Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscript opsturen

Hoi ik heb een aantal vraagjes. Je hoort vaak dat je je manuscript al moet opsturen voordat het af is, maar hoelang moet het dan zijn? En wat als je later iets helemaal verandert? Zelf was ik eigenlijk van plan om pas te gaan herschrijven als ik alles klaar had, maar kan ik dat dan beter in delen doen?

Groetjes, Margot

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Margot! 

Bedoel je met 'opsturen' dat je een manuscript wilt opsturen naar een uitgeverij? In dat geval weet ik niet precies waar je die informatie vandaan hebt, want het is juist níét gebruikelijk om iets naar een uitgeverij te sturen wat nog niet af is. Zoals je zelf al aangeeft, is dat helemaal niet handig. Een chefkok laat zijn gasten niet meeproeven in de keuken, maar deelt alleen het eindproduct. Zo is het ook met schrijven: je wilt een zo goed mogelijk manuscript delen met de uitgeverij om indruk te maken en te laten zien wat je allemaal in huis hebt. 

Goed dat je aangeeft dat je van plan bent om je verhaal te herschrijven als je het eenmaal af hebt! Het komt eigenlijk nooit voor dat een verhaal in één keer helemaal perfect is. Je komt er tijdens het schrijven pas echt achter wat voor mensen je personages zijn, wat ze willen en wat hen daarbij in de weg staat.
In een tweede ronde kun je alle gaten in je plot dichten. Zomaar een voorbeeldje: Komt Chloë in de problemen in hoofdstuk 14? Tijd om een scène toe te voegen in hoofdstuk 5 waarin haar mobieltje kapotgaat, zodat ze geen hulp kan inschakelen! Maar vergeet dan niet dat ze in hoofdstuk 9 ook niet kan bellen met haar moeder, zoals in de eerste versie van het manuscript.

Sommige uitgeverijen vragen wel om slechts een gedeelte van een manuscript op te sturen (dat al wel helemaal af is). Bijvoorbeeld de eerste 10.000 woorden, met een samenvatting van het hele verhaal inclusief het einde. De reden dat ze hiervoor kiezen, is dat redacteuren te weinig tijd hebben om alle inzendingen te lezen. Een klein stukje van het manuscript is vaak al genoeg om te weten of het boek verkoopbaar is. Als de uitgeverij interesse heeft gekregen na die eerste 10.000 woorden, vragen ze de schrijver om het hele manuscript te sturen. Alle uitgeverijen die manuscripten accepteren, hebben daar informatie over op hun website staan. Kijk daar dus naar de regels om te zien hoe je je verhaal moet inleveren. 

Boeken die wél slechts gedeeltelijk worden geschreven voor een boekdeal wordt gemaakt zijn non-fictieboeken, bijvoorbeeld over een populair-wetenschappelijk onderwerp. En als je al eerder een boek uit hebt gegeven, kun je een deal maken met een uitgeverij op basis van een idee voor een boek, maar dat gebeurt zover ik weet nooit met debutanten. Een idee kan nog zo interessant zijn, maar als je het niet pakkend op papier kunt zetten, heeft een uitgeverij er niets aan. Je zult de uitgever dus moeten overtuigen dat je een goed idee én een fijne schrijfstijl hebt! 

Het enige andere geval waarbij je 'onaf' werk inlevert, is bij schrijfwedstrijden. Soms schrijven uitgeverijen een wedstrijd uit om nieuw talent te vinden, bijvoorbeeld in de vorm van een kortverhaal. Een prijs zou dan kunnen zijn dat je het winnende verhaal kunt uitwerken tot een volledig boek. Maar volgens mij is dat niet wat jij hier bedoelt. 

Zo, het is een heel essay geworden, haha. Helpt dit een beetje met je vragen? :) 

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Margot, 

Wat ook wordt gedaan, is je idee pitchen bij de uitgeverij om te zien of er interesse is. Je beperkt je dan tot 1 A4-tje met daarin de synopsis, het doelpubliek, de relevantie en jezelf. Ik heb het idee dat dat vooral gedaan wordt door mensen/auteurs die al enige bekendheid genieten. 

Groetjes!