Lid sinds

4 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoe onder pseudoniem schrijven en bekendheid/verkoop creëren?

Om geen negatieve reacties te krijgen op mijn boek, wil ik het uitgeven onder pseudoniem. maar tegelijkertijd weet daardoor niemand dat ik een boek geschreven heb wat ik uit zou willen geven. Het is beter dat ik het op die wijze uit ga geven. Terwijl ik dol zou zijn op lezingen en ontmoetingen met lezers, als het zover zou komen. Wie heeft ervaring of advies? 

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iedereen tevreden stellen met je boek en alleen maar positieve reacties krijgen is m.i. theorie.

Zijn die mogelijk negatieve reacties zo erg dat ze meer gewicht in de schaal leggen dan je lezingen en ontmoetingen waar je zo gek op bent?

Je maakt me wel nieuwsgierig. Je zou je thema op deze site kunnen uittesten. De mensen hier zijn soms kritisch, maar niet grof, inhoudelijk spelen ze op de bal, maar niet op de persoon

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ik ben zelf onder een pseudoniem uitgegeven, en heb onder pseudoniem promotiepraatjes gedaan en posts geplaatst. Mijn pseudoniem had indertijd ook een eigen facebookpagina. Kortom: lezingen en ontmoetingen kun je probleemloos onder pseudoniem geven.

Je kunt als je wilt familie en persoonlijke vrienden erop wijzen dat jij en je pseudoniem één en dezelfde persoon zijn. Op die manier kunnen ze je volgen en aanmoedigen en promoten, terwijl je nog steeds enige afscherming geniet - want onbekenden weten niet dat jij het bent. Zo heb ik het ook aangepakt.
Maar goed, ik schrijf fictie en de kans was bijzonder klein dat iemand aanstoot zou nemen of anderzijds 'negatieve reacties' tegen mij persoonlijk zou hebben. Ik schrijf eigenlijk alleen onder een pseudoniem omdat ik schrijf naast mijn werk. Ik wil schrijven en werken graag gescheiden houden: mensen die mij professioneel googelen hoeven niet mijn schrijversprofiel te vinden en vice versa.

Als je anderen erover vertelt wordt je pseudoniem op een gegeven moment natuurlijk wel een lek mandje. Mocht je boek een grote sensatie worden en iemand onderneemt een serieuze poging om je echte naam te achterhalen, dan is het zo gedaan. Maar goed, dit is haast altijd waar. Ik kan legio pseudoniemen bedenken waarvan het op den duur in de openbaring is gekomen wie erachter zat.

Dus de vraag is een beetje waar je angst vandaan komt. Is er een specifieke reden waarom je denkt dat mensen het je kwalijk zullen nemen dat je dit boek publiceert?