Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat wil jij van Paul Sebes weten?

Paul Sebes is de bekendste Nederlandse literair agent. Morgen, op woensdag 8 januari, interviewen wij hem voor een artikel in Schrijven Magazine.

Heb jij nog een dringende vraag voor Paul Sebes, laat het ons hieronder weten, dan stellen we hem tijdens het interview.

Het artikel verschijnt in het aprilnummer van Schrijven Magazine (4 april).

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom heeft uw agentschap een wedstrijd uitgeschreven, waarbij de hoofdprijs eruit bestaat dat de winnaar alsnog een flink bedrag voor een cursus moet uitgeven?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarin ligt het verschil tussen een goed schrijver en een schrijver die zichzelf goed promoot? En hoe doorprik je dat?
Dat weet toch iedereen: een goed schrijver herken je aan zijn neus. Ik vraag me af of hij zich wel eens flink in iemand heeft vergist. Ten goede of ten kwade.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarin ligt het verschil tussen een goed schrijver en een schrijver die zichzelf goed promoot? En hoe doorprik je dat?
Dat weet toch iedereen: een goed schrijver herken je aan zijn neus. Ik vraag me af of hij zich wel eens flink in iemand heeft vergist. Ten goede of ten kwade.
Dat weet toch iedereen die een goede neus heeft voor mensen. O sorry, dan moet je wel een neus hebben.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom heeft uw agentschap een wedstrijd uitgeschreven, waarbij de hoofdprijs eruit bestaat dat de winnaar alsnog een flink bedrag voor een cursus moet uitgeven?
Grappig dat dit zoveel mensen dwarszit. Je kunt zeg maar ook niet meedoen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom lijkt het alsof er alleen maar Paul Sebes is? Zijn er meer literaire agenten en zijn die niet zo succesvol?

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik citeer van de website van Sebes en Van Gelderen http://www.boekeenschrijver.nl/index.php?option=c… "CATEGORIE B: er is ruimte voor verbetering Heeft u een manuscript geschreven in deze categorie, dan bieden wij u de mogelijkheid deel te nemen aan onze Cursus Literair Debuteren. Wij zullen u per e-mail hiervan op de hoogte stellen. Mocht u interesse hebben, dan kunt u dat per kerende mail aan ons laten weten. Uiteraard kunt u ook kiezen voor een Leesverslag. Na betaling van 675 euro (met factuur indien gewenst) krijgt u binnen drie weken een leesverslag van maximaal 3 A4-tjes en een lijst met mogelijke verbeterpunten. Het staat u na verbetering vrij het manuscript nog eens in te sturen ter beoordeling." Is Paul Sebes ervan op de hoogte dat het rekenen van 675 euro voor een leesverslag door het agentschap van Sebes en Van Gelderen in strijd is met punt 8 van de "Canon of ethics" opgesteld door de AAR (Association of Authors' Representatives)? Ik citeer uit http://aaronline.org/canon : "The AAR believes that the practice of literary agents charging clients or potential clients for reading and evaluating literary works (including outlines, proposals, and partial or complete manuscripts) is subject to serious abuse that reflects adversely on our profession. For that reason, members may not charge clients or potential clients for reading and evaluating literary works and may not benefit, directly or indirectly, from the charging for such services by any other person or entity. The term “charge” in the previous sentence includes any request for payment other than to cover the actual cost of returning materials."

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom heeft uw agentschap een wedstrijd uitgeschreven, waarbij de hoofdprijs eruit bestaat dat de winnaar alsnog een flink bedrag voor een cursus moet uitgeven?
Grappig dat dit zoveel mensen dwarszit. Je kunt zeg maar ook niet meedoen.
Zit me niet dwars, ben oprecht benieuwd naar het waarom. Inderdaad, ik hoef aan helemaal niets mee te doen. Maar als ik dan toch meedoe, zou ik graag winnen, omdat het goed is wat ik geschreven heb. Dan krijg ik een prijs (een bos bloemen, een boekenbon of dertigduizend euro). Op het moment dat ik geld moet toeleggen op mijn prijs, vraag ik me toch af of het een echte wedstrijd was of een verkapte reclamestunt. Die zijn op zoek naar klanten, niet naar een goed verhaal, zoiets schiet dan door mijn hoofd. Vandaar mijn vraag waarom, een serieus agentschap als dat van Sebes deze specifieke wedstrijd zo uitgeschreven heeft.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Antwoord op Django's vraag en op die van yf1602 lijkt mij interessant. Hoe zie ik het nu: een literair agent is iemand die mensen laat betalen voor een cursus en bij een wedstrijd de winnaar (dus de schrijver van het allerbeste verhaal) 625 euro laat betalen voor de eerste prijs, een te volgen cursus van die literair agent. Ik dacht daarbij: dan is het dus niet genoeg om de beste schrijver te zijn. Men moet ook nog geld in de zak hebben. Een literair agent zou ik vergelijken met een galeriehouder. Hier een galeriehouder die de meest getalenteerde kunstschilder een schilderij laat ophangen, maar hem eerst voor 625 euro een cursus laat doen. Dat schilderij hangt dan in die toonaangevende galerie, potentieel naast dat van andere, minder getalenteerde kunstenaars, die het dubbele moeten betalen. Of een aspirerend schrijver geld te besteden heeft, zou niet uit moeten maken. Het moet gaan om het talent, maar misschien heb ik dan een belachelijk romantische kijk op het goede schrijver - geweldig boek - blije lezer principe. Een interview zou een ander licht kunnen werpen. Ik zou het lezen.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of een aspirerend schrijver geld te besteden heeft, zou niet uit moeten maken. Het moet gaan om het talent, maar misschien heb ik dan een belachelijk romantische kijk op het goede schrijver - geweldig boek - blije lezer principe.
Dat maakt ook niet uit. Je kunt je manuscript gratis opsturen en ze beoordelen gratis of ze iets in je zien en je willen vertegenwoordigen. Je betaalt niets. Tenzij je een cursus wilt doen. Ik betaal altijd voor cursussen.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een literair agent zou ik vergelijken met een galeriehouder.
In alle eerlijkheid: je kunt het ook vergelijken met een woningmakelaar. Die vraagt ook een startbedrag plus commissie. Doet ook een soort van redactiewerk voor je huis (dat muurtje witten, gordijnen weg, etc.). Hoe meer je hem betaalt, hoe harder hij loopt. Maar uiteindelijk gaat het wel om de waarde van je huis. Als schrijver wil je ook iets verkopen. In theorie zou je dan zo'n literaire makelaar inschakelen omdat hij/zij 'de markt' kent. Wel opmerkelijk dat wanneer het op de kunst aankomt, er ineens geen geld verdient mag worden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe er ook nog maar (op de valreep) een schepje bovenop. Ik heb in een mail aan het genootschap gevraagd of ze wedstrijd en cursus niet beter konden scheiden. Nu doen ze net alsof het verwerven van een plekje in de cursus al een prijs op zich is. Zie hiervoor de aanhef in de Volkskrant. Als het boekenpakket van 100 euro niet voor een deel bestaat uit boeken van eigen stal, eet ik mijn heksenbezem op. Hun antwoord? In de mail vroegen ze of ik wel kon lezen. Ja hoor, zelfs tussen de regels door. 625 euro is veel geld maar is idd 50% minder dan 1250. Jammer dat die vraag van mij niet door hen is beantwoord. Wellicht vandaag. Dus nogmaals mijn vraag: Kun je niet beter scheiden? Dit is misleidende reclame. Als zelfs de beste agent van NL slechte wedstrijden uitschrijft die zoals Django aangeeft, tegen de regels is, is het einde zoek en het begin niet te vinden.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zolang die 'makelaar' niet tegen een tent (waarvan duidelijk is dat het gewoon een zeildoek zal blijven) liegt: Koop dat blik verf en die gordijnen in mijn winkel en ik maak een villa van je, vind ik dat je met 'makeladijen' een heleboel geld mag verdienen.,

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
werken ze ook met Nederlanders die in een ver weg buitenland wonen en derhalve weinig aan 'lijfelijke' promotie kunnen doen?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou graag willen weten waarom Paul Sebes voor dit beroep heeft gekozen en niet zelf een uitgeverij is gestart.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een literair agent zou ik vergelijken met een galeriehouder.
In alle eerlijkheid: je kunt het ook vergelijken met een woningmakelaar. Die vraagt ook een startbedrag plus commissie. Doet ook een soort van redactiewerk voor je huis (dat muurtje witten, gordijnen weg, etc.). Hoe meer je hem betaalt, hoe harder hij loopt. Maar uiteindelijk gaat het wel om de waarde van je huis. Als schrijver wil je ook iets verkopen. In theorie zou je dan zo'n literaire makelaar inschakelen omdat hij/zij 'de markt' kent. Wel opmerkelijk dat wanneer het op de kunst aankomt, er ineens geen geld verdient [sic] mag worden.
Van mij mag er echt wel geld verdiend worden in de kunst. Maar dan wel door de kunstenaar en naar tevredenheid van de koper, de kunstliefhebber. Dat is waar een galerie zich ook voor inzet, als tussenpersoon. Huiseigenaar produceert huis, makelaar verkoopt huis aan nieuwe eigenaar, die ook een volgend huis/boek koopt? Een kloppende vergelijking is ook een kunst :S

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of dit mosterd is en jullie al lekker met meneer agent hebben gegeten, maar ik wilde mijn vraag nog wat aanscherpen. Ik zie een tendens: enerzijds steeds slechter wordende voorwaarden voor schrijfwedstrijden: We hebben Scelta voorbij zien komen en er is net een forum geopend over een kleine wedstrijd waar NL 15 en Belgen 17,50 inschrijfgeld voor een kleine wedstrijd moeten betalen en hier kost de hoofdprijs 625 euro en het boekenpakket zet ik ook vraagtekens bij. Anderzijds zie ik dat Kruidvat en Telegraaf wedstrijden uitschrijven waar de prijzen weliswaar mooier zijn maar daar gaat het om stemwedstrijden. Neemt Facebook de literaire wereld over? Ziet PS dit ook of kan ik nog steeds niet lezen? Suggestie: een L.agent zou deze tendens kunnen doorbreken door de prijs op niveau te brengen door redactie van eigen stuk als prijs aan te bieden. Dus: het winnende stuk wordt onder handen genomen zoals zij dit normaliter achter de schermen zouden doen. Een van de tijdschriften had dit als hoofdprijs: dus redactie bijwonen totdat het klaar is voor publicatie. Ze hebben de know how en die delen ze met de winnaar. Wat er hierboven is gezegd over scheiden van prijs en cursus zou hier heel mooi gecombineerd kunnen worden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of dit mosterd is en jullie al lekker met meneer agent hebben gegeten, maar ik wilde mijn vraag nog wat aanscherpen. Ik zie een tendens: enerzijds steeds slechter wordende voorwaarden voor schrijfwedstrijden: We hebben Scelta voorbij zien komen en er is net een forum geopend over een kleine wedstrijd waar NL 15 en Belgen 17,50 inschrijfgeld voor een kleine wedstrijd moeten betalen en hier kost de hoofdprijs 625 euro en het boekenpakket zet ik ook vraagtekens bij. Anderzijds zie ik dat Kruidvat en Telegraaf wedstrijden uitschrijven waar de prijzen weliswaar mooier zijn maar daar gaat het om stemwedstrijden. Neemt Facebook de literaire wereld over? Ziet PS dit ook of kan ik nog steeds niet lezen? Suggestie: een L.agent zou deze tendens kunnen doorbreken door de prijs op niveau te brengen door redactie van eigen stuk als prijs aan te bieden. Dus: het winnende stuk wordt onder handen genomen zoals zij dit normaliter achter de schermen zouden doen. Een van de tijdschriften had dit als hoofdprijs: dus redactie bijwonen totdat het klaar is voor publicatie. Ze hebben de know how en die delen ze met de winnaar. Wat er hierboven is gezegd over scheiden van prijs en cursus zou hier heel mooi gecombineerd kunnen worden.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of dit mosterd is en jullie al lekker met meneer agent hebben gegeten, maar ik wilde mijn vraag nog wat aanscherpen. Ik zie een tendens: enerzijds steeds slechter wordende voorwaarden voor schrijfwedstrijden: We hebben Scelta voorbij zien komen en er is net een forum geopend over een kleine wedstrijd waar NL 15 en Belgen 17,50 inschrijfgeld voor een kleine wedstrijd moeten betalen en hier kost de hoofdprijs 625 euro en het boekenpakket zet ik ook vraagtekens bij. Anderzijds zie ik dat Kruidvat en Telegraaf wedstrijden uitschrijven waar de prijzen weliswaar mooier zijn maar daar gaat het om stemwedstrijden. Neemt Facebook de literaire wereld over? Ziet PS dit ook of kan ik nog steeds niet lezen? Suggestie: een L.agent zou deze tendens kunnen doorbreken door de prijs op niveau te brengen door redactie van eigen stuk als prijs aan te bieden. Dus: het winnende stuk wordt onder handen genomen zoals zij dit normaliter achter de schermen zouden doen. Een van de tijdschriften had dit als hoofdprijs: dus redactie bijwonen totdat het klaar is voor publicatie. Ze hebben de know how en die delen ze met de winnaar. Wat er hierboven is gezegd over scheiden van prijs en cursus zou hier heel mooi gecombineerd kunnen worden.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Drie keer is scheepsrecht Nienkea! ;) Maar ik snap je punt en ik zou zo'n prijs inderdaad veel meer waarderen dan wat het nu is. Benieuwd of die vraag nog gesteld is/wordt!