Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe werkt uitgeven? Uitgevers non-fictie?

Dag allemaal!

Ik ben erg benieuwd hoe het uitgeefproces in zijn werk gaat... Wanneer neem je bijvoorbeeld contact op met een uitgever? Moet je manuscript al helemaal af zijn? Want ik heb ook andere scenario's gehoord...

Via het excellentieprogramma aan de universiteit ben ik bezig met een non-fictie boek. Je kan het gerust populair-wetenschappelijk noemen, maar wel met een link naar design. Écht creatief schrijven is het dus niet helemaal, maar volledig wetenschappelijk ook niet. Het wordt een feitelijk (design)boek dat een bepaald fenomeen toelicht aan de hand van anekdotes. Het boekidee is al tot in detail uitgewerkt en onderbouwd, maar het daadwerkelijke schrijven laat (bewust) nog op zich wachten. Zoals jullie al begrijpen ben ik slechts in het beginstadium, maar ik denk begin januari 2021 de draft klaar te hebben en begin maart een door mijzelf en anderen geredigeerde en gecorrigeerde versie. Ik kan me echter voorstellen dat bij een dergelijk onderwerp de eventuele uitgever iets meer te zeggen wil hebben over de inhoud - zoals bijvoorbeeld betrouwbaarheid van bronnen o.i.d. Dus benader je dan al eerder in het proces een uitgever? En zo ja, op basis waarvan bepalen ze dan om wel of niet met jou in zee te gaan?

Ik ben een ervaren schrijfster, maar dit wordt mijn eerste boek. Dus mijn vraag aan jullie: is de juiste aanpak? Zijn er nog andere tips?

Alvast ontzettend bedankt!

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik kan me echter voorstellen dat bij een dergelijk onderwerp de eventuele uitgever iets meer te zeggen wil hebben over de inhoud - zoals bijvoorbeeld betrouwbaarheid van bronnen o.i.d.

Ik zie niet helemaal wat je je hierbij voorstelt. Waarin zou de uitgever inspraak willen hebben, jij bent toch de auteur? De betrouwbaarheid van bronnen zul je toch liever zelf garanderen dan dat je dat uit handen geeft? Ik denk dat jij als honors-student in een betere positie bent om je bronnen te verifiëren dan een uitgever.

En zo ja, op basis waarvan bepalen ze dan om wel of niet met jou in zee te gaan?

Op basis van dezelfde criteria als altijd: of het in hun fonds past en of ze de redelijke verwachting hebben dat de uitgave winstgevend zal zijn.

Als het voor jou een debuut in dit genre is en je bent zelf nog geen gevestigde naam in het gebied waarin je schrijft, dan zou ik eerst het boek af schrijven. Ideeën en outlines naar een uitgever sturen heeft niet zo veel zin als de uitgever geen enkele manier heeft om te beoordelen of je een aantrekkelijk boek zult afleveren. Dat is in ieder geval mijn inschatting. Wat let je om een uitgever op te bellen om hen deze vraag voor te leggen?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Ik zou zeggen: maak eerst je manuscript klaar. Dan weet je wat het geworden is. Na correctie en redactie weet je nog beter wat het geworden is. Pas als je echt weet wat je gefabriceerd hebt, kun je het resultaat aan een uitgever voorleggen.

Dan moeten je bronnen uiteraard in orde zijn - en ook de opbouw en de inhoud van de tekst. Je bent een ervaren schrijfster, zeg je, dus dat zal wel goed zitten.

Terwijl je werkt aan het manuscript kun je al eens rondkijken welke uitgevers erbij passen en welke voorwaarden ze stellen. Dan kijk je ook naar je eigen doel: wat wil je eigenlijk met je boek? Waarom? Voor wie is het bedoeld? Dat is informatie die een uitgever graag in beeld heeft.

Als je dan helemaal voorbereid bent, kun je contact zoeken met een uitgever. Je hebt dan (mogelijk) iets te bieden waar alle partijen iets aan hebben - auteur, uitgever, lezerspubliek.

Maar first things first. Eerst schrijven.