Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezers gezocht voor lang fantasy verhaal

hallo, ik ben een 21 jarige student die proeflezers zoekt die mijn fantasyverhaal zouden willen lezen, of een gedeelte ervan tenminste. het hele verhaal is meer dan 322975 woorden. Waar op letten tijdens het proeflezen? - Spelling en grammaticafouten(ik heb dyslexie. Er zullen fouten in staan die ik zelf niet zie.) - Het vlot leest - Is het goed te volgen (niet te ingewikkeld) - Het vragen oproept - Spreekt het verhaal aan? - Spannend is - Duidelijk is/Is het logisch? - Karakters(goed uitgewerkt of te plat) - Clichés - Overige op- en aanmerkingen zijn meer dan welkom als er ook iemand is die dit leest, interesse heeft om als corrector te dienen dan zou ik een gat in de lucht springen. (in overleg kan daar een bedrag tegenover staan.)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woaw, dat is nogal wat, wat je daar vraagt. Hoe lang schrijf je al? Ik heb het idee dat het, na 300.000 woorden, een beetje laat is om dan pas na te gaan of je verhaal wel aanspreekt. Nou ja, dat maakt niet uit, want elk verhaal dat je schrijft is een leesproces. Vandaar mijn vraag hoe lang je al schrijft - in het algemeen, en specifiek aan dit verhaal. Trouwns, de meeste van je vragen kunnen waarschijnlijk al beantwoord worden als je een synopsis & fragment van +/- 2000 woorden laat proeflezen.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Laverman13 Ik zou het wel willen proeflezen, zelf ben ik nog niet lang bezig met schrijven en dit zal dan ook de eerste keer worden dat ik iets ga proeflezen. Met de spelling en grammatica fouten kan ik je niet echt helpen. (Ik ben zelf al hopeloos). Maar ik hoop je met de andere vragen te kunnen helpen.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey! Ik zou je verhaal graag willen proeflezen ben erg benieuwd, alleen voor grammaticale fouten zou je wellicht een ander nodig hebben.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tip: haal in ieder geval de grammatica- en spellingcorrectie van je tekstverwerker over de tekst heen voordat je het opstuurt. Waar gaat je verhaal over? Is het voor volwassenen of Young Adult?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
om als eerst op Diana te reageren: ik schrijf nu al verhalen vanaf dat ik 12 ben, dus ongeveer 9 jaar en met dit verhaal ben tijdens de Kerstvakantie begonnen. en fijn om te zien dat mensen zijn die interesse hebben om het te proeflezen, momenteel ben ik nog even bezig om de spellingscontrole over mijn verhaal heen te laten gaan. wanneer dit gebeurt is zal ik jullie mailen. alvast bedankt :)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
320.000 woorden? Dat zijn rond de 1200 pagina's!? Ik wil niet zo arrogant zijn om zonder het gezien te hebben al een advies te geven, maar ik denk dat veel proeflezers toch al snel over schrappen zullen beginnen. Heb je zelf al eens kritisch naar je manuscript gekeken? Oefeningen gedaan om overbodige woorden en zinsnedes weg te laten? Want je vraagt nogal wat van een proeflezer.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
met dit verhaal ben tijdens de Kerstvakantie begonnen.
Kerstvakantie 2012/2013? Heb je in een half jaar meer dan 300.000 woorden geschreven? :eek: Als dat zo is: gefeliciteerd! Maar is dit dan je eerste versie? In dat geval ben je denk ik nog lang niet aan proeflezers toe. 300K woorden is waarschijnlijk veel te lang voor één boek (tenzij je pseudoniem Robin Hobb is), dus mijn advies zou zijn om te kijken wat je kunt weglaten en of je het kan opdelen in een serie.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zet anders een stukje op proeflezen. Je weet maar nooit, misschien leer je daar al veel van dat je kunt toepassen op de rest van je verhaal. Dan kunnen wij meteen ook een beetje je niveau inschatten en dat spelt - in ieder geval voor mij - wel mee in of ik voor je wil proeflezen. Dus is dat misschien een idee?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ja kerstvakantie 2012/2013, ik type best snel :nod: nee dit is niet mijn eerste versie, ik ben hem nu voor de derde keer aan het door lezen om dingen te veranderen, weg te halen of toe te voegen. en ik ben inderdaad bezig om een stukje uit me verhaal te halen om deze bij proeflezen te zetten.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ben het met Schlim eens dat je de spellingscontrole er eerst overheen moet laten gaan. Afgezien daarvan zou ik er zelf ook nog maar eens kritisch naar kijken. Ik denk dat niemand hier op in gaat, Laverman. Je maakt heel veel fouten. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je een student bent. Ik noem alleen post 9 even. Ja, sinds de kerstvakantie 2012. Ik typ best snel. Nee, dit is niet mijn eerste versie. Ik neem hem nu voor de derde keer door. Binnenkort zal ik een stukje op proeflezen plaatsen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
300K woorden is waarschijnlijk veel te lang voor één boek (tenzij je pseudoniem Robin Hobb is), dus mijn advies zou zijn om te kijken wat je kunt weglaten en of je het kan opdelen in een serie.
Dit vind ik een slecht advies en wel hierom: - er is nu nog geen enkele sprake van een boek, alleen van een verhaal dat 300.000 woorden telt. Of iets in een boek past, is een kwestie van techniek. Zo heeft een e-Book in theorie geen technische limiet aan het aantal bladzijden. - niet alle verhalen lenen zich ervoor om op te delen. Hooguit kun je een echt lang verhaal opdelen in verschillende banden (zoals bij Lord of the Rings is gedaan: in tegenstelling tot populaire gedachten is dit géén trilogie). Voor een tweeluik, trilogie of zelfs een serie moet het verhaal zich lenen door de grove indeling in gebeurtenissen. En dat zijn drie verschillende methoden om een verhaal te vertellen. Omdat het manuscript hier nog niet bekend is, valt hierover dus nog niets te zeggen. - Als het Robin Hobb lukt om in één boek 300.000 woorden te publiceren, dan lukt het een ander (technisch gezien) ook. Desalniettemin is het aan te nemen dat 1/3 van de tekst zal sneuvelen in het redactieproces. Over snelheid van schrijven: als je in november 50.000 woorden kunt schrijven, heb je een half jaar nodig voor 300.000 woorden.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Schlim eens dat je de spellingscontrole er eerst overheen moet laten gaan. Afgezien daarvan zou ik er zelf ook nog maar eens kritisch naar kijken. Ik denk dat niemand hier op in gaat, Laverman. Je maakt heel veel fouten. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je een student bent. Ik noem alleen post 9 even. Ja, sinds de kerstvakantie 2012. Ik typ best snel. Nee, dit is niet mijn eerste versie. Ik neem hem nu voor de derde keer door. Binnenkort zal ik een stukje op proeflezen plaatsen.
wat bedoelt u er mee dat u het niet kan voorstellen dat ik een student ben? en het kan inderdaad dat ik veel fouten maakt, maar kunt u dan ook even benadrukken wat voor fouten?

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja is altijd liever kort en bondig dan omslachtig en voorkomend. Maar denk alsjeblieft niet dat ze het gemeen bedoelt! D'abord, ze heeft gelijk: In je posts laat je hoofdletters achterwege, ik type --> ik typ, door lezen --> doorlezen, me verhaal --> mijn verhaal, wanneer dit gebeurt is --> gebeurd, om als eerst --> eerste. Begrijp me goed, dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld. Je hebt de pech om op een schrijversforum beland te zijn. Ik hoop dat je het ons kan vergeven dat we hier en daar wat taalgevoelig zijn. :)

Lid sinds

14 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Onder meer het consequent niet gebruiken van hoofdletters. Als dat in je manuscript ook zo is, maakt dat het lastiger leesbaar. Dit omdat het dan niet in een oogopslag duidelijk is waar nieuwe zinnen vergeten (vooral wanneer eventueel ook de interpunctie ontbreekt) en ook niet duidelijk is wat bijv. een naam is. Daarnaast zijn je werkwoordvervoegingen ook niet altijd correct en ontbreken er soms woorden in je zinnen. Alleen al de combinatie van deze drie fouten zal van een verhaal een moeizaam leesbaar geheel maken. Laat staan als dat verhaal 320.000 woorden telt, snap je? Dus wellicht dat je inderdaad eerst wat op Proeflezen kan plaatsen - na het zelf uiteraard nog een keer goed nagelopen te hebben (Proeflezen is niet als bureauredactieplek bedoeld). Dit is niet om lullig te doen, maar om aan te geven dat als de taal niet lekker zit, het verhaal veel moeilijker leesbaar maakt en de leeservaring verstoord. Als je schrijft, wil je dat natuurlijk liever niet, dus kun je beter je taalkennis wat meer oppoetsen. Ik heb zelf ook dyslectici in het gezin, maar het vergeten van een hoofdletter aan het begin heeft niet veel daarmee te maken, meer met laksheid. EDIT: Diana typt sneller, blijkbaar :P

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Whoosh! ^.^ @ Tja, trouwens, over zijn student-zijn hoef je geen twijfel te hebben op grond van spelling. Je weet dat toen de rechtenstudenten van universiteit Leiden verzocht werd een spellingstoets af te leggen, een grove 80% deze niet met een voldoende haalde?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal eerlijk toegeven dat het vergeten van hoofdletters inderdaad meer met laksheid te maken heeft. Net zoals alle andere dingen die genoemd worden door jullie, in mijn verhaal is dat gelukkig wel zo. en taalgevoelig zijn hoort toch op een schrijfforum, ik ben alleen erg makkelijk wanneer het komt op mijn grammatica in me vrije tijd, op forums, facebook en andere sociale media

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn vrije tijd. Sorry, taal is een beetje mijn hobby. Op werk en op mijn studie kan ik over alles heenlezen, maar in mijn vrije tijd ben ik een grammaticamonster :D

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
fantastisch haha :p ja tijdens mijn studie let ik er juist heel erg op, maar in mijn vrije tijd juist helemaal niet

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor iets studeer jij dan eigenlijk? - off topic alert - Ikke bètadingen, wat de reden is dat ik geleerd heb taal thuis te laten voor ik op de fietst naar de faculteit stap. Wat mijn studiegenootjes voor elkaar krijgen om op papier te zetten... Rillingen over mijn rug.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik heb jouw post 9 even vertaald en daarom staat die in post 12. Dit om je het verschil te laten zien. Het is niet handig te zeggen dat je vanwege laksheid fouten maakt. Als jouw ms ook vol fouten staat, zul je moeilijk proeflezers vinden. Snap je? Heb je enig idee hoeveel tijd er in proeflezen gaat zitten, Laverman? Wees verstandig en probeer fouten in je berichten te vermijden. Ben ik niet voorkomend, Diana? Ik ben ontzettend voorkomend. :confused: Maar bij proeflezen ben ik altijd heel serieus, verder nergens. Het maakt niet uit wat je gedaan hebt, Laverman. Als je mensen wilt benaderen probeer dit dan zo foutloos te doen, anders haakt men bij voorbaat al af.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat voor iets studeer jij dan eigenlijk? - off topic alert - Ikke bètadingen, wat de reden is dat ik geleerd heb taal thuis te laten voor ik op de fietst naar de faculteit stap. Wat mijn studiegenootjes voor elkaar krijgen om op papier te zetten... Rillingen over mijn rug.
Ik heb dit jaar mijn Mbo sport en bewegen afgerond, dus ik ben geen universiteitsstudent haha. Waar studeer jij eigenlijk dan?

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Laverman13, Wanneer je de interpunctie- en hoofdletterfouten uit je verhaal hebt gehaald, wil ik wel (een deel) proeflezen. Het is even de vraag of ik de volle 320.000 woorden binnen een redelijke termijn kan halen (proeflezen gaat heel wat langzamer dan wanneer ik voor ontspanning lees), maar het is wel een poging waard. Zou in ieder geval een mooie les voor mezelf zijn.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Scheikunde en natuurkunde :)
Leuk ;) dan zit je zeker in Leiden op school?

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Laverman, het lijkt mij handig als je eerst vertelt waarop je jouw verhaal graag beoordeelt ziet worden - de verhaallijn? de personages? de setting? je schrijfstijl? je grammatica en spelling? iets anders? Een goed verhaal is immers gebouwd op verschillende pilaren. Het zou ook helpen, als je van tevoren een soort van synopsis zou schrijven, ofwel een samenvatting ter omvang van enkele pagina's waarin je in grote lijnen vertelt waar het verhaal over gaat. Het is goed mogelijk dat een proeflezer daaruit al probleempunten kan lichten, bijvoorbeeld problemen rond het plot. Anyway, zoals anderen het al hebben gezegd: 300.000 woorden is wel erg veel gevraagd. Errrrrrug veel. Alleen iemand die van je houdt (familie of naaste vrienden) zal dit gratis voor je doen. Breek het daarom op. Bepaal wat je beoordeelt wilt hebben, selecteer op grond daarvan stukken tekst, en leg die aan proeflezers voor. Oh, en het kan geen kwaad om iets terug te doen. Stel bijvoorbeeld voor om ook voor hun proef te lezen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is nogal wat om in een van je eerste posts te komen met zo'n groot project, een enorm beslag op andermans tijd. Jezelf voorstellen lijkt me de eerste stap. Je springt nogal achteloos om met je manuscript trouwens, als je het bereid bent op te sturen naar wie het maar voor je wil proeflezen. Je kent hier tenslotte nog helemaal niemand.