Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fantasy.

Hoi mensen van schrijven-online. Ik zat te denken, hoe bedenken jullie wat de hp moet doen in jullie verhalen? (alleen voor fantasy schrijvers). En hoe beschrijven jullie dingen? En wat zijn volgens jullie de meest cliché fantasy settings? En ik ben erg benieuwd naar jullie eigen fantasy land en hoe het tot stand gekomen is. (Ik weet of het mag maar dit is een forum waar je kan praten over je fantasy wereld en alles wat erop en eraan hoort als je dat wilt, als het niet mag mijn excuses. En die andere vragen heb ik ook alleen dan moet ik er verschillende forums over maken en dat is denk ik niet zo slim dus daarom heb ik het allemaal bij elkaar gedaan, als je je eraan ergert mijn excuses.) Alvast bedankt.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Het zijn best veel vragen, justus, en ik heb het idee dat je de antwoorden van een aantal ervan wel met de zoekfunctie kunt vinden. Hoe beschrijven jullie dingen kun je vinden in bijvoorbeeld het subforum Stijl en techniek. Heb je daar al gekeken?

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Justus, doe eens mee aan kleine dingen zoals de doedels. Daar komen echt de mooiste stukjes van. Dat zijn goeie schrijfoefeningen. Als je die dan op proeflezen zet, dan krijg je commentaar en tips Bedenk een leuk sprookje: bijvoorbeeld de kleine zeemeermin bedenk een moderne setting (dus hoe zouden de prins en de prinses er nu uitzien) wat doen ze in het sprookje en bedenk dan wat ze nu zouden kunnen doen? Bijvoorbeeld Justin Bieber loopt door het hotel het barmeisje ziet hem en hij lacht naar haar hij stikt in de olijf van zijn 5e drankje zij redt hem en wil wat ijs gaan halen (hij is gevallen en heeft een vreselijke bult op zijn kop of was die neus altijd al zo dik?) de dochter van het Hilton hotel struikel met haar 15cm hoge hakken op hem en hij komt bij terwijl zij zich net met haar botox lippen over haar heen vlijt. snap je: je krijgt een opdracht en je voert het uit. Je vraagt veel en ik zie niet altijd dat je wat met de info doet, je bent een raket maar gaat nog niet naar Mars succes

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat te denken, hoe bedenken jullie wat de hp moet doen in jullie verhalen? (alleen voor fantasy schrijvers).
Bedoel je hier de "epische fantasy" met een held die een opdracht moet vervullen en vervolgens de hele landkaart moet aflopen? Ik kan me voorstellen dat dat lastig is om te verzinnen. Dat ligt denk ik erg aan de lengte van het verhaal dat je in gedachten hebt. Als je drie delen wilt schrijven, dan moet aan het einde van deel 1 en 2 iets afgerond worden (bijvoorbeeld: de held bereikt een belangrijke plaats, of vindt iets wat hij zocht), maar tegelijkertijd moet er iets nieuws gebeuren dat het spannend genoeg maakt om deel 2, c.q. deel 3 te gaan lezen. Bijvoorbeeld: er raakt iemand in het heldengroepje zwaargewond, blijft die in leven? Of er duikt een nieuwe vijand op.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ik heb inderdaad veel vragen en die stel ik omdat in mijn hoofd zich een wereld begint te vormen alleen het is allemaal nog onduidelijk en met de antwoorden op die vragen is het misschien wat duidelijker in mijn hoofd.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik deed er meer dan tien jaar over om mijn fantasywereld - en de personages die de hoofdrol in mijn verhaal spelen - te laten groeien tot wat nu een verhaal is. Dat kon niemand me leren. Dat moest ik zelf ontdekken. Niemand kan je leren hoe jij jouw wereld kan vormen. Dat kun jij alleen zelf voor elkaar krijgen. Als je een goed verhaal wilt neerzetten, kan ik je één tip geven: SCHRIJF. Als het niet is wat jij goed vindt; schrijf opnieuw. Als je een nieuw idee krijgt; schrijf opnieuw. Als je iets anders kunt invullen; pas aan. Je kunt wel talloze vragen stellen, maar dat heeft eigenlijk heel weinig zin, aangezien het jouw verhaal is en er dus niemand anders aan jou kan vertellen hoe je dat verhaal moet vormgeven. Wees niet bang om er de tijd voor te nemen. Ga op ontdekkingstocht, geniet van die tocht en laat je niet uit het veld slaan door berichten over mensen die misschien in een jaar tijd een boek schrijven en het dan ook nog uitgeven. Jouw verhaal kan pas duidelijker gestalte krijgen als jij ontdekt wat je ermee wilt. Nogmaals: niemand kan je daar echt bij helpen, er is geen sleutel die je kunt krijgen om op jouw verhaal te passen. Het is vooral zaak om te blijven schrijven. Je bent jezelf volop aan het ontwikkelen. Experimenteer. Onzeker zijn is niet erg. Vragen stellen is niet erg. Maar ik denk dat er niet echt een eenduidig antwoord op je vragen zal komen, omdat het schrijven van een verhaal zo persoonlijk is; iedereen doet dat anders, en jij moet "jouw manier" nog vinden. Je kunt leren van het schrijven van doedels, natuurlijk, maar je leert net zoveel van het 38 keer beginnen aan een boek, het weer opzij gooien, opnieuw beginnen. Het gaat er niet om wát je schrijft, maar dát je schrijft, dat je zelf vooruitgang ziet, dat die ene zin iets is om trots op te zijn, dat je dát zelfverzonnen beest in je zelfverzonnen wereld gaat houden, hoe vaak je verhaal ook verandert - maak je niet te druk. Je kunt het niet verkeerd doen. Zolang je het maar blijft proberen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk ook even wat je op dit moment precies wilt: het ontwikkelen van het verhaal, of het ontwikkelen van de wereld. Bij dat laatste kan bijvoorbeeld het Genootschap voor Geofictie van dienst zijn: http://www.geofictie.nl/ Je kunt in ieder geval bij de leden die online zijn eens rondkijken wat zij hebben gedaan met hun wereld.