Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede (?) selectie criteria

Een redacteur en uitgever, dat heb ik/we nodig. Hoe te selecteren? De redacteur. Een redacteur die claimt alle genres te doen. Dat is “binnen harken”, ik zoek iemand die mijn genre door en door kent. Een redacteur die benadrukt klaar te staan voor ondernemers. Uit op het grote(re) geld, als kleine vis krijg ik te weinig aandacht. Iemand die een bureau is startte, misschien al 10 jaar geleden, geen info over opleiding. Die kent te weinig Nederlands. Iemand die zelf de nodige boeken heeft gepubliceerd. Een ideeënpikker. Bovenstaande is behoorlijk gechargeerd. Om te prikkelen. Na enig selectiewerk heb ik twee kandidaten. De een afgestudeerd in Nederlandse Letteren en al lang in het vak. De ander selfmade. Meer dan twintig boeken geschreven en gepubliceerd, waaronder twee in mijn genre. Wat te kiezen? De uitgever. Bij boekpresentaties gekeken waar onze succesvolle vrienden uitgegeven hebben. Tien verschillende auteurs, tien verschillende uitgevers. Slechts twee uitgeverijen ken ik van naam. Ik kocht een boekje over uitgeven. Lovend over Gopher. Op deze site is Gopher afgebrand en bij bovengenoemde tien was Gopher niet te vinden. De combi. Een redacteur die een samenwerkingsverband heeft met een uitgever. Dat zou sterk kunnen zijn. PUMBO b.v., die op onze site prominent aanwezig is. Bij bovengenoemde tien werd PUMBO niet genoemd. Kan een toeval zijn natuurlijk, tien is een kleine steekproef. Over het geld maak ik mij niet al te druk. Zal de redactie en het uitgeven samen 3.000 euro kosten, geen punt. Is opbrengst marginaal, geen issue. Wat ik wil vermijden is geld uitgeven en een slecht product op de markt zetten (vanity press). Voor goede begeleiding wil ik betalen, voor bagger geen cent. Hoe ervaren jullie dit keuzeproces?

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pumbo is geen reguliere uitgever. Vergeet dat niet. Ik ben terechtgekomen bij een van de redacteurs die ooit een (slecht) manuscript van mij afwees. Zo raar kan het lopen. Test uit. Je weet pas hoe ze werken, als je ze voor je hebt laten werken. Zo ben ik er ook achter wie ik echt NIET nog een keer wil, omdat dat mij bijna meer werk opleverde dan het me bespaarde. (Dat van die ondernemers: dat heeft niks met groot geld te maken. Er bestaan ook kleine ondernemers.) Als je er 2 over hebt, kun je zelfs beide hetzelfde stuk tekst laten doen en kijken waar de verschillen zitten. Mijn ervaring: pas als ze een stuk tekst van je in handen hebben gehad, weet je echt wat voor vlees je in de kuip hebt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Je kunt vragen of men een stuk(je) tekst wil beoordelen/redigeren/corrigeren. Bevalt dat goed c.q. beantwoordt het aan je verwachtingen en vind je het contact prettig, dan kun je een samenwerking voorstellen (de redacteur heeft hier uiteraard ook zeggenschap over).

Bevalt het niet, dan ben je wellicht een paar tientjes kwijt, maar de winst is dan - zoals Ginny zegt - dat je weet wat je niet wilt.

Overigens hadden/hebben we op Schrijven Online een overzicht van aanbieders. Even zoeken waar die gebleven is in de nieuwe versie.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Don Leone

'Wat ik wil vermijden is geld uitgeven en een slecht product op de markt zetten (vanity press).'

Je kunt alles inhuren, bijvoorbeeld bij Pumbo, dan krijg je uiteindelijk wel een net product, schat ik in. Echter, zoals al gezegd, het is geen uitgever, ze bieden diensten aan. Het resultaat is dan dat je een doos(je) boeken in de gang/slaapkamer/zolder hebt staan. Van op (in) de markt zetten is geen sprake. Je kunt dit soort bedrijven altijd herkennen aan het gericht zijn op auteurs, want dat is hun verdienmodel.  Een uitgever heeft als doel boeken verkopen aan lezers. 

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Ginny, ben jij nou zo slim of ik zo dom. Ik houd het positief: uitstekend idee, beiden dezelfde proeftekst. Doen dus.

Ik ga ook zoeken naar het redacteurenoverzicht. Bijna alles kan ik (laten) regelen. Behalve de laatste stap: ik loop een boekwinkel binnen en ik zie een stapeltje van mijn boeken liggen. Zonder dollen: promotie is iets dat me echt niet trekt. Als het moet zal ik er wat aan doen; met lange tanden.

Over Pumbo als zijnde geen uitgever. M.i. doet een uitgever zo goed als niets qua promotie voor een beginnend schrijver. Dat lees ik ook op deze site. Dan heb ik het nog niet over de lange doorlooptijden en de beknotting van je vrijheden. [tikje somber, maar schrijven blijft leuk].

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bijna een jaar verder wil ik delen hoe e.e.a. verlopen is.

Ik selecteerde uiteindelijk drie redacteurs. Con’s: Ik redigeer elk genre, ik werk veel voor zakelijke klanten, ik werk o.b.v. uurtarief. Pro’s: ervaring met thrillers, zelf gepubliceerd, referenties, vrouw. Het laatste voor het beoordelen van de denk- en handelwijze van de vrouwelijke personages. Van mijn shortlist ontving ik van één persoon een proefredactie plus offerte, de tweede had pas na 3-4 maanden tijd en de derde reageerde niet. De keus was makkelijk: Bianca Nederlof. Het was afwachten hoe de samenwerking uitvalt. Het commentaar mocht er wezen. Mijn drie showstoppers kwamen gelukkig nooit ter sprake: Herschrijf in de tegenwoordige tijd in plaats van de verleden tijd, verander het perspectief van meervoudig personaal naar het ‘ik’-perspecief, maak een ander personage hoofdpersoon.

 

Het inschakelen van een redacteur is buitengewoon leerzaam. Ik heb dit proces ervaren als een combi van redactie en cursus. Mijn belangrijkste leerpunt is dat ik te ‘filmisch’ dacht. ‘Show, don’t tell’ is een belangrijke mantra in de schrijverswereld. In een film leidt de kijker alles wat de personages denken af uit hetgeen ze zeggen en doen. In een boek kan je ze laten denken. Helemaal aan voorbij gegaan. Het mooie is dat ze andere dingen kunnen denken dan ze zeggen of doen. Spectaculair hoeveel beter inleefbare personages dit voor je lezer oplevert.

Eerste redactieronde: focus op de personages, hun geloofwaardigheid en ontwikkeling plus de consistentie van het verhaal. Daarnaast advies over de dialogen, het perspectief en de spanningsboog. Taalaspecten komen wel aan de orde maar spelen een ondergeschikte rol.

Tweede redactieronde: focus op stijl, zinbouw, manier van beschrijven, grammatica en spelling. Daarbij vanzelfsprekend alle aanpassingen die ik in de eerste versie op basis van de adviezen aangebracht heb.
Nadat er meer leven in de personages was gebracht en alle losse eindjes gerepareerd was het tekstvolume weer met 13% toegenomen (na de oorspronkelijke schrapactie van 6%).
Onderschat de waarde van een goeie redacteur niet. Je eigen inspanning levert versie 1, 1.1, 1.2, eventueel 1.5.37 op. Pas met een redacteur bereik je versie 2.0 en hoger.

Derde redactieronde (eindredactie): finale toets, zijn de laatste losse eindjes goed verwerkt.

 

Onderschat de tijd niet die hier in gaat zitten: Ik was drie maanden onder de pannen.

 

Lid sinds

3 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt om dit te delen, zeer interessant aangezien mij dit nog te wachten staat. Mag ik vragen wat dit je tot hier in totaal aan geld gekost heeft?

 

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Natuurlijk. Van de meeste redacteuren zijn de prijzen op hun website beschikbaar. Ik betaalde 1.400 euro voor drie redactieronden. Dit is goed besteed geld omdat ik dit proces ervaren heb als redactie inclusief cursus. Plus 100 euro voor evaluatie en advies van m'n website. Hier tegenover staat het feit dat ik aan het uitgeven geen kosten heb.