Lid sinds

4 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een papieren manuscript?

Dag allemaal, Een tijdje terug was ik opzoek naar een uitgever. Dat bleek geen gemakkelijke opgave, want welke uitgever past bij jou? Ik heb heel wat afgebeld. Wat mij nogal verbaast is dat sommige uitgevers een papieren manuscript willen zien. Ja, je leest het goed! Ik schrijf een bundel, en die is doorgaans minder dik dan een regulier boek. Maar toch, ik vind het nogal wat om de boel uit te printen en op te sturen. En dan in veelvoud, want je gaat niet op één paard gokken. “Het leest gemakkelijker,” was het antwoord van een uitgever op mijn "waarom" vraag, en een andere uitgever kon mij niet uitleggen waarom; dat was de telefoniste waarschijnlijk. Er is zelfs een uitgever die op zijn website aangeeft dat zij geen ongevraagde manuscripten aannemen. Euh... wat? Geen ongevraagde manuscripten? Hoe langer ik over deze tekst nadenk, des te verwarrender het wordt. Ik begrijp dat je een keer als uitgever propvol zit met aanmeldingen, maar wat is een ongevraagd manuscript? Ik bedoel, een uitgever vraagt toch om manuscripten? Het lijkt me dan handiger als je op je site aangeeft dat je het druk hebt. Maar ach, ik erger me. Maar een papieren manuscript? Is dit gebruikelijk, nee toch?