uitgeverij Doornwater
Kennen jullie uitgever Doornwater en hebben jullie daar ervaring mee?
Bij Doornwater is een eigen bijdrage, bij uitgave, verplicht. Dat vind ik niet vreemd, dat doen meerdere kleine uitgeverijen. Maar ze stellen van te voren geen vast bedrag vast; dat is afhankelijk van diverse factoren, waaronder de commerciële kansen van het manuscript, de doelgroep etc. Ze willen het daarom eerst lezen alvorens een voorstel te kunnen doen.
Is dit redelijk?

Hoi Pluisebol, ik heb geen…
Hoi Pluisebol, ik heb geen ervaring met Doornwater, maar bij reguliere uitgeverijen is het ook gangbaar dat men het manuscript leest voordat men er iets mee wil doen (of niet). Dus ik vind de werkwijze van Doornwater niet onredelijk.
Tuurlijk wil men eerst een…
Tuurlijk wil men eerst een manuscript lezen, dat is logisch Thérèse.
Het gaat er mij om dat ze van te voren niet vertellen hoeveel de eigen bijdrage is die men moet betalen.
Dag Pluisebol, Hoe kom je…
Dag Pluisebol,
Hoe kom je aan deze informatie? Ben je al met hen in contact en/of heb je je manuscript al opgestuurd? Op hun website staat voor zover ik zie niets over een eigen bijdrage en ze lijken me verder een gedegen partij, afgaande op hun website.
Hoi Silver, deze informatie…
Hoi Silver, deze informatie kreeg ik van de uitgeverij zelf. Ze zeggen in een mail dat de bijdrage afhankelijk is van diverse factoren, waaronder de commerciële kansen van een manuscript.
Voor mij voelt deze praktijk…
Voor mij voelt deze praktijk niet meteen als red flag - hoewel ik altijd wel mijn wenkbrauwen optrek bij uitgevers die bijdragen van de schrijver verwachten. Ik ken uitgeverij Doornwater niet, maar ik ben wel vrij bekend met de praktijken van malafide uitgevers, en specifiek van vanity press. Bij zulke partijen krijg je meestal te maken met een vast tarief dat je als schrijver betaalt - terwijl de uitgever je overlaadt met complimenten over je manuscript en hun verwachting dat je je investering in een mum van tijd zult terugverdienen - en meer van zulke luchtkastelen.
In vergelijking daarmee voelt de uitleg van Doornwater - dat ze kijken naar de commerciële potentie van manuscript op een case-by-case basis - als een teken van degelijkheid. Tenzij de nieuwe generatie vanity press het nu subtieler en beter gecamoufleerd aanpakt...
Blijf kritisch, laat je niet vleien, vraag om inzicht in de totstandkoming van het bedrag wat ze je uiteindelijk noemen, vraag hen naar hun marketingplan, als ze met een aanbod komen, etc. - dan kom je er vast op tijd achter.
Succes in ieder geval!
Ze komen safe over, ja. Maar…
Ze komen safe over, ja. Maar de huidige tijd brengt twijfels met zich mee. Vandaar dat ik hier deze vraag stelde.
Dank voor je antwoord, Silver. En ja, ik zal vooorzichtig doen.
Je zou ze je manuscript…
Je zou ze je manuscript kunnen sturen, hun bod afwachten en de onderbouwing daarvan vragen. Uiteindelijk ben jij degene die beslist.