8 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Blunder begaan bij het verzenden van mijn manuscript.

19 april 2026 - 12:43

Ik denk dat ik een blunder heb begaan. Ik zal eerst de situatie schetsen.

In februari 2026 was mijn young adult manuscript volledig afgewerkt. Ik had er twee manuscriptbeoordelaars laten door gaan. Hoewel de beoordelaars redelijk positief waren, twijfelde ik nog over de epiloog. In februari 2026 had ik de knoop doorgehakt. Ik stuurde mijn manuscript op naar de drie Vlaamse uitgevers, waarbij ik het beste gevoel had. Een maand later ontving ik mijn eerste manuscriptafwijzing. Een pijnlijke ervaring die elke creatieve schrijver moet doorheen gaan. Helaas heb ik tot vandaag nog geen antwoord gehad van de andere twee uitgevers. Ik besef dat ik ongeduldig ben, maar ik denk dat de reden van de eerste afwijzing te maken heeft met de epiloog. De epiloog was de eerste seksuele ervaring tussen het hoofdpersonage en de liefde van zijn leven. Waarschijnlijk ongepast voor young adult. Ik denk dat dit een blunder is geweest en ook de reden van de afwijzing. Mijn laatste manuscriptbeoordelaar twijfelde ook over de epiloog of die niet overbodig was. 

Nu is mijn vraag: Wat doe ik nu? 

Ik dacht om mijn verhaal lichtjes aan te passen en de epiloog te schrappen. Maar ik denk dat het een slecht idee is om een herziene versie achterwegen te sturen. 

Het andere idee is: Zou ik wachten op de overige twee afwijzingen en enkele maanden later mijn manuscript opnieuw op te sturen met de aanpassingen? Of is dit een slecht idee? Ik begrijp dat uitgevers worden overspoeld met manuscripten, maar ik weet niet goed wat ik moet doen in deze situatie. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen in deze situatie?