad al een topic over jullie oproep, maar ik wil graag even posten dat ik dit initiatief zeer waardeer. Mooi dat jullie jullie oproep hier ook plaatsen. :thumbsup: Maarre, jullie vorige oproep stond ook op dit forum, vandaar al die inzendingen. :unibrow:

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben eigenlijk benieuwd wat voor verhaaltje van minimaal 400 woorden je kunt schrijven voor een drie-, vierjarig kind. Een boekje van Nijntje bijvoorbeeld, heeft toch nog niet eens zoveel woorden? Hoe lang kan een peuter luisteren naar een verhaal?
Hangt van het verhaal af ;) Met het juiste verhaal hield ik mijn kleutergroep (1/2) makkelijk een kwartier bezig. Met Nijntje hoefde ik trouwens meestal niet aan te komen, daar voelden ze zich te groot voor.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe lang kan een peuter luisteren naar een verhaal?
Voor het slapen gaan kunnen mijn neefjes van 3 en 5 zeker 10 minuten luisteren naar een boekje waar een Walt-Disney-verhaal instaat (ik lees dat verhaal dan ook helemaal uit)
Voor het slapen gaan kunnen ze úren luisteren ... zoveel weet ik. Ik zou best een verhaal van een van jullie willen lezen, gewoon om te zien hoe jullie het gedaan hebben, want ik weet niet meer wat ik mijn kinderen voorlas toen ze drie, vier waren (Jip en Janneke was toch voor iets oudere kinderen?). Ik geloof dat ik toen meer voor ze zong. En professioneel heb ik nooit met deze leeftijdsgroep gewerkt.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jip en Janneke kan prima, is juist heel geschikt. En sommige kinderen zijn er al op hun vijfde op uitgekeken. Kinderen van drie/ vier kunnen veel meer dan men in het algemeen aanneemt. Als je ze serieus neemt en alles op hun niveau verwoordt (in normale zinnen, geen babytaal en verkleinwoorden), kun je het in een kleutergroep over van alles hebben en het hoeft echt niet allemaal op huis-, tuin- en keukenvlak te liggen. (Ik heb het over een kleutergroep omdat ik zelf ook driejarigen in mijn klas gehad heb, maar meestal gaat het natuurlijk om 4 en 5 jarigen.)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog iets op mijn computer gevonden en lichterlijk herschreven :D Ik heb alleen heel weinig (helemaal geen) ervaring met deze doelgroep. Zou iemand het even kunnen inkijken? Het is maar zo'n 450 woorden lang, ik heb geen zin om er een heel nieuw topic voor te maken (anders raakt het forum zo vol) Er zitten een paar tijdsprongen in, en ik wil graag weten of het verhaal wel duidelijk is voor deze leeftijdcatogorie. Ook wil ik graag weten of de zinnen niet te lang zijn.
Sorry hoor, maar ik heb niet het idee dat je er erg serieus mee omgaat :confused: Als je iets voor die leeftijd wilt schrijven zul je op zijn minst je ook zelf moeten verdiepen in de doelgroep en iets meer moeten doen dan er 'even iemand naar laten kijken'. Misschien kom ik wat narrig over, maar het schrijven voor een bepaalde leeftijdsgroep wordt hier op de site nog te vaak beschreven als: 'O, leuk, ik doe ook even iets.' Zoals ook bij volwassenen zul je ook bij kinderboeken verstand van zaken moeten hebben als je er iets wilt publiceren. En daar moet je aan werken, hard werken. Niet even iets uit je compu plukken en er even een kind naar laten luisteren.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is zeker hard werken. :nod: Ik ben ook begonnen en ben op zoek naar de juiste toon. Dat is best moeilijk, maar daarom extra leuk als je het op een gegeven moment te pakken hebt. Gelukkig is er nog genoeg tijd om eea van die leeftijd uit te zoeken.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kinderen van drie/ vier kunnen veel meer dan men in het algemeen aanneemt. Als je ze serieus neemt en alles op hun niveau verwoordt (in normale zinnen, geen babytaal en verkleinwoorden), kun je het in een kleutergroep over van alles hebben en het hoeft echt niet allemaal op huis-, tuin- en keukenvlak te liggen.
Ik kan het boek "Wat zullen we nu beleven?" door Margriet Chorus van harte aanbevelen. Daarin wordt onder andere besproken over welke onderwerpen al prentenboeken zijn geschreven. En daar zitten best zware onderwerpen tussen, zoals Adoptie of Afscheid.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het moeilijkste is een onderwerp te vinden dat spannend is voor kinderen van drie, vier jaar en daar dan zelf ook de spanning van in te zien. Dat moet je dan in woorden vatten, en dat gaat dan nog wel, maar die eerste stap, pfff. Ik heb er al een gemaakt, genre fantasie, met een draak en zo, en ik wil er heel graag nog een maken over een realistisch, dagelijks onderwerp. Maar ja, dat onderwerp he, dat is de moeilijkheid.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
volgens mij las ik, toen mijn kinderen een jaar of vier waren, de verhaaltjes van Merel voor van Rindert Kromhout. Die zijn wat langer dan de Jip en janneke verhaaltjes.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors, ik denk niet dat Folen het op die manier bedoelde. Ik heb haar verhaal mogen lezen en ik vind het echt niet verkeerd. (dochterlief trouwens ook niet) plus ze is bezig met herschrijven. Ik heb ook wel eens dingen op mijn pc staan die ik jaren niet bekeken heb en door een oproep ineens weer tevoorschijn worden getoverd. Meestal kan ik er helemaal niks mee, maar soms is het wel leuk om iets te herschrijven en er weer iets uit te leren. Zomaar iets doen, klopt ben ik het mee eens. Het is voor mij veel moeilijker om voor mijn kinderen te schrijven dan bijvoorbeeld voor volwassen publiek. Je moet werkelijk overal aan denken. Het moet interessant zijn, niet te lange regels, niet te moeilijke woorden. Het moet duidelijk zijn, iets met een achterliggende gedachten waar je over kan doorpraten met je kind (bijvoorbeeld zoals wat ik gedaan heb over slechte eetgewoontes) Het moet echt helemaal aansluiten. Ik hoor hier 7-10 keer dat het saai was :s Of ze zitten erdoorheen te snebberen omdat er dingen niet helemaal kloppen of logisch lijken. Wel hele goede feedback :) Ik schrijf voor alle leeftijden graag, maar de allerkleinsten vind ik toch het moeilijkst.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
MJ, mag ik je mijn verhaal dat ik naar Pica geschreven heb sturen? Zjors, ik heb me met het schrijven wel verdiept in de leeftijd. Ik begrijp wat je bedoeld met zo even een verhaaltje schrijven, want al schrijvende kom je er achter dat je je goed in moet leven in de doelgroep. En dat het niet zo eenvoudig is de juiste woorden te vinden.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
MJ, mag ik je mijn verhaal dat ik naar Pica geschreven heb sturen?
Ja, graag. Mijn contactknop (hier op SOL) staat aan.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Madelief: er worden verhalen voor peuters gevraagd, 3 tot 4 jarigen.
Ik vind de omschrijving 3 tot 4 jaar een beetje vaag. Letterlijk opgevat zou het betekenen: alleen de driejarigen. Maar dan kun je ´4 jaar´ net zo goed weglaten. Mijn idee is dat het gaat om zowel drie- als vierjarigen, en vierjarigen zijn zeker geen peuters meer.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
phoe, dat valt niet meer hoor. En het moet iets nieuws en interessant zijn, korte zinnetjes. en dat met zo weinig woorden. Naar mijn idee is alles dan toch al een keer geschreven voor de peuters. Je kunt ook niet zomaar alle onderwerpen nemen. ze moeten het ook nog wel begrijpen. Ik schud zo een verhaal voor oudere kinderen of voor volwassenen uit mijn mouw, maar voor peuters... Zjors heeft er ervaring mee, die heeft er al een aantal geschreven. Weet niet of ik dat zou kunnen. Succes in ieder geval voor degene die het doen.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Zjors Het is bij mij zeker niet zomaar even wat van mijn computer geplukt. Ik heb het al weer een tijdje geleden geschreven (voor mijn buurjongetje), maar voor ik de kans had het voor te lezen was hij het eigenlijk al weer ontgroeit. Ik heb me zoveel mogelijk geprobeerd in de leeftijdgroep te verdiepen, maar ik ben nu 17 en mijn mogelijkheden een kind van deze leeftijd voor te lezen zijn zeer beperkt. Ik heb geen neefjes/nichtjes van deze leeftijdsgroep, of buurkinderen o.i.d. Mijn oude basisschool vermijd ik alsof de pest er heerst. Ik heb in deze 450 woorden veel meer tijd gestoken als in veel korte verhalen van mij (van meer dan het dubbele of drievoudige woordaantal). Het was inderdaad veel meer werk dan je zou denken bij zo weinig woorden. Jij hebt het trouwens over "iets uit je compu plukken", maar wil ik het eruit plukken moet ik het toch eerst geschreven hebben? Daar heb ik destijds veel tijd en moeite in gestoken. Ik had het toen al naar een uitgever willen sturen, maar ik was er gewoon veel te onzeker over. Nu heb ik het nog eens ingekeken en ben ik er tevreden over. Ik begrijp dat het er voor jou uitziet alsof ik er nauwelijks moeite in heb gestoken, maar ik kan je verzekeren dat dit niet het geval is. Iemand vragen om te proeflezen is toch niets vreemds? Of het nu gaat om een verhaal voor 3-jarige of voor 100-jarige, iemand anders ernaar laten kijken lijkt mij nooit een slecht idee.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga eerst maar eens een cursus/workshop "Schrijven voor kinderen" doen en mijn cursus "kinderpsychologie" afmaken. Ik hoop dat ik hiervan kan leren om "pedagogisch verantwoord" te kunnen schrijven voor ik aan zo'n schrijfwedstrijd meedoe. Is dat reeël?