Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Echte revolutie: Auteur en medewerkers gezocht!

ECHTE REVOLUTIE: SOLLERS ADOPTEREN EEN AUTEUR Plan van aanpak (alle suggesties, toevoegingen en verbeteringen zijn van harte welkom): 1) Vaststelling welke auteur geadopteerd wordt. 2) Bankrekening. Voorstel: Louis Stiller en Dries Arnolds worden als integere mannen beschouwd binnen SOL. We vragen aan ze of we voor het speciale adoptiefonds gebruik mogen maken van een SOL-rekening. 3) We hebben honderd mensen nodig die ieder 100 euro investeren, pardon... nog maar negenennegentig. ;-) 4) Instellen commissie voor de pre-productiefase. Dit team gaat zich richten op het samen met de auteur bewerken van het manuscript tot een gereed produkt. 5) Instellen commissie productiefase. Dit team gaat zich richten op alle aspecten rondom cover, binnenwerk, enz. 6) Instellen commissie marketing- en verkoop. Opzetten van het gehele marketing- en verkoopplan. Overleg voeren met reguliere uitgevers over het uitgeven van het boek, waarbij we vermelden dat we volwaardige partners willen zijn in de investering. We brengen immers 10.000 euro met ons mee. 7) Instellen commissie distributie. Alle Sollers (en anderen) per provincie indelen en daarna per stad/dorp in die provincie indelen. Het marketing- en verkoopteam zal allerlei marketingmateriaal maken waarmee het “team distributie” boekwinkels, lokale media, leesclubs en literaire organisaties gaan benaderen. 8) Organiseren van een boekpresentatie, en meerdere lezingen in het land. (Dit alles weer voortkomend uit punt zes.) 9) We hebben een virtuele ruimte nodig om alle plannen bijelkaar te brengen, de strategie van deze uitdaging te blijven bepalen, de progressie van het project te volgen, enz. Even een ideetje tussendoor voor een poster in twee delen: Links: een boze, kale man vol met tatoeages die een witte pagina met het nummer 10 in stukken scheurt. Ik weet niet waarom ik dat beeld zo voor me zie. Rechts: Met een grote glimlach leest diezelfde kerel het nieuwste boek van de geadopteerde SOL-auteur. We gebruiken alle (online) middelen die we tot onze beschikking hebben: fora, weblogs, websites, e-zines, enzovoort. Het is nu aan ons...

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben voor een echte revolutie, maar... bij punt 1 krijg je volgens mij gelijk al een probleem.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Eigen, Ik denk dat we wel tot een beslissing kunnen komen. Er zitten hier op dit forum een aantal vergevorderde amateurschrijvers die alleen maar een duw in de juiste richting nodig hebben. (Ik sluit mezelf overigens uit) Ik denk bijvoorbeeld aan iemand als Ceridwen. En zo kan ik nog wel een paar verzinnen want hier zitten een stuk of 10 mensen die echt heel veel potentieel hebben.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Griseo, Ja, daar ben ik het mee eens. Maar ik wil wel graag achter een toekomstige auteur staan, waar ik ook volledig achter kan staan. Snap je? Voor de ene schrijver voel je meer sympathie dan voor de andere.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Op zich vind ik het een leuk initiatief, maar ik zie nog wel wat haken en ogen. Maar dat moet wellicht nog allemaal vastgelegd worden. Er is nog een hoop te besluiten lijkt me, nog los van Denk je dat je binnen het beperkte actieve ledenbestand van SOL genoeg mensen bereid kan vinden die € 100,- willen inverteren? Denk je dat er een grote kans is dat je zonder echte marketeers/boekhandelscontacten genoeg verkoopt om iedereen die € 100,- terug te laten verdienen? SOL heeft trouwens geen eigen bankrekening. De site is eigendom van een uitgever en die stelt denk ik niet zijn rekening beschikbaar. Daar moet dus wat op gevonden worden. Er zijn vast wel schrijvers hier met een eenpersoons-uitgeverijtje ofzo? Hoewel Louis en ik tamelijk zelfstandig opereren, zullen we wel even met de uitgever moeten overleggen (in een later stadium, als de details duidelijk zijn) of we onze naam eraan kunnen verbinden. Ik hou dit topic in ieder geval in de gaten.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Griseo, heb je al eens onder de loep genomen hoe het zit met 'oneerlijke concurrentie' juridisch bekeken? Ik sta achter je idee maar spreek als advocaat van de duivel. Het fijne weet ik er ook niet van. Bij het woord 'revolutie' begint mijn adrenaline te stoten maar menige revolutie heeft het daglicht nooit gezien vanwege enkele wettekstjes. Juridisch toch wel effe de zaak omspitten suggereer ik bij deze voorzichtig. Wat Eigen zegt, daar denk ik ook over na. Ik zou mijn bijdrage kunnen leveren uit puur idealisme (is dat nog wel van deze tijd?) en niet eens kijken wie de ondersteunde auteur wordt. Maar de natuur van mensen een beetje kennende gaat er zich sowieso een hiërachie zich ontwikkelen... die het verloop en de uitwerking gaan bemoeilijken...maar misschien ben ik te pessimistisch. Verder ben ik er van overtuigd dat een potentieel aan auteurs de calvarieweg naar publicatie en de gepaste marketing niet afmaken vanwege enorme administratieve, bureaucratische en mediabestuurde hypes (uitgeverijen) die niets ter zake doen. Langs de andere kant zou het dan weer een mediastunt kunnen worden...

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dries, "Op zich vind ik het een leuk initiatief, maar ik zie nog wel wat haken en ogen. Maar dat moet wellicht nog allemaal vastgelegd worden. Er is nog een hoop te besluiten lijkt me, nog los van" - Er moet absoluut nog veel besluiten genomen worden en tevens vastgelegd. "Denk je dat je binnen het beperkte actieve ledenbestand van SOL genoeg mensen bereid kan vinden die € 100,- willen inverteren?" - Ik heb geen idee. Overweeg om een mailing te doen naar mijn eigen netwerk, waaronder een groep Sollers die op dit moment minder of niet actief zijn door allerlei redenen. Het idee is geen enkele mogelijkheid onbenut laten om mensen wakker te schudden en ze hopelijk te interesseren voor dit project. "Denk je dat er een grote kans is dat je zonder echte marketeers/boekhandelscontacten genoeg verkoopt om iedereen die € 100,- terug te laten verdienen?" - Er zijn verschillende mogelijkheden: 1) Financieel partner worden van een reguliere uitgeverij en daardoor in de mogelijkheid komen om gebruik te maken van hun kanalen. 2) Als we het zelf moeten doen, dan de inkopers van de grote concerns aanspreken en het boek aanbieden via een actiemodel. Dit moet even verder uitgedacht worden. 3) Voor de marketeers kunnen we bijvoorbeeld contact leggen met Uphill Battle en acties bespreken aan de hand van de inkoop van pakketten. 4) Zoals je ziet, Dries, ik denk even hardop, maar we zullen flink moeten brainstormen om oplossingen te vinden. "De site is eigendom van een uitgever en die stelt denk ik niet zijn rekening beschikbaar. Daar moet dus wat op gevonden worden. Er zijn vast wel schrijvers hier met een eenpersoons-uitgeverijtje ofzo?" - Dat klopt. Die zijn er. Ik kan er zo drie bedenken. "Hoewel Louis en ik tamelijk zelfstandig opereren, zullen we wel even met de uitgever moeten overleggen (in een later stadium, als de details duidelijk zijn) of we onze naam eraan kunnen verbinden. Ik hou dit topic in ieder geval in de gaten." - Oké. Ik hoop dat Sollers dit als een mogelijkheid zien om gezamenlijk iets moois te bereiken. Het zou op termijn zelfs een stimulans kunnen zijn, dat je allerlei fases doorloopt in je schrijfontwikkeling en wanneer een forum zegt "jij bent klaar voor de echte wereld!" dat er dan een fonds is dat je in de markt zet.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Chrislaevers "heb je al eens onder de loep genomen hoe het zit met 'oneerlijke concurrentie' juridisch bekeken? Ik sta achter je idee maar spreek als advocaat van de duivel. Het fijne weet ik er ook niet van." - Wat zie jij als oneerlijke concurrentie in dit idee? Misschien zie ik iets over het hoofd, maar je krijgt feitelijk een organisatie (even voor het gemak SOL) die vanuit eigen kracht (lees: de leden) een ander lid laten publiceren omdat diegene er klaar voor is. "Bij het woord 'revolutie' begint mijn adrenaline te stoten maar menige revolutie heeft het daglicht nooit gezien vanwege enkele wettekstjes. Juridisch toch wel effe de zaak omspitten suggereer ik bij deze voorzichtig." - Om dit goed te doen, zullen we e.e.a. inderdaad juridisch moeten vastleggen. Dan is die controle er gewoon. "Wat Eigen zegt, daar denk ik ook over na. Ik zou mijn bijdrage kunnen leveren uit puur idealisme (is dat nog wel van deze tijd?)" - Ik zie een donkere wereld, maar ik wil me niet overgeven aan die wereld. Idealist tot aan de dood. "en niet eens kijken wie de ondersteunde auteur wordt. Maar de natuur van mensen een beetje kennende gaat er zich sowieso een hiërachie zich ontwikkelen... die het verloop en de uitwerking gaan bemoeilijken...maar misschien ben ik te pessimistisch." - Nee, ik snap het, het is ook een realistisch scenario. Een oplossing is misschien per project een totale verversing van de teams. Mensen laten rouleren. Ervoor zorgen dat niemands zijn kont aan een en dezelfde stoel vastgeplakt blijft. :-) "Verder ben ik er van overtuigd dat een potentieel aan auteurs de calvarieweg naar publicatie en de gepaste marketing niet afmaken vanwege enorme administratieve, bureaucratische en mediabestuurde hypes (uitgeverijen) die niets ter zake doen." - Ik begrijp het. Het stuitende is dat zelfs reguliere uitgevers nog veel goedkope mogelijkheden voor marketing niet of niet volledig benutten. "Langs de andere kant zou het dan weer een mediastunt kunnen worden..." - We zouden met deze actie, indien het zou lukken, wel een aantal zaken kunnen aantonen. @Sabarinde, - Inderdaad, een SOL on tour. :-) Ik denk dat we vooral in het begin een auteur nodig hebben die gelijk ter plekke inzetbaar is voor de promotie, zij het in een boekwinkel of een literaire avond.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sabarinde, Dat zou kunnen. Maar op de een of andere manier hou ik meer van persoonlijke benadering (in de ogen kijken van... en niet via een webcam!) dan via de afstandelijke kanalen.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
chrislaevers, oneerlijke concurrentie heeft hier denk ik niks mee te maken. Niemand gaat je toch verbieden om iets wat anderen met winstoogmerk doen zonder winstoogmerk te doen? Oneerlijke concurrentie wordt meestal omgekeerd gebruikt als een groot bedrijf de (bijna) monopoliepositie misbruikt om concurrenten uit de markt te drukken.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk zijn er nog heel veel idealisten. De wereld is niet zwart. Maar niet onmiddellijk geld storten in de kas van een nog vaag idee, staat daar helemaal los van.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een leuk idee, maar 100 euro veel geld en je vraagt van alle medewerkers heel veel inzet. Ik heb inmiddels ook wel achter de schermen van diverse mensen een beetje een indruk gekregen van wie zij zijn en velen hebben niet zo'n behoefte aan boekpresentaties enzo. Een boek van Ceridwen zou ik helemaal achter staan :nod: maar of het haar zal lukken fysiek flink te promoten? :confused: Ik wil dit topic wel volgen om te zien waar het toe leidt. Overigens neem ik, net als alle andere posters hier, je voorstel heel serieus. Ik neem aan dat het ook zo bedoeld is, en dat je dit niet post om een ander initiatief in de zeik te zetten?

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Griseo, het zou zeker geen verloren actie zijn om juridisch de zaken te laten nakijken, voor alle zekerheid. Dries, grote bedrijven die monopolie geil zijn, dat zijn de meest bekende gevallen. Ik heb effe gegoogled met 'VZW en oneerlijke concurrentie'. Gesubsidieerde vzw jeugdhuizen die aangeklaagd worden door de horeca vanwege oneerlijke concurrentie... Ik weet niet of SOL een gesubsidieerde vzw is. Het probleem zal zich niet meteen stellen wanneer het succes bescheiden en op een laag pitje blijft. Dan zal het blijven bij 'gedogen'. Maar stel dat dit een succes wordt en in de media komt enzomeer, dan gaat er een bal aan het rollen, en...ik ben teveel aan het doemdenken misschien. Maar rechtspraak en Kafa zijn oude bekenden van elkaar. Ook bij de keuze van de auteur, heb ik een vraag. Een auteur die van een invaliditeitsuitkering leeft is al uitgesloten zoals die van alle ander scenario's wordt uitgesloten. Vergeet dat niet te vermelden zodoende bespaar je enkele mensen een desilluzie. Sommige mensen zouden kunnen denken met deze revolutie dat een deur op een kier staat... Dan dacht ik bij de keuze van auteur en met wat Schrijverke opmerkt, om misschien eerder uit te gaan van een profiel (verzameling van werken), eerder dan gebaseerd op één enkel werk. Wat denken de toekomstige 'aandeelhouders' er van? Ik beschouw dit als een brainstorm. Een kiemplantje met twee labbladeren dat nog maartse grillen en aprilse buien over zich heen zal krijgen. Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit zal evolueren en ik hoop van harte dat schrijvers er baat bij gaan hebben (van idealisme gesproken...)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik weet niet of SOL een gesubsidieerde vzw is.
Een VZW is het equivalent van een Nederlandse stichting toch? SOL zelf is niks meer dan een merk van een multimediale uitgever. Het wordt niet gesubsidieerd, maar dat is ook niet relevant omdat SOL niet de initiatiefnemer is van dit plan. Oneerlijke concurrentie heeft inderdaad vaak met subsidiegelden te maken. Als die worden ingezet om het product goedkoper aan te bieden heb je inderdaad oneerlijke concurrentie. Als je goedkoper bent omdat je besluit om minder winst te maken ben je gewoon een idealist of prijsvechter. Niks om over naar de rechter te stappen lijkt me. Zeker niet als je welgeteld één boek probeert te publiceren.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mar Rustig ademhalen, haha... Ik vraag niemand om onmiddellijk geld storten in welke kas dan ook. Mijn honderd euro moet je als een symbolisch (eerste) signaal zien dat ik bereid ben te investeren. Ik kom daar later in deze reactie nog op terug. Als we gezamenlijk iets willen doen, dan zit daar nog veel vooroverleg bij voordat de eerste eurocent wordt overgemaakt. @Schrijverke Ik denk dat we over de hoogte van het te investeren bedrag zouden moeten overleggen. Mijn eerste suggestie van 100 euro was precies dat... een suggestie. Ik snap dat je niets ziet in het uitverkiezen van één auteur. Je hebt dan verschillende mogelijkheden: Schrijversmarkt, TP, een eigen systeem ontwikkelen (misschien kom je met een systeem waar iedereen een winnaar is!), enz. Mijn suggestie was/is om te zien of een grote groep mensen die iets met elkaar gemeen hebben, in staat zijn om een gezamenlijke vuist te maken. Hoe “united” zijn we? Zijn we in staat om als een groep schrijvers een collega te helpen de sprong te maken in de grote wereld? En kunnen we die actie verder uitbouwen? Kan de SOL Online Academy daar een actieve/participatieve rol in gaan spelen? V.w.b. het snuffelen in de teksten van mensen van wie je het gevoel hebt dat je graag hun werk zou willen lezen... ken je het initiatief Parelz? Daar kun je een boek samenstellen met teksten van mensen. V.w.b. Auteursdomein. Ik heb groot respect voor wat Auteursdomein doet. Ik vind dat een hele interessante organisatie. Ik zou zeker willen samenwerken met ze, al heb ik op dit moment geen idee welke insteek ik daarvoor zou kunnen gebruiken. “Ik ben benieuwd hoe jullie je idee verder gaan uitwerken.” - Ik ben op dit moment vooral benieuwd naar de animo. Je hebt het over het samenstellen van een verhalenbundel. Ik ben daar een tijd mee bezig geweest voor BR en uiteindelijk hebben we het in de vriezer gestopt. Als je me op emotionele gronden vraagt of ik dat project uit de vriezer zou willen halen, dan zeg ik volmondig ja. Als je me op rationele gronden vraagt of ik het project nieuw leven zou willen inblazen... poeh! Twijfel, twijfel, twijfel. Kijk, we hebben echt een partij goede verhalen ontvangen van mensen en we kunnen de verhalenbundel - in theorie - zo drukken, dat is het probleem niet, maar we hebben altijd bedenkingen gehad over de commerciele waarde van de bundel. Met de tijd ging ik steeds meer twijfelen. De markt houdt niet van verhalenbundels, ze willen liever een novelle of een roman. En als ze al een verhalenbundel nemen, dan zul je in de lijst van bijvoorbeeld twintig auteurs er een paar grote namen tussen zien staan. Ik stond laatst in een internationale boekwinkel en had een verhalenbundel in mijn handen met een lijst van duizelingwekkende namen. Je hebt dus wat grote namen nodig om die bundel te trekken. Of een zeer unieke insteek qua thematiek waarmee je mogelijkerwijs een opening vindt in de markt. Wij zijn misschien altijd bang geweest dat de verhalenbundel uiteindelijk alleen maar voor “onszelf, vrienden en familie” zou zijn, terwijl we juist met die verhalen nieuwe lezers zouden willen bereiken. Overtuig me hoe we die nieuwe lezers voor verhalenbundels wel kunnen bereiken, en dan kan de bundel gaan ontdooien. De animo voor het uitgeven van boeken is er bij mij. Het enige wat ik vraag is... neem mijn twijfels weg. En ja, van de hele gang van zaken rond de winterbundel kan er veel geleerd worden. @Trenke Een bedrag van 100 euro is veel geld en de hoogte daarvan was niet meer dan een suggestie. Dat ik veel inzet vraag is juist. Als we met zijn allen hard werken, kunnen we resultaten boeken. De suggestie voor Ceridwen is ingegeven door de hoge kwaliteit van haar werk, maar nogmaals, er zijn ook andere auteurs op dit forum waarvan ik denk dat ze enorm veel potentie hebben. SOL heeft een mix van beginners, van gevorderden en van vergevorden. Ik heb de eer gehad om met veel van deze mensen samen te werken bij BR. Maar ik zie ook nieuwe mensen op dit forum waarvan ik denk van “zo... interessant”. “Ik wil dit topic wel volgen om te zien waar het toe leidt.” - Kijk, of het nu via dit topic gaat of via een andere weg... ik geloof dat er een groep auteurs zijn op dit forum die een podium verdienen, of noem het een steuntje in de rug. Zelf ben ik al een lange tijd geleden gestopt met schrijven, maar ik blijf betrokken bij BR – we zijn hard bezig geweest achter de schermen - en ik zal doen wat ik kan om anderen een stap vooruit te laten maken. “Overigens neem ik, net als alle andere posters hier, je voorstel heel serieus. Ik neem aan dat het ook zo bedoeld is, en dat je dit niet post om een ander initiatief in de zeik te zetten?” - Nee, het is niet om TP in de zeik te nemen, alhoewel ik me wel irriteer aan hun “unieke concept” dat niet uniek is. Zij doen het op een manier dat niet mijn keuze zou zijn, maar TP is niet mijn project. Ik wens ze veel succes. Mijn voorstel is vooral ingegeven door een ander idee. We komen hier gezellig samen om over schrijven en de schrijverswereld te praten, maar we zijn allemaal individuen. Ik hoorde laatst een prachtig aanval van een jonge schrijver over hoe schrijvers uitgebuit worden in de huidige markt en hij koppelde dat aan een simpel economisch fenomeen van “vraag en aanbod”. Maar hij noemde iets cruciaals: het gebrek aan samenwerking tussen schrijvers om daadwerkelijk een vuist te maken. Hij raakte me met zijn woorden, alhoewel hij een aantal keren ook flink de plank... enfin, je begrijpt wat ik bedoel. Maar ik besefte dat er veel gelegen is aan een vuist van schrijvers. Schrijvers zijn op dit moment een speelbal in die grote wereld. Kunnen we gezamenlijk iets ondernemen? Iets dat de levens van schrijvers ten goede kan veranderen? Misschien zelfs iets goeds doen om de levens van anderen te veranderen? Hier kom ik zo ook nog op terug. @Chrislaevers “Griseo, het zou zeker geen verloren actie zijn om juridisch de zaken te laten nakijken, voor alle zekerheid.” - Dat zal in alle gevallen gebeuren. “Het probleem zal zich niet meteen stellen wanneer het succes bescheiden en op een laag pitje blijft. Dan zal het blijven bij 'gedogen'. Maar stel dat dit een succes wordt en in de media komt enzomeer, dan gaat er een bal aan het rollen, en...ik ben teveel aan het doemdenken misschien. Maar rechtspraak en Kafa zijn oude bekenden van elkaar.” - De geschiedenis leert ons dat de gevestigde orde vaak in staat is geweest om iets unieks/revolutionairs - dat de stabiliteit omver dreigde te gooien - via handige acties op te nemen in het “bestaande repertoir” waarmee de dreiging afgewend werd. Ik snap wat je zegt. “Ook bij de keuze van de auteur, heb ik een vraag. Een auteur die van een invaliditeitsuitkering leeft is al uitgesloten zoals die van alle ander scenario's wordt uitgesloten. Vergeet dat niet te vermelden zodoende bespaar je enkele mensen een desilluzie.” - Omdat die mensen fysiek niet in staat zijn om bepaalde representatieve verplichtingen te voldoen? Ja, dat is inderdaad vervelend. Geen idee hoe je dat kunt aanpakken/verhelpen. Ik ben het met Sabarinde eens dat je vanuit je huis heel veel kunt doen qua promotie, maar bij sommige evenementen moet je toch aanwezig zijn. Ik weet het niet. Geef me suggesties hoe dat aan te pakken. Ik hou niet van uitsluiting. “Dan dacht ik bij de keuze van auteur en met wat Schrijverke opmerkt, om misschien eerder uit te gaan van een profiel (verzameling van werken), eerder dan gebaseerd op één enkel werk.” - Het maken van een profielschets lijkt me erg handig als gereedschap. Dat vind ik een absolute must. - Maar het gaat niet alleen om de verzameling van werken. Misschien zou – indien we kunnen rekenen op de steun van de SOL-top zoals mannen als Louis/Dries – de hele online academy afgestemd kunnen worden op de opleiding van schrijvers van A t/m Z. Waarbij er ook een voor van meetbare progressie is van de schrijver van beginner tot het eindstadium. Dat zou betekenen dat bij een keuze voor de auteur er ook een meetbare toetsing is van o.a. de technische schrijfbeheersing. “Ik beschouw dit als een brainstorm. Een kiemplantje met twee labbladeren dat nog maartse grillen en aprilse buien over zich heen zal krijgen. Ik ben ook zeer benieuwd hoe dit zal evolueren en ik hoop van harte dat schrijvers er baat bij gaan hebben (van idealisme gesproken...)” - Ik zie dit ook als een brainstorm in de hoop dat we er iets concreets van kunnen maken. @MichaM, Misschien is het revolutionaire wel dat we in staat zouden zijn om als één vuist te acteren i.p.v. individuen op een eigen eiland. :-) Nog even terugkomend op twee punten bij @Mar + @Trenke. @Mar, we zijn in november 2005 begonnen met BR en we zijn nu ruim vier jaar en dertien edities verder. Editie 14 komt naar verwachting in juni 2010 uit. Het afgelopen jaar hebben we gebruikt om de organisatiestructuur compleet om te gooien omdat we bij elke editie in de problemen kwamen met tijd, met het hebben van genoeg mensen, enzovoort. Ik had een Afro-kapsel in november 2005 en nu ben ik volledig kaal. I rest my case. We konden niet op die manier verder gaan omdat het slopend was. Ik heb daarom keihard op de rem getrapt en gezegd: als we een toekomst willen, continuiteit willen, kwaliteit willen blijven leveren, innovatief willen zijn, publiceren op vaste data, enzovoort, dan moeten we een aantal stappen nemen. Daar hebben we in het afgelopen jaar achter de schermen hard aan gewerkt. Al die probleempunten zijn een voor een aangepakt. Een van de plannen die we na 1,5 jaar bestaan al hadden, was een eigen uitgeverij koppelen aan ons magazine. Sinds september vorig jaar zijn we hard bezig om een fonds op te zetten voor de poezie (met een bijzondere insteek). Aan de proza zijn we nog niet toegekomen. Voor de volledigheid: een auteur die door ons gecontracteerd wordt, hoeft alleen maar de volgende zaken te investeren: tijd, inzet en wil. Alles wordt door ons gefinancierd en de auteur krijgt betaald volgens geldende standaardcontract, zoals ook de grote jongens doen. We zijn dus, beste Mar, bereid te investeren in goede literatuur. Ik ben naast BR bereid om ook op andere manieren te investeren in schrijvers... als ik in ze geloof. Bijvoorbeeld op SOL. (Voor de volledigheid.... BR is ontstaan uit Sollers, dus de link is daar) @Trenke, Een ander plan van ons dat al lang leeft, maar we hadden er nooit de tijd voor: gerichte acties ondernemen - in samenwerking met andere literaire partijen (incl. hopelijk SOL) - om het schrijven te gebruiken (lees: netwerk van schrijvers) om ook mensen te helpen die niet direct bezig zijn met het schrijven van gedichten, korte verhalen en/of romans. We kunnen als schrijvers met onze teksten meer mensen helpen dan we denken. Misschien is dat wel het leven: dat we anderen moeten helpen om een stap vooruit te maken.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik heb je plan gelezen, Griseso. Goed uitgedacht. Even samengevat. Wat je nodig hebt is dus: * een auteur, * 10.000 euro * en een uitgever. Stel, dat je ze krijgt, en dan ...? Dan werk je eraan dat die ene auteur zijn / haar publicatie krijgt bij een gerenommeerde uitgeverij - een debuut moet het zijn, neem ik aan? Denk je ook niet - heel nuchter - dat wanneer die ene auteur een goed manuscript geschreven heeft, hij (zij) ook zonder die 10.000 niet vergeefs bij een reguliere uitgever zal aankloppen? Talent en een goed manuscript worden altijd gewaardeerd. Maar stel: dit is wat je wilt, en je bereikt het. Wat daarna? Een nieuwe ronde? Volgende auteur? Volgende 10.000 euro? Of heb ik toch iets overgeslagen bij het lezen van je plan?

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijlijntje - Plof, viel mijn naam. Ik neem toch echt aan dat het maar een voorbeeldje was hoor :D Anders moet ik nog sneller schrijven, pfff. Chris, idd, door diverse omstandigheden kan ik niet altijd en overal opdraven. Mogelijk ook, had je het meer over anderen, of misschien wel over jezelf, dan over mij. Hoe dan ook, uitsluiting door een handicap. Griseo houdt niet van uitsluiting, en ik ook niet. Ik begin er een nieuw lijntje over, want hier valt het weg in de discussie.

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Klinkt als het literaire equivalent van de website Sell-A-Band (http://sellaband.com), die overigens afgelopen vrijdag failliet is verklaard, maar dat terzijde. Vind 't wel een leuk idee eigenlijk, maar denk dat je zoiets echt los van deze site zou moeten opzetten en je moet richten op toekomstige lezers in plaats van schrijvers. Het gros van de mensen hier zal namelijk liever investeren in zijn eigen schrijverscarrière dan in die van een ander, wat financiën betreft dan natuurlijk. Ik steun het idee in ieder geval wel hoor, dus als je bij punt 5 uit de openingspost bent aangekomen mag je me wel een mailtje sturen ;)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een sympathiek idee, maar volgens mij niet levensvatbaar. Ik ga/kan in ieder geval geen 100 euro steken in een ander. Ik investeer inderdaad liever in mezelf. Ook wat promotie en zo betreft. Want dat is de volgende stap, na het geld dat je moet inleggen. Dan moet je in het hele land met zijn allen de boer op.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een verduidelijking van wat ik bedoelde met schrijvers die leven van een invaliditeitsuitkering : mensen die leven van een invaliditeitsuitkering hebben volgens mijn recent ingewonnen informatie geen al te grote manoeuvreerruimte om een boek uit te geven. Ze verliezen hun uitkering als ze andere inkomsten krijgen wat uiteraard in se logisch is. Ik besef wel dat deze problematiek hier off topic is, dus ik zal er niet verder op doorgaan.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Griseo, is dit idee geïnspireerd op Sell A Band? Voor degene die niet weten waar ik het over heb: Sell A Band was (ze zijn deze week failliet verklaard) een organisatie waar muziekliefhebbers een band/artiest kochten en die band/artiest produceerde zijn werk daarvan.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een verduidelijking van wat ik bedoelde met schrijvers die leven van een invaliditeitsuitkering : mensen die leven van een invaliditeitsuitkering hebben volgens mijn recent ingewonnen informatie geen al te grote manoeuvreerruimte om een boek uit te geven. Ze verliezen hun uitkering als ze andere inkomsten krijgen wat uiteraard in se logisch is. Ik besef wel dat deze problematiek hier off topic is, dus ik zal er niet verder op doorgaan.
Daar wil ik even een aanvulling bij zetten. Dit geldt niet voor Nederlanders met een WAJong-uitkering. (en voor wie dat niet kent: Dat is een uitkering die je krijgt indien je je beperking al voor je 17de verjaardag had, of hebt gekregen tijdens de tijd dat je nog op school zat)

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Therese, Bente, en sommige anderen, Ik begrijp uit een aantal reacties dat mensen niet de draad rond TenPages hebben gevolgd. In dat topic ontstond een discussie met de initiatiefnemer van TenPages. Wij, Sollers, gaven aan dat hun concept NIET uniek is, iets dat glashard werd ontkend. We hebben namen gebruikt als Schrijversmarkt en Sell-a-band om dat te ondersteunen, maar ze bleef aangeven dat ze anders waren, ook al werd niet duidelijk wat dat "anders" was. In datzelfde topic kwam ook naar voren dat een aantal mensen zich expliciet of tussen de regels door afvroegen of auteurs gediend waren met zo'n traject, daar een deel van het geld blijft plakken bij de organisatie. Er leefde een gevoel in dat topic dat schrijvers - of de dromen van amateurschrijvers - "gebruikt" worden in dat soort trajecten, zonder een eerlijke tegenprestatie te krijgen. Ik heb niets anders gedaan dan te bekijken of we vanuit SOL zelf een traject kunnen opzetten omdat we een boel kennis in huis hebben. Dat heeft meer motieven dan alleen TP, zoals ik ook uitgebreid in #20 heb aangegeven. @Therese, "Dan werk je eraan dat die ene auteur zijn / haar publicatie krijgt bij een gerenommeerde uitgeverij - een debuut moet het zijn, neem ik aan?" - Dat is het idee... binnen laten komen bij een reguliere uitgever van naam. "Denk je ook niet - heel nuchter - dat wanneer die ene auteur een goed manuscript geschreven heeft, hij (zij) ook zonder die 10.000 niet vergeefs bij een reguliere uitgever zal aankloppen? Talent en een goed manuscript worden altijd gewaardeerd." - Soms moet je je haar in de fik steken om op te vallen. M.a.w. talent is niet genoeg, je moet het ook onder de aandacht brengen. "Maar stel: dit is wat je wilt, en je bereikt het. Wat daarna? Een nieuwe ronde? Volgende auteur? Volgende 10.000 euro? Of heb ik toch iets overgeslagen bij het lezen van je plan?" - Als zo'n traject zou lukken vanuit SOL, en er komt vanuit bijv. de Online Academy ook een ondersteuning van A t/m Z v.w.b. de auteur in kwestie, dan zou je zoiets kunnen herhalen. Feitelijk krijg je een situatie dat de cursussen van SOL mensen vanuit "beginners" begeleiden tot een punt van "klaar voor de wereld". En dan heb je de SOL-gemeenschap die financieel kan participeren. Het zou ook een stimulans kunnen zijn voor al die mensen. Je wordt opgeleid en je krijgt een mogelijkheid om gelanceerd te worden. Hoe haalbaar is het? Ik denk niet eens dat het zo onrealistisch is. @Ceridwen, Je weet dat ik een fan ben van je schrijven, alhoewel ik ook andere amateurschrijvers ken waar ik een groot fan van ben. Maar als het je stimuleert om sneller te schrijven... :-) "Hoe dan ook, uitsluiting door een handicap. Griseo houdt niet van uitsluiting, en ik ook niet." - Zo is dat!

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Eigen, Dries schreef in #5:
De site is eigendom van een uitgever (...) Hoewel Louis en ik tamelijk zelfstandig opereren, zullen we wel even met de uitgever moeten overleggen (in een later stadium, als de details duidelijk zijn) of we onze naam eraan kunnen verbinden.
Die uitgever is er dus eigenlijk al, zij het op de achtergrond. Of bedoel je een geheel nieuwe uitgeverij waar wel werk van SO-mensen wordt uitgebracht, maar zonder betrokkenheid bij SO?

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, vanuit de SOL-lers zelf, een geheel nieuwe uitgeverij. We zitten verspreid over de hele Benelux en verder. We hebben contacten met vele boekhandels. We hebben heel wat journalisten in ons midden. We hebben heel wat talentvolle schrijvers, creatieve denkers, potentiële kopers, enthousiaste mensen. We hebben alles... Alleen moeten we onze krachten dan gaan bundelen.