Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijvers gezocht voor nieuw magazine

Voor een nieuw tijdschrift ben ik op zoek naar enthousiaste en ervaren schrijvers die mij wegwijs willen maken in de wondere wereld van gedrukte media (tijdschriften). Daarnaast ben ik op zoek naar ervaren (freelance) schrijvers/ journalisten die samen met mij en de lezers op ontdekkingstocht willen gaan door de Euregio Maas-Rijn en Europa. Op korte termijn wil ik een tijdschrift uitbrengen met als doel de inwoners van de Euregio Maas-Rijn (cira 3,8 miljoen inwoners!) dichter bij elkaar te brengen. De doelgroep van het tijdschrift zijn gezinnen, en het zal gratis verspreid worden (waarschijnlijk huis-aan-huis). Er wordt een informatieve en interactieve website aan gekoppeld. De insteek van het tijdschrift is laagdrempelig, informatief, maar belangrijk is dat de doelgroep het leuk vindt! Alleen op die manier denk ik dat je de lezers kunt aanzetten om letterlijk en figuurlijk 'een kijkje over de grens te nemen'. Naast artikelen over plaatselijke evenementen, tradities, bezienswaardigheden, geschiedenis van het gebied, euregionale arbeidsmarkt etc. wil ik ook Europa in zijn algemeenheid dichterbij brengen. Door het tijdschrift wil ik overeenkomsten en (leuke) verschillen tussen de drie gebieden en haar inwoners inzichtelijk maken. Als startende ondernemer zijn mijn financiële middelen momenteel nog vrij beperkt. Ik ben dan ook op zoek naar schrijvers die het advies/ artikelen aan mij zien als een investering in de toekomst. Dus ben of ken jij die ervaren rot waar ik naar op zoek ben? Of heb jij een leuk idee voor een artikel? Neem dan contact met mij op! Ook als je alleen een idee hebt, of gewoonweg meer informatie wilt, aarzel dan niet om een berichtje te sturen! Ik hoop van je te horen! Met vriendelijke groet, Denise Davids Go-Magazine (werknaam) go-magazine@hotmail.com

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Puf :retard:

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha, de 'beloning' zal wel die publicatie (van jezelf) in dat toekomstige magazine zijn...

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij vallen toch al af, Ellis, wij zijn niet enthousiast :D

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn dat mijn berichtje jullie interesse heeft gewekt en bedankt voor julllie reacties. Ik ben een startende ondernemer die graag mijn droom werkelijkheid wil maken. Het kan inderdaad kloppen dat ik de 'kneepjes van het vak' nog niet beheers, maar dat doet niks af aan mijn enthousiasme. Maar naar aanleiding van jullie opmerkingen: - Naar mijn idee worden financiële zaken pas besproken als duidelijk is wat je voor elkaar kunt betekenen. - En jammer dat het emailadres jullie doet denken dat deze oproep niet serieus is. Pas op het moment dat ik een bedrijfsnaam heb gevonden waar ik helemaal achter sta en die de lading van mijn toekomstig tijdschrift dekt, kan en zal ik een domeinnaam registreren. Maar bedankt voor de tip. Nogmaals: ik ben een startende ondernemer die graag advies wil over hoe te beginnen. Ik ben op zoek naar iemand die het leuk en uitdagend vindt mij hierbij op weg te helpen. Dus geen personen die dergelijk advies puur vanuit financieel oogpunt geven. Ik had het idee dat ik een dergelijke oproep hier kon plaatsen, maar mocht ik dit verkeerd hebben ingeschat hoor ik dat graag!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
die de lading van mijn toekomstig tijdschrift dekt
Dit zegt me al genoeg...

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Denise, Ik denk dat je hier echt wel reacties kunt verwachten. Als je in de toekomst een budget kunt vrijmaken voor bijdrages, kan je dat best vermelden. Het hoeft niet meteen een concrete prijs te zijn, maar even vermelden geeft wel een concreter beeld. Wat de publicatie als vergoeding betreft, vind ik persoonlijk dat daar niets op tegen is. Ik heb vroeger meermaals gratis artikels en recensies geschreven, en mijn ervaring is dat zoiets meestal wel betaalde opdrachten met zich meebrengt. Als schrijver kan je dat zien als investering in je naambekendheid en zolang je het niet jarenlang blijft doen, is dat in principe geen probleem. Succes met het magazine. Tine

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Denise, Wat betreft de invalshoek, spreek je over 'ontdekkingstocht door de Euregio Maas-Rijn/ Europa'. Ik wil in mijn werkomgeving best wel peilen of er iemand geïnteresseerd is, maar dan is dit te weinig info. Welke doelstelling (of doelgroep) heb je? Ik noem bijvboorbeeld: industrie, wijn, cultuur, politiek, economie enz Groet, Arie

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij het lezen van de recente reacties, dacht ik even dat Dries al aan de slag was gegaan met de nieuwe opzet. Maar nee, het is de lange titel van dit topic dat eea uit verband rukt. Zou je dat aan kunnen passen, Denise/Go-Magazine? Om schrijvers te werven, is het mi ook belangrijk dat je meer uit de doeken doet wat je intentie met het tijdschrift is, doelgroep, onderwerpen etc. Nu is het wel erg vaag. Succes!

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh dat herken ik Tine. Toen ik net met mijn bedrijf begon, heb ik best veel 'vrijwillig' geschreven, vertaald en gerecenseerd, dwz de 'beloning' was dan publicatie. Zo ben ik er ook ingerold en nu heb ik zoveel werk dat ik bij het aannemen heel kritisch kan zijn wat ik wel en niet wil doen. Dus zo gek is die oproep echt niet.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh dat herken ik Tine. Toen ik net met mijn bedrijf begon, heb ik best veel 'vrijwillig' geschreven, vertaald en gerecenseerd, dwz de 'beloning' was dan publicatie. Zo ben ik er ook ingerold en nu heb ik zoveel werk dat ik bij het aannemen heel kritisch kan zijn wat ik wel en niet wil doen. Dus zo gek is die oproep echt niet.
Blij dat ik niet de enige ben :-)

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Arie, Bedankt voor je berichtje! Ik heb mijn eerdere oproep iets uitgebreid, ik hoop dat je nu een duidelijker beeld hebt van waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dat je rondvraag in je werkomgeving iets oplevert! Groetjes Denise GO-Magazine

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, veel duidelijker zo :thumbsup: Is er in die regio nog geen huis-aan-huisblaadje dat deze markt aanboort? Wat wordt onderscheidend aan het tijdschrift?

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn zowel in Limburg, Duitsland als België verschillende huis-aan-huisbladen. Het concept dat ik voor ogen heb is echter zowel wat betreft inhoud als vormgeving uniek. Ik zal dan ook een nieuwe markt aanboren.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Go-Magazine, proficiat met Uw plannen! Heerlijk dat enthousiasme; laat U niet kelderen door kleinzielig gedrag, hier ten toon gespreid; ik werk graag gratis mee; schrijven is toch een hobby? Misschien kan ik meewerken om mijn belevenissen in Antwerpen te publiceren die ik als "hollandse" meemaak! Gewone, belevenissen van een gewone mens onder de mensen, maar wel behept met de schrijfbacil! Nogmaals: proficiat met het iniatief!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij vallen een paar dingen op in de post:
Daarnaast ben ik op zoek naar ervaren (freelance) schrijvers/ journalisten die samen met mij en de lezers op ontdekkingstocht willen gaan door de Euregio Maas-Rijn en Europa.
Ervaren mensen zoek je, van wie je later zegt:
Ik ben dan ook op zoek naar schrijvers die het advies/ artikelen aan mij zien als een investering in de toekomst.
Denk je niet dat die ervaren schrijvers juist al hébben geïnvesteerd in hun toekomst? Of bedoel je met de toekomst je eigen toekomst? Zoek je dan eigenlijk een coach? Het tweede wat me opvalt, is dit:
Op korte termijn wil ik een tijdschrift uitbrengen met als doel de inwoners van de Euregio Maas-Rijn (cira 3,8 miljoen inwoners!) dichter bij elkaar te brengen.
Dat is een hoog doel. Hoe ga je dat bereiken? Heb je daar een plan voor? Ten derde dit:
De doelgroep van het tijdschrift zijn gezinnen, en het zal gratis verspreid worden (waarschijnlijk huis-aan-huis).
Niets wordt gratis verspreid - overigens ook niet gedrukt en vormgegeven. Dat zul jij (lees: de adverteerders of investeerders) moeten betalen. Heb je die? Tot slot:
Als startende ondernemer zijn mijn financiële middelen momenteel nog vrij beperkt.
Hoe ga je de mensen betalen die ervoor zorgen dat je magazine er komt? Heb je daar bronnen voor? Ik wil je niet ontmoedigen, maar om een magazine uit te brengen moet je verschillende trajecten doorlopen, o.a.: * informatie vergaren (daarvoor kom je hier), * financiën bijeenbrengen (via adverteerders, investeerders of subsidieverstrekkers), * tekst grafisch vormgeven (ook illustraties / foto's of andere beelden bij de tekst zoeken), * het magazine moet gedrukt en verspreid worden. Dat kost veel geld en veel energie. Je zult veel moeten telefoneren, communiceren, mensen achter de broek zitten. Het is niet zomaar. En als je het goed wilt doen, moet je zorgen voor continuïteit, dus telkens een aantal magazines vooruitdenken. Dit was het gratis advies van een ervaren schrijfster, ook op magazinegebied.

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hallo Denise, de eerste paar reacties hier zijn een beetje flauw, maar ik ben het wel met sommige anderen eens dat een tijdschrift opzetten als eenmanszaak zonder ervaring in die branche heel erg lastig is. Ik heb zelf een achtergrond in de uitgeverijwereld en de basis van je succes zal de advertentiewerving moeten zijn. Om dat goed te doen zul je iemand in moeten huren, maar ook zal blijken dat grote merken alleen in zee gaan met gerenommeerde uitgevers. Overigens is Go Magazine al een bestaande naam die actief is in Nederland en België: www.gomagazine.nl

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfff, nou, het is inderdaad geen makkie. Advies, advies. De dummy, het blad waarmee je de adverteerders binnenhaalt. De kosten daarvan zijn voor veel startende tijdschriftzaken te hoog. Eigenlijk heb je al sponsers nodig voor de dummy, maar de dummy heb je weer nodig om de sponsers te werven. :confused: Als je nu vast bedenkt hoeveel pagina´s er in je blad moeten zitten, welk formaat en welke kwaliteit papier je wilt, gevouwen, geniet, hoeveel kleuren druk etcetera, en daarmee bij drukkerijen gaat shoppen voor de beste offerte weet je in elk geval waar je staat. Je weet dan ook beter hoeveel advertentieruimte je beschikbaar moet houden in het blad, en hoeveel gevuld moet worden door artikelen, fillers en weet ik het wat. Vandaar uit kan je ook berekenen of je op een punt komt waarop je je freelancers kan betalen, en zo ja, hoeveel (en zo niet, nu ja, dan zijn daarover tenminste geen misverstanden). En vergeet de distributie niet. Die mensen zal je sowieso moeten betalen, ik ken geen bezorgers die wel even gratis met zekere regelmaat een blad rondbrengen. Waarschijnlijk kan je met een pakketje mee, als je even rondzoekt, kost het een paar cent per blad - hoewel, een paar cent per blad bij een oplage van 3,5 miljoen is dat toch nog een aardige post. (Waarbij ik ineens bedenk, waarom is het volkomen vanzelfsprekend dat je de bezorgers betaald, maar de schrijver vraagt even te wachten met het vragen om een vergoeding. Ik vind het helemaal niet erg om voor niets te werken, selectief dan, ivm chronisch tijdgebrek, maar de vanzelfsprekendheid hier trof me opeens).

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Denise, In reactie op jouw oproep hoopte ik in ieder geval één collega enthousiast te krijgen. Helaas, iedereen heeft het 'zo druk', heeft 'geen tijd'. Weinig mensen dromen nog. In ieder geval heb jij wel een droom, hou dat vast en laat je niet omver duwen. Succes!

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denise, complimenten voor je durf om dit project te bedenken, en er zo openlijk over te praten. Ik heb wat ervaring in de journalistiek, en ik weet hoe moeilijk het is om een nieuw tijdschrift draaiende te krijgen. Je formuleert een doel (gratis tijdschrift in twee talen, huis-aan-huis bezorgd bij ongeveer 1,5 miljoen huishoudens in drie landen) dat hoog gegrepen is. Het is alleen haalbaar met forse subsidie van de betrokken overheden (niet ondenkbaar!) of met een paar grote launching customers (denk aan Albert Heijn en de gratis krant Dag). De inhoudelijke vulling van het tijdschrift wordt een probleem, juist omdat je een opvoedkundig doel hebt. Ging het nou over auto's of contactadvertenties of goedkoop wonen, dan weet je zeker dat je publiek trekt. Je moet gaan experimenteren: wat slaat aan, wat niet? Waar ga je dat experiment beginnen? Op een website natuurlijk! Die kan je opzetten tegen lage kosten, dat geeft je tijd en rust om uit te zoeken welke info van over de grens interessant is voor bewoners. Kan commercieel ook nog interessant zijn, met sponsors (drie overheden) en adverteerders. Heb je een succes gemaakt van die website en een goed werkend team schrijvers/redacteuren verzameld, dan kan je altijd nog overgaan tot het uitdelen van ouderwets papier. De kern van je project is niet de distributievorm. De kern is uitvissen welke content interessant genoeg is voor een groot publiek in de regio, ongeacht in welk land de mensen wonen. Ik denk: tegen de tijd dat je weet welke content je moet bieden is het merendeel van de papieren media ter ziele.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste reacties vind ik vrij negatief. Volgens mij speelt Denise gewoon open kaart. Het is mij redelijk duidelijk wat ze wil. Het gaat om een nieuw blad en dat je als schrijver voor je artikelen niet al te veel of zelfs geen geld kunt verwachten. Ik heb ook wel eens een artikel of verhaal geplaatst gekregen waar ik niets voor kreeg. Beschouw het als een opstapje naar een betaalde klus. Ik wens je in ieder geval veel succes met je nieuwe blad. Vooral voldoende adverteerders vinden lijkt me al moeilijk genoeg. Uiteraard is het terecht dat de SO leden eerst de kat uit de boom kijken.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Denise, In reactie op jouw oproep hoopte ik in ieder geval één collega enthousiast te krijgen. Helaas, iedereen heeft het 'zo druk', heeft 'geen tijd'. Weinig mensen dromen nog. In ieder geval heb jij wel een droom, hou dat vast en laat je niet omver duwen. Succes!
Misschien is een schrijfdroom geen droom maar die heb ik echt! :nod:

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Denise, Ik ben blij dat er na een aantal kinderachtige reacties ook serieuze reacties zijn gekomen. Ik kom zelf net kijken in het schrijverswereldje (en het redactionele werk), ik kan je dus niet adviseren. Ik wil je wél veel succes wensen! Ik vind het dapper om in deze tijd vast te houden aan jouw droom. Inderdaad, laat je niet omver duwen! groetjes, Marian