Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder

Boek gezocht...

Soms zoek je een boek waarvan je titel of schrijver niet meer weet. Dan kun je hier vragen stellen om er samen met andere forummers achter te komen welk boek dat is. Let op: als je alle gegevens van het boek al kent, dan mag je je vraag hier niet te stellen. Dit is niet marktplaats. Is het niet meer verkrijgbaar? Bel/mail in dat geval de uitgever. Helpt dat niet zoek dan op www.antiqbook.com of in de tweedehands afdeling van www.bol.com.

Lid sinds

8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zoek 2 boeken: 

- Enerzijds een jeugdboek dat ik zo'n 25 jaar geleden heb gelezen. Geen idee van titel noch uitvoerder, wat ik wel nog weet is dat het ging over een blond meisje dat net wees is geworden en moet gaan inwonen bij haar tante en diens dochter. Naam van het hoofdpersonage is volgens mijn herinnering Althea. Ze slaapwandelt en wordt aangetrokken tot een eiland in de vorm van een draak (dit stond ook op de coverillustratie) dat, als ik het me goed herinner, in het "echte" leven niet bestaat. Ze wordt regelmatig wakker met een gescheurd slaapkleed en modder aan haar voeten. Er is ook nog iets met een zilveren armband die ze om heeft. Haar nichtje helpt/redt haar op het einde.

- Anderzijds een roman uit de jaren '70, over een meisje dat gaat wandelen op het strand en daar wordt ontvoerd door aliens. Die zien er allemaal hetzelfde uit: kaal en blauwe ogen (ook de vrouwen). Ze wordt verliefd op één van hen. Ik heb het boek nooit uitgelezen, en nu ben ik er naar op zoek.

Als er iemand is die tips heeft, of weet over welke boeken ik het heb, ik hoor het graag. Bedankt!

Lid sinds

7 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben op zoek naar een boek dat ik ooit in mn basisschooltijd heb gelezen. Het is me altijd bijgebleven maar ik weet de titel niet meer. Het had iets in de titel met "stop met denken" of "nooit meer aan denken" of "denk niet meer" iets in die richting. Het ging over een meisje met een soort hoogbegaafdheid/gave op het gebied van denken. Het begint ermee dat ze ziek thuis zit van school en de precieze reden waarom ze "ziek" is, is een beetje vaag. Ook een vaag detail dat ik me kan herinneren is dat ze een vlaamse reus had die ze vernoemd had naar de GVR. Ze loopt weg/word opgehaald of zelfs ontvoerd door iemand waardoor ze terecht komt bij een groep andere kinderen die dezelfde gave hebben en het draait erop uit dat zij moeten leren te stoppen met denken omdat het nu in deze tijd gevaarlijk is en zich stil moeten houden tot de tijd dat iedereen is zoals zij. Vanwege het vreemde verhaal zou het goed kunnen dat het boek vertaald is (in het duits vind je veel van dit soort genres heb ik gemerkt en anders misschien uit het engels). Ik wil dit boek zo graag nog een keer lezen nu ik ouder ben maar ik kan het dus nergens vinden. Dus ik hoop dat iemand hier zich de titel herinnert of het boek zelf 😅

Lid sinds

6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goeiemiddag!

Ik weet niet of ik hier op de goede plek ben, maar ik ben op zoek naar een boek (wellicht van een russische auteur) over een vrouw in Rusland. Ze werkt voor de politie, haar computer "draait op koffie en nicotine", zegt ze zelf. Ze heeft contact met het hoofdbureau in Moskou. Ze leert een man kennen, deze man krijgt opdrachten vanuit de overheid om necrografieën te schrijven over, op dat moment, nog levende mensen. Hij komt erachter dat deze mensen steeds kort daarna overlijden. Het kan zijn dat dit boek uit een serie is, krimi/thriller, met deze vrouw/rechercheur als hoofdpersoon.

Iedere tip is welkom, bedankt alvast! 

JJ

Lid sinds

5 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

SOS Ik zoek een boek… 
dat ik laaang geleden las en nog maar vaag herinner. Het was een fantastisch boek en ik hoop aan de hand van deze vage beschrijving en flarden van wat ik me herinner de titel te vinden😅 🙏🏻

Het gaat over een vrouw die haar man verliest na een avondje nachtzwemmen in zee. Zij kwam in de problemen, hij redt haar maar verdrinkt. Zij voelt zich schuldig maar de vrienden zien dat zo niet. 

Een van de vrienden gaat trouwen op een eiland (?) en iedereen heeft een privehut. Een groep vrienden die allemaal goed verdienen, zij werkt echter “maar” in een bar (? Denk ik, ze verdient minder dan de rest)

Op het trouwfeest (heel weekend) is ook de broer (X) van haar overleden man. Blijkt dat dit haar eerste liefde is. Ze hadden een geweldige romance waar niemand iets vanaf wist maar X vertrekt. In de ongelukkige periode nadat hij weg is leert ze zijn broer, haar man, beter kennen, hij is haar steun en toeverlaat en ze trouwen. 

De vonk slaat weer over als ze elkaar terug zien. Hij heeft de hut naast de hare denk ik. Erotische herinneringen en nieuwe momenten. Maar ze voelt zich te schuldig, de gevoelens doen oneer aan haar huwelijk, alsof haar liefde voor haar man daardoor minder oprecht was. 

Na het weekend gaan ze terug naar het leven maar X blijft vaak voor haar huis staan. Dit doet hij sinds haar man overleden is. Alsof hij wil nagaan of alles oke met haar is. Voor het weekend negeerde ze hem dan. Na het weekend zegt ze hem dat hij moet stoppen. Dat doet hij maar dan mist ze “zijn aanwezigheid” voor haar deur… 

Wss happy end maar dit is het enige wat ik nog weet 😅 

#helpagirlout 

Lid sinds

4 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben op zoek naar een boek waar ik noch titel noch schrijver van weet... En google helpt ook niet 😅 heb dat boek denk ik gelezen rond 2010 en toen was het pas uit maar weet niet of het een Nederlands boek was of alleen vertaald naar het Nederlands. Was een young adult boek alleszins...

 

Tgaat over een meisje die een geboortevlek heeft en het lijkt op een teken van de duivel. Tis een dorp/stad die al jarenlang geteisterd word door "lucifer". Dus bang om zijn dochter te verliezen, laat haar vader haar als kind al onderbrengen in een klooster. En ze word opgevoed door de nonnen. En 1 van de nonnen kan de engelen "zien"/"voelen" (weet het niet meer juist). Niet alleen lucifer maar ook bv raphael, gabriel,... En meer weet ik nie meer... Het enige wat ik nog weet is dat dan uiteindelijk de dader gevonden word en dat blijkt dat (uiteraard) nie de duivel is. En het is dat meisje die de zaak oplost samen met de zusters... Iemand die weet waar ik het over heb? 😅 Zou je eeuwig dankbaar zijn!

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik herinner me een heel aantal boeken waarin meisjes met geboortevlekken een rol spelen. Details zijn helaas in de loop der tijd vervaagd. Ik lees voornamelijk boeken in het Engels. Eén van de boeken uit de replica serie van Marilyn Kaye komt misschien in aanmerking. In ieder geval de eerste in de reeks is ook in het Nederlands vertaald: De verschrikkelijke waarheid.

Scherper herinner ik mij The Passage van Justin Cronin. Nederlands: De Oversteek. In het eerste boek van deze trilogie verblijft Amy, een jong meisje met een geboortevlek en mysterieuze eigenschappen, in een klooster. Eén van de nonnen weet meer over haar achtergrond. Tot zover de overeenkomsten met je herinnering.

Het meisje wordt ontvoerd door een FBI agent die de opdracht heeft haar te vernietigen. De agent laat haar in leven, en transformeert in haar redder. Het meisje vervult een sleutelrol in het bestrijden van een besmetting veroorzaakt door vampiers, maar de non speelt daar geen rol meer in.

Ook je beschrijving van het dorp geteisterd door duivels kan ik niet plaatsen. Heel misschien gaat het om een verwrongen herinnering aan de door besmette wezens bedreigde post-apocalyptische gemeenschap, waar het meisje in een later deel belandt. 

Lid sinds

4 maanden 1 week

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben opzoek naar een (kinder)boek. De titel en auteur weet ik niet meer (ik vermoed iets met dierentuin of de Zoo).

Het ging over een meisje die met haar familie naar de dierentuin ging. Het was niet typisch en had een rare sfeer want de vader en broer pestte apen en lachten pinguïns uit. En het meisje werd triest van de dierentuin omdat ze gevangen zaten. Er waren ook gedetailleerde tekeningen die een beetje eng waren. De cover was zwart met wit gestreept. Ongeveer de grote van A3.

Ik ben het boek kwijt en vind het online ook niet terug. Het zou veel jeugdherinneringen terug halen als ik het vind. Ik denk dat het niet zo bekend is, maar misschien kunnen jullie helpen.