Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Verhalenbundel schrijven

Beste schrijfvrienden en -vriendinnen, Een leuk idee komt plots in me op: laten we een schrijfbundel schrijven met meerdere schrijvers van Schrijven Online. Al snel doken er allerlei vragen bij mij naar boven. Vinden ze dat wel een goed idee? Al eens gedacht aan het te gaan uitgeven? En ga zo maar door. Dus wie lijkt het leuk om samen met mij een verhalenbundel te schrijven over een vrij thema. Je mag dus zelf kiezen waar je over wilt schrijven maar één ding staat vast: schrijven is je passie. Daarom doe ik ook deze oproep. Nog even voor de duidelijkheid, voor mij is nog veel onduidelijk. Wat een uitspraak. Maar ook ik weet nog niet wat voor fantastische, ontroerende of spannende verhalen uit jullie pen of typehanden komt. Dat weten we pas als we beginnen met schrijven. Ik stel voor dat je je kan aanmelden door dat gewoon duidelijk aan te geven, hoe meer schrijvers hoe beter. Dan zouden we kunnen bespreken het te gaan uitgeven, dan heb je een soort deadline, dus een soort van uitdaging. Nou is het schrijven van een verhalenbundel georganiseerd door een leek als ik voor me al een uitdaging. Daar heb ik zeker wel hulp bij nodig. Dus wie staat me bij? Wie enige suggesties heeft over deze topic, die zijn gaarne gewenst. Of als je denkt dat dit niks wordt, dan mag je dat gerust zeggen. Maar nooit geschoten is altijd mis. Ik zie wel, wat er weldra gaat gebeuren, ik hoop weer een fantastische schrijfervaring! Met vriendelijke groet, Stan Kelder Mocht je je aangetrokken voelen om niet zo publiekelijk vragen te stellen. Mailen kan altijd, naar: stankelder@hotmail.com Ik hoop dat dit heel leuk gaat worden :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het wel een goed idee (hoewel ik twijfel of ik tijd heb voor zoiets), maar ik vraag me af: is het niet beter om wél een thema te stellen? Stel je wilt het weggeven of verkopen (weet ik veel), wat moet je dan zeggen tegen degene die het krijgt? Een boek over... wat? Ik denk dat een thema helpt hierbij. Het is maar een idee :P

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eens met Earthlady. Het lijkt me een leuk idee, ik zou ook best mee willen doen. Maar een thema stellen is toch handig. Persoonlijk vind ik het ook fijner om met een thema te werken, anders ben ik té vrij en weet ik niet goed wat ik moet schrijven. Ik heb een beginnnetje nodig, zoals een beginzin waarmee je verder moet schrijven of een onderwerp.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast bedankt voor jullie de berichten ;) Aan Earthlady, kijk maar of je tijd hebt. Het is een idee dat niet meteen van de grond hoeft te komen. Verder heb ik begrepen dat een thema wel handig is. Wat voor thema's spreken jullie aan? Ondertussen zal ik ook aan thema's denken. Door bijvoorbeeld een verhalenbundel te schrijven, is het ook handig als we een beetje hetzelfde thema leuk vinden. Ik vind het al fijn dat jullie geïnteresseerd zijn :)

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd niet van een hoog gehalte fantasy (denk LOTR - daar vind ik alleen de films van leuk :P) en ook niet van geschiedenis verhalen. Voor de rest ben ik bijna overal wel voor te porren denk ik.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oke Earthlady, ik zal daar rekening mee houden. Mm.. ook al houdt ik wel van geschiedenis, ik denk dat het in ieder geval met een kort verhaal niet gaat werken. Schrijf jij trouwens korte verhalen? Misschien kunnen we daar inspiratie uit halen. Groetjes, Stan

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zeer leuk idee, Stan Kelder! Ik werk graag mee. Ik ga ook even nadenken over een thema en dan post ik later mijn ideeën wel. Misschien kunnen we de bundel uitgeven via Schrijven Online?

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik focus me altijd op mijn manuscripten (70000+ woorden), maar ik heb voor wedstrijden ook korte verhalen geschreven, dus daar kan ik ook mee uit de voeten.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Mijkol wat leuk dat je meedoet! Hoe meer mensen meedoen hoe leuker het gaat worden, en dan borrelen er vast leuke ideeën naar boven. Ik zit ook nog steeds te denken aan een thema. En dan uitgeven via Schrijven Online vind ik een prima idee. Al ben ik nog niet zo ervaren in het daadwerkelijk publiceren van bijvoorbeeld verhalenbundels maar het lijkt me erg leuk! Goed Earthlady, ik houdt het eigenlijk nog bij korte verhalen, ik schrijf nog niet zo heel lang. Succes allemaal, ik weet zeker dat dit gaat lukken.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve lezers en schrijvers, mede omdat ik het idee heb aangedragen voel ik mij nog het meest verantwoordelijk voor enkele thema's, dus hier komen ze: - Verboden plaatsen - Emoties (bijvoorbeeld jaloezie, boosheid, enz) - De zeven zonden. - Onmogelijke opdrachten. - Sport? Sprookjes in een nieuw jasje Of we kunnen ook per genre werken. Dat de verhalenbundel bijvoorbeeld alleen uit thrillers bestaat of allemaal liefdesverhalen. Maar dat moeten jullie maar net willen. Weten jullie nog meer thema's? Ik hoor ze graag, Met vriendelijke groet, Stan Kelder

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe wil je ervoor zorgen dat de bundel het lezen waard is? Wie beslist er welke verhalen goed genoeg zijn voor de bundel en welke niet? Ga je een redacteur inschakelen? Of is het gewoon maar publiceren om te publiceren?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Hekate, dat is een goed punt wat je stelde, een soort doel waar je naar toe werkt. Ik wil dit punt graag in onze groep bespreken. Het zit zo, ik was geïnspireerd door de verhalenwedstrijd op Schrijverspunt. Daar kon je verhalen schrijven voor een bundel. Het leek me leuk om dit ook zo te starten met andere (beginnende) schrijvers. Ik deed het niet in eerste instantie enkel en alleen om het te publiceren maar dat leek me wel een goede ervaring voor een beginnend schrijver als je begrijpt waar ik op doel. Je stelt een goede vraag die het beantwoorden erg waard is. Ik zou niet weten wie over de verhalen zou moeten beslissen die in de bundel terecht komen. Het was dus mijn plan om gewoon met een groepje verhalen te schrijven en die te bundelen onder een bepaald thema. Ik denk gewoon dat we verhalen van elkaar lezen en die beoordelen, wat er anders kan, net als in een soort van schrijfgroep. Ik denk niet dat het per se nodig is om een redacteur in te schakelen. Dat zou wel handig zijn als je echt alleen maar zint om het uit te geven. Van mijn part voldoet een verhaal als het onder het thema valt, ik vindt het zelfs al leuk dat er animo voor dit plan is. Ik hoop dat ik zo je vraag naar wens heb beantwoord. Als je wilt meedoen, graag, dan hebben we meer steun aan elkaar. Met vriendelijke groet, Stan Kelder

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee, Stan. Ik wil in principe wel meedoen en eventueel meedenken over een thema of genre. Ik denk zelf dat je niet moet denken aan een te publiceren papieren bundel. Dat kost veel geld en dat krijg je er waarschijnlijk niet uit. Plus dat het een enorme organisatie is, want dan moet je zeker weten (laten) redigeren. Onlangs hoorde ik van iemand die zelf ook een (papieren) verhalenbundel met verschillende auteurs heeft samengesteld dat hij er eigenlijk niet nog eens aan wil beginnen omdat hij zich flink verkeken heeft op de hoeveelheid werk. Wat misschien een beter idee is, maar daar moeten de deelnemers het mee eens zijn, is een soort e-bundel die gratis te downloaden is. En dan gaat het 1) om het plezier van met elkaar rondom een bepaald thema of in een bepaald genre te schrijven 2) om een stukje naamsbekendheid voor de deelnemers. Dus niet om de financiele opbrengst. Google maar eens op Debutanten zonder vluchtplan. Dit is een van de links: http://gratis-boek.nl/diverse-auteurs-debutanten-… Dit is indertijd een initiatief geweest van (Soller) Ad Bosch om de verhalen van niet-winnaars van een schrijfwedstrijd te bundelen en gratis ter beschikking te stellen. Verschillende co-auteurs die toen al een website hadden hebben de link toen op hun eigen site gezet. Het 'enige' wat je dan nodig hebt (denk ik) is iemand die een leuke 'omslag' kan maken en er een te downloaden epub of pdf bestand van kan maken. Maar die iemand ben ik helaas niet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk idee! Goede suggesties. Een thema lijkt mij een goed idee en ik zou het dan ook vooral als een leerproces zien. Maar ben nu vooral benieuwd naar Tja. Wat zijn tegenargumenten? @ Tja Vertel: wat ging er mis? Groeten

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lieve forumbezoekers, wat ben ik blij dat dit nu een beetje van de grond begint te komen: volgende station. Wie weet waar we uiteindelijk terecht komen. Ik denk dat iedereen er zin in gaat krijgen. Ik tel tot nu toe, als het goed is 5 schrijvers die mee willen doen: Earthlady, Suicune, Mijkol, Myssica en Emma Elaine. Ik zal naar mijn kunnen zoveel mogelijk de boel regelen en natuurlijk meeschrijven aan de korte verhalen. Mijn vraag aan jullie is, wat wordt het aantal schrijvers dat meedoet met deze bundel, mits iedereen die zich tot nu toe heeft aangemeld meedoet? En moeten we dan een oproep plaatsen voor mensen die met de verhalenbundel mee willen doen en een deadline stellen wanneer we daadwerkelijk beginnen met schrijven? Ik vind dat de suggesties tot nu toe heel goed zijn. Zoals Emma Elaine al heeft voorgesteld zouden we het kunnen publiceren in een vorm van een e-bundel. Ik zie dat ze moeite heeft gedaan en met ideeën is gekomen. Dat stelt maar weer dat ik erg blij ben dat iedereen leuke suggesties instuurt. Ik ben blij met al jullie suggesties! We hebben wat het publiceren betreft iemand nodig die er verstand van heeft om er een Epub van te maken, en een leuke omslag. Ik zal dit in gedachten houden. Verder zie ik dat Mijkol als een suggestie heeft gedaan om het via de Schrijven Uitgeverij uit te geven, en dan naar Emma Elaine luisterend, in e-boekvorm uit te gaan geven. Wat ons nu nog rest is een thema. Wanneer jullie leuke ideeën hebben, zou ik die graag willen horen. :) Inspiratie ligt soms voor het oprapen. Ik denk dat dit inderdaad een prachtig leerproces gaat worden voor iedereen die hier aan meedoet. Ik vind het fijn om hieraan bij te dragen. En werkelijk iets voor anderen te betekenen. Met vriendelijke groet, Stan Kelder

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Persoonlijk vind ik de zeven zonden een mooi uitgangspunt; weet je ook direct dat het aantal verhalen in de bundel een veelvoud van zeven zal worden. Voor een e-bundel is 21 verhalen een mooi aantal.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Johanv kwam met een goed idee. Wat vinden jullie hiervan? Neem gerust de tijd om over onderwerpen en thema's na te denken.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Stan, Je zou het volgende kunnen overwegen: - kijk of mensen in de bundel willen investeren, of dat je het zelf wilt doen. Althans, als je het op papier wilt uitgeven. - als de bundel te koop wordt aangeboden, zorg dan in een vroeg stadium een regeling voor de royalties. Zoals in: regel het NU. - je kunt op Smashwords.com een ePub-boek publiceren zonder kennis van het maken van ePubs. Kijk daar eens naar. Het kan interessant zijn. Een ISBN krijg je er gratis bij. - met de Espresso Book Machine van The American Book Center kun je papieren boeken maken van de bundel. Misschien één voor elke deelnemer. Maar wees duidelijk wat je met de bundel wilt doen, want de auteursrechten blijven bij de schrijvers. - verdiep je in het auteursrecht. Daarover is op dit forum al veel geschreven. - als het maar even kan, zorg dan voor een goede redacteur en iemand die de verhalen op kwaliteit weet in te schatten. Geen lezer zit te wachten op verhalen waar iets aan mankeert. Ook is het erg om wanneer je je boek in handen hebt al die spel- en typfouten terug te zien... - bundels van verschillende (onbekende) schrijvers verkopen voor geen meter. Je doelgroep zal bestaan uit de schrijvers zelf, en hun familie en kennissen. - wees duidelijk over de lengte van de verhalen als je een papieren uitgave wilt. Elke pagina kost geld.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Schilazlnik, De punten die jij aanstipt zijn er van wezenlijk belang voor het slagen van dit project. Dankjewel daarvoor. Ik ben benieuwd wat de groepsleden hiervan denken. Ik weet alleen nog niet met hoeveel we de bundel gaan schrijven. Wel lijkt met thema: De zeven zonden, erg leuk. Maar we kunnen nog altijd blijven brainstormen. Wel goed is jouw reactie, want we gaan nu veel meer de praktische kant op. Het idee was er al, jij bedenkt al voor een deel het vervolg. De één zegt dat we het in een e-boek moeten uitgeven, de ander via een papieren versie. Dan stel ik het volgende voor, stel het is kosteloos. Op welke manier zouden jullie de verhalenbundel dan het liefst willen zien, op papier of als e-boek? Het punt van een redacteur is ook altijd handig, maar daar zijn uiteraard kosten aan verbonden. Maar vele handen maken licht werk. We moeten sowieso overwegen of we er in willen investeren. Over de auteursrechten, daar moet ik me goed in verdiepen. Misschien is dat voornamelijk een taak voor elk groepslid. Ik spreek nu wel over groepsleden, maar misschien is het handiger als we een schrijfgroep gaan vormen. Wie doet er mee? Ook moeten we onze doelgroep goed hebben. Maar voor een beginnende bundel denk ik ook niet dat deze als warme broodjes over de toonbank gaan. Bedankt voor al jullie steun! Ik hoop dat we er iets moois van gaan maken, met vriendelijke groet, Stan Kelder

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Myssica, uiteindelijk draaide het op ruzie uit. We moesten elkaars verhalen beoordelen/corrigeren. De een was het er niet mee eens, de ander wel. Uiteindelijk is er wel een bundel verschenen, maar daar heb ik nog steeds geen prettig gevoel bij. Het meest vervelende is dat, wat eens een gezellige club was om te schrijven, er een tweespalt kwam. Ik heb er nog last van, en ik ben niet de enige. Verhalen moeten nu eenmaal gecorrigeerd worden. Er staan ook verhalen van mij in andere bundels, maar daar heb ik me niet mee bemoeid. Ik ga dus niet zeggen dat dit of dat verhaal wel geschikt is of ongeschikt. Toch moet je elkaars verhaal doorlezen om de fouten eruit te halen. Hoe meer deelnemers, des te meer meningen. Ik wens je succes, Stan, maar ik wil niet weer hetzelfde meemaken. Zonde van de vriendschappen.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De zeven zonden lijkt mij ook een leuk thema, toevallig heb ik net voor beeldend vorming een fotografieproject afgerond: 'moderne Vanitas stillevens', dat heeft daar veel mee te maken. En Stan, zoals je voorstelt, is het misschien leuk/handig om een (online) schrijfgroep op te richten, dat we eerst een beetje gaan oefenen, en dan kunnen we elkaar leren kennen, en dat we dan van de zomer pas echt gaan beginnen aan de bundel. Misschien is dit het handigst om de beste kwaliteit te waarborgen en om ruzies te voorkomen. Want dat is het laatste wat we willen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag allemaal, Bedankt Tja voor je open en eerlijke antwoord. Ik had al zoiets verwacht. Zelf een soortgelijke ervaring. Heel jammer want ik vond het heel gezellig in de schrijfgroep. Dat is denk ik ook mijn punt. Ik heb het gevoel dat een aantal mensen voor de muziek uit lopen, dan wel ik er achteraan hobbel. Het voorstel om eerst maar eens een schrijfgroepje op te richten spreekt mij meer aan. Eerst maar eens bekijken of we tot het hoe, wat, waar, met wie kunnen komen. Dan bekijken of we tot een bepaald niveau kunnen komen, voordat we het uberhaubt over iets als publiseren kunnen hebben, lijkt me. Het thema de zeven zonden, lijkt mij een een leuk thema om mee te starten. Leuk dat Mijkol foto's heeft die er bij aansluiten. Dit lijkt me een mooie uitgaanspositie om in ieder geval creatief te oefenen, binnen een schrijfgroep. Groeten

Lid sinds

13 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schrijfgroepje zegt mij ook meer dan een publicatie in een bundel waar geen (of weinig) kwaliteitscontrole of redacteur aan te pas komt. Samen rond een thema schrijven en elkaars verhalen proeflezen lijkt mij een mooie motivatie, maar die bundel hoeft er voor mij dus echt niet bij, het is veeleer een reden om niet mee te doen, zeker niet als het een e-bundel wordt. De zeven hoofdzonden vind ik persoonlijk wel een beetje een afgezaagd thema.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste schrijfgenoten, Zo te horen neemt de topic een iets andere wending dan ik vooraf had bedacht, edoch denk ik dat ik met een schrijfgroepje ook wel uit de voeten kan komen. Samen rond een thema schrijven en elkaars verhalen proeflezen motiveert inderdaad, Hekate. En als we het idee van de bundel dan loslaten, stel dat, dan hoeven we toch niet ons aan een bepaald thema te houden lijkt me. Ik denk dat we inderdaad eerst een schrijfgroep moeten vormen en daarna zien we wel verder, ik had wel vrij realistisch gedacht in den beginne. De bundel kan altijd nog komen, als we er klaar voor zijn. Dus heel concreet. Laten we een schrijfgroep vormen. Ik zal dat bij deze vragen aan degenen die deze topic lezen, alleen ik weet niet wie de groepsleden allemaal zijn. Aan Tja, ik denk dat we vooral voor ons plezier moeten schrijven en niet om het publiceren. Hekate, jij zat in het geval van de bundel nog met het controleren van andermans werken. Ik denk dat op Schrijven Online vast wel mensen zijn die ons willen helpen. Dus mijn vraag aan jullie is: hoe gaan we dat schrijfgroepje aanpakken? Dan kunnen we beslissen waarover we willen schrijven en dan het proeflezen van elkaar verhalen. Verder vraag ik me nog af of die verhalenbundel ooit gerealiseerd gaat worden. Naar mijns inziens is dat in de toekomst geen probleem, maar voor nu zitten ik, en misschien jullie ook, met nog een aantal brandende vragen. Maar het gaat ons vast lukken, Groet, Stan

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, ik lees dit topic nu pas. Zijn jullie al begonnen? Kunnen er nog mensen bij? ik vind het wel interessant.