Lid sinds

5 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitgeven via crowdfunding

 

Beste vrienden, ik wil even een lans breken voor het concept “uitgeven via crowdfunding”.

Ik heb tot nu gewacht om deze ervaring met jullie te delen omdat het boek vanaf deze week overal te koop is en ik mijn uitgever dus pas nu echt kan beoordelen.

Een vijftal maand geleden had ik mijn manuscript opgestuurd naar deze uitgever. (Ik denk dat ik de naam hier niet mag vermelden maar indien wel en interesse, laat maar weten.)

Twee weken na de inzending kreeg ik een mailtje terug waarin stond dat ze bijzonder enthousiast waren over het verhaal en het concept. Twee weken, inderdaad…

Ik geef toe dat ik sceptisch was, door het onverhoopt enthousiasme maar vooral ook omdat in deze mail stond dat de meeste van hun boeken tot stand kwamen via crowdfunding.

Ik heb de uitgever bestookt met vragen en zelfs vlakaf geopperd dat ze misschien wel elk boek uitgaven dat hen gepresenteerd werd maar nee, uiteindelijk geven ze elk jaar maar een zestiental boeken uit. Niet meer.

Toen heb ik het contract gevraagd en even bestudeerd.

De uitgever zorgt voor alles, redigeren, lay-out, cover, alles… net als een reguliere uitgever. Ze werken met de verdeeldienst l&M books voor Belgie en Nederland en zorgen dat het werk overal te verkrijgen en aangemeld is.

Ze zetten een crowdfunding platform op die je naar hartenlust kan promoten via sociale media of zoals je zelf wenst.

Mijn ervaring met deze werkwijze, beste vrienden, is super positief.

Het boek is professioneel, mooi afgewerkt, overal verkrijgbaar online en offline (onder meer in 61 winkels van Standaard Boekhandel, bv) , de nodige aandacht in de pers, noem maar op…

Conclusie: uitgeven via crowdfunding is misschien een alternatieve wijze van uitgeven maar:

Via en tijdens de crowdfunding maak je al promotie voor je boek, als het uit is is het al bekend.

Als je bedrijven zover kunt krijgen om te sponseren hebben ze exemplaren die ze als relatiegeschenken kunnen uitdelen.

Als de crowdfunding een succes is kost het je uiteindelijk niets om je boek professioneel op de markt te brengen in België en Nederland.

Doordat de uitgever er geen kosten aan heeft kan je een interessante commissie onderhandelen.

Je zit maar één jaar vast aan de uitgever.

Dus beste vrienden, mijn ervaring: als je de kans krijgt om dit te doen, niet twijfelen.

Ps: bedankt voor al jullie hulp tijdens het schrijven, ik heb dit forum genoemd in mijn dankwoord, en vooral jij: Menno. 😊

Bij vragen, shoot maar…