Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

bibliotheek moet blijven

Door vergaande overheidsbezuinigingen rondom cultuur zullen ook bibliotheken moeten bezuinigen en zullen een hoop biebs dicht gaan. Dat willen wij natuurlijk niet! Daarom heb ik deze petitie getekend: http://petities.nl/petitie/ik-steun-de-bibliotheek Jij ook?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik ook.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed zo! Allemaal tekenen. Veel mensen kunnen al geen boeken meer kopen, nog even en ze kunnen ze ook niet meer lenen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard heb ik ook getekend. Ik vind het zo'n slecht plan. Waarom doen de gemeenten dit? Iedereen vindt lezen zo belangrijk. In Rotterdam gaat het aantal bibliotheken van 21 terug naar vijf of zes.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien omdat het geen overheidstaak is om mensen te laten lezen.
Je zou gelijk hebben als er geen leerplicht bestond. Maar die bestaat wel in Nederland, en in ons onderwijssysteem is lezen inbegrepen - en bij lezen horen boeken. Leerplichtigen kunnen boeken gratis halen in de bibliotheek. Als een overheid de plicht stelt tot lezen, moet zij zorgen voor boeken. Vandaar de bibliotheek. Ik vraag me trouwens af waar al die boeken blijven wanneer bibliotheken gaan sluiten, het moeten er miljoenen zijn.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop dat die boeken dan terecht komen in de biebs die resteren (als dit plan doorgaat). Maar ik heb ook ondertekend, hopelijk helpt het.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien omdat het geen overheidstaak is om mensen te laten lezen.
Je zou gelijk hebben als er geen leerplicht bestond. Maar die bestaat wel in Nederland, en in ons onderwijssysteem is lezen inbegrepen - en bij lezen horen boeken. Leerplichtigen kunnen boeken gratis halen in de bibliotheek. Als een overheid de plicht stelt tot lezen, moet zij zorgen voor boeken. Vandaar de bibliotheek. Ik vraag me trouwens af waar al die boeken blijven wanneer bibliotheken gaan sluiten, het moeten er miljoenen zijn.
Valt wat voor te zeggen. Al is deze 'discussie' hier eigenlijk niet van toepassing. De overheid zal zo veel mogelijk invloed op haar burgers willen houden, deze maatregelen zijn er enkel om te bezuinigen (door mensen die niet verder dan een kabinetsperiode kunnen kijken).

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik hoop dat die boeken dan terecht komen in de biebs die resteren (als dit plan doorgaat).
Dat kan alleen als er massaal wordt overgegaan op e-readers, die net zo gratis verstrekt worden als bibliotheekabonnementen, want je propt geen duizenden boeken van 21 bibliotheken in vijf of zes biebs.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Cultuur, boeken, beleving, meningsvorming, inspiratie, ervaring, je vind het allemaal in de bibliotheek. Opgroeien en leren is meer dan rekenen en taal. Het is ook zelf zoeken, zelf denken, zelf vinden. In die bibliotheek. (ik ben aan het ophengelen, maar dat stond zo stom; opgehengeld en verder niets ... ).

Lid sinds

13 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lezen van boeken levert geen geld op. Als je nou 5 euro moest betalen voor het lenen van een boek werden er juist nieuwe bibliotheken geopend. Dat is de nieuwe politiek. Alles moet commercieel zijn. Ik heb hem ondertekend, alleen voor het principe. Kan Rutte weer eens om een petitie lachen. Die linkse rakkers! Muhahahaha!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertekend! Als je bibliotheken gaat sluiten, ontzeg je veel mensen de toegang tot kennis en dat vind ik dom.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Naast het uitlenen van boeken hebben vooral wijkbibliotheken ook nog een sociale functie. Er worden voorleesmiddagen gegeven (die herinner ik me nog uit mijn jeugd, fantastisch was dat), Er staan nu computers, voor wie thuis geen internet heeft of voor wie rustig wil kunnen werken. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd rondom thema's. De bibliotheek is een verlengde van het buurthuis. Sluiting gaat veel verder dan de mogelijkheid beperken om boeken te lenen. Daar maak ik me zorgen over. Geen enkele bezuinigingsmaatregel staat op zichzelf.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Een petitie ondertekenen is snel genoeg gedaan, en niet moeilijk, maar wat zijn de argumenten. Misschien is het wel heel verstandig van een rechtse regering om het volk vrije toegang tot kennis te onthouden. Dat heeft toch eeuwenlang goed gewerkt. De volgende stap, onderwijs belasten, is heel logisch. En als het lukt, buitennederlanders selectief te weren en toe te laten, houden 'we' het wel voor het zeggen in Europa en de wereld. Appeltje, eitje, zondagochtendgevoel in buitenwijk, lekker. Het zou me niet verbazen wanneer de commerciële zenders stiekem gesubsidierd gaan worden om iedereen te laten geloven dat vals zingen, simpele raadspelletjes, astrologie, onverwoestbare fitness- en keukenapparatuur en niet te vergeten seks de belangrijkste dingen zijn om over te praten. (ik liet me even gaan :) ).

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
(ik liet me even gaan :) ).
Mijn eerste reactie was: "Nogal, ja" :o Maar ik weet dat in Italië, waar de rechtse regering al jaren alle media in handen heeft, het er precies zó aan toegaat. Ik woon boven een kleine bibliotheek en als ik zie hoeveel mensen daar dagelijks komen om de krant te lezen, te internetten, naar lezingen of cursussen te gaan of om gewoon ook eens een boek te lezen, dan begrijp je niet dat er bezuinigd moet worden op iets dat kennelijk een belangrijke functie vervult.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het lijkt wel een algemene tendens in Europa om te snoeien in educatie en cultuur. Kijk naar de protestmarchen van studenten in Engeland. Voor velen wordt studeren onmogelijk. En in België wordt ballet terug een aanhangsel van opera zoals décor en belichting terwijl ons ballet internationaal hoog staat aangeschreven. Voor mij is een bieb sluiten (waar ook) een zeer verontrustend gegeven. Voor het zelfde geld gooi je boeken op een hoop, besprenkel je ze met benzine en steek je er de fik in. Om de drie maanden worden in mijn stad in de tweedehandsorganisatie alle boeken vernietigd omdat er altijd maar bij komen. De mensen die selecteren die boeken niet eens zodat zeldzame uitgaven en boeken van grote schrijvers zomaar vernietigd worden. Die van een gesloten bieb zullen daar ook terecht komen. Het lijkt wel een zelfmutileringsactie. De bieb van mijn kinderjaren was een barak die deeltuitmaakte van de nieuwe school. In de winter brandde er een kolenstoofje met een rookbuis die in het plafond verdween. De bilbiothecaris rookte er sigaren. Alle boeken roken naar sigaar. Ik zal die geur nooit vergeten. We waren thuis met zijn zessen en boeken werden er nooit gekocht. Het was de bieb en de prijsboeken van de school. Ik heb echt wel geprofiteerd van die tijd waar men meer dan nu besefte hoe belangrijk het was dat kinderen boeken lazen. De school en de aanverwante bieb was volledig nieuw (vroege jaren zestig). Ik heb de petitie ook ondertekend.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
.... Het zou me niet verbazen wanneer de commerciële zenders stiekem gesubsidierd gaan worden om iedereen te laten geloven dat vals zingen, simpele raadspelletjes, astrologie, onverwoestbare fitness- en keukenapparatuur en niet te vergeten seks de belangrijkste dingen zijn om over te praten.
Tikte je het woordje gaan met opzet of per ongeluk Thérèse :ninja: ...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is niet alleen een bezuiniging op cultuur, maar ook op educatie en dat vind ik onbegrijpelijk. Ik kan me wel voorstellen dat er bezuinigd moet worden in het land en ook in de bibliotheken, maar dan zijn er toch andere mogelijkheden om op bepaalde diensten iets te bezuinigen of het lidmaatschap iets te verhogen of zo? Sluiten is heel drastisch en is haast niet meer terug te draaien.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
.... Het zou me niet verbazen wanneer de commerciële zenders stiekem gesubsidierd gaan worden om iedereen te laten geloven dat vals zingen, simpele raadspelletjes, astrologie, onverwoestbare fitness- en keukenapparatuur en niet te vergeten seks de belangrijkste dingen zijn om over te praten.
Tikte je het woordje gaan met opzet of per ongeluk Thérèse :ninja: ...
't Is toch niet al zo ver? :confused:

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk heb ik ondertekend, het is ziekmakend hoe sommige politici cultuur als linkse hobby bestempelen en het daarmee stigmatiseren, langzaam maar zeker, met name in die herhaling schuilt het gevaar dat mensen het nog gaan geloven ook. Ws. gaan veel bibliotheken draaien op vrijwilligers om kosten te drukken maar er zullen er zeker zijn die moeten sluiten, en hoe draai je zoiets terug als mensen uiteindelijk genoeg hebben van dit soort fratsenpolitici. V.w.b de commerciele zenders, gewoon niet kijken is de beste oplossing, programma's verdwijnen daar snel als men niet genoeg kijkers treft, stel nou dat we allemaal een poosje niet meer kijken...............