Lid sinds

11 maanden 3 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Layout synopsis en manuscript

Allereerst wat fijn dat dit forum bestaat! Ik ben al een tijdje aan het meelezen, maar mis nog enkele concrete tips. Wie kan mij helpen?

Synopsis: Ik heb vrij concreet de opdracht om een synopsis te schrijven met o.a. de volgende punten: Genre, 3-5 zelfstandige naamwoorden voor de thema's, 3-5 bijvoeglijke naamwoorden voor de sfeer, 2-3 zinnen hoofdpersonages en in 4-5 zinnen het verhaal.

Nu lees ik op het forum enkel verhalende samenvattingen als het gaat om de synopsis. Gezien de synopsis uit meerdere onderdelen moet bestaan vraag ik me af of je kopjes gebruikt die je bondig beantwoordt, of dat je al het bovenstaande moet verwerken in één doorlopend verhaal.

Manuscript: Ik dien de eerste 50 pagina's toe te sturen.

Nu lees ik verschillende vormen waarin het manuscript opgestuurd moet worden. Vaak is dit in lettertype New Times Roman, regelafstand 1,5 en alle zinnen achterelkaar geplakt. Echter heb ik op de eerste drie hoofdstukken feedback gehad van een onafhankelijke manuscriptredacteur die de juist de lay-out met alinea's en tabs heeft aangepast (zoals het in een boek zou komen). Inmiddels is het hele manuscript op die wijze geschreven, moet ik het weer aanpassen naar 'platte tekst'?

Bovendien vraag ik me af of je 50 A4-tjes opstuurt of bladzijdes van een boekformaat. Ik vermoed het eerste...

Vrij ver in het proces, maar nog veel vragen :)

alvast bedankt aan een ieder die de moeite neemt om een reactie achter te laten

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Hoi B.O, welkom op het forum!

In antwoord op je vragen:

* kopjes werken inderdaad overzichtelijk;
* qua lay-out: houd je aan de richtlijnen van de uitgever (dus alle opmaak eruit, behalve natuurlijk nieuwe regel waar nodig, witregels, hoofdstukindeling etc. - waarom zou een manuscriptredacteur eigenlijk de lay-out verzorgen, dat is bij redactie nog niet aan de orde);
* 50 pagina's zijn 50 pagina's volgens de richtlijnen van de uitgever.

Ik heb vrij concreet de opdracht om een synopsis te schrijven met o.a. de volgende punten: Genre, 3-5 zelfstandige naamwoorden voor de thema's, 3-5 bijvoeglijke naamwoorden voor de sfeer, 2-3 zinnen hoofdpersonages en in 4-5 zinnen het verhaal.

Dat is mooi compact; als de uitgever hierom vraagt, zou ik me eraan houden.