Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » Een papieren manuscript?

Een papieren manuscript?

8 reacties [Laatste bericht]
Leroy Evers
Laatst aanwezig: 2 dagen 15 uren geleden
Sinds: 8 Sep 2019

Een papieren manuscript?

Dag allemaal,

Een tijdje terug was ik opzoek naar een uitgever. Dat bleek geen gemakkelijke opgave, want welke uitgever past bij jou? Ik heb heel wat afgebeld. Wat mij nogal verbaast is dat sommige uitgevers een papieren manuscript willen zien. Ja, je leest het goed! Ik schrijf een bundel, en die is doorgaans minder dik dan een regulier boek. Maar toch, ik vind het nogal wat om de boel uit te printen en op te sturen. En dan in veelvoud, want je gaat niet op één paard gokken.

“Het leest gemakkelijker,” was het antwoord van een uitgever op mijn "waarom" vraag, en een andere uitgever kon mij niet uitleggen waarom; dat was de telefoniste waarschijnlijk. Er is zelfs een uitgever die op zijn website aangeeft dat zij geen ongevraagde manuscripten aannemen. Euh... wat? Geen ongevraagde manuscripten? Hoe langer ik over deze tekst nadenk, des te verwarrender het wordt. Ik begrijp dat je een keer als uitgever propvol zit met aanmeldingen, maar wat is een ongevraagd manuscript? Ik bedoel, een uitgever vraagt toch om manuscripten? Het lijkt me dan handiger als je op je site aangeeft dat je het druk hebt. Maar ach, ik erger me.

Maar een papieren manuscript? Is dit gebruikelijk, nee toch?

Ik ben sterk omdat ik niet perfect ben. Ik ben wijs omdat ik twijfel. Ik schrijf omdat ik niet wil vergeten.

Reacties

Renske53
Laatst aanwezig: 23 uren 37 min geleden
Sinds: 5 Aug 2019

Ik heb afgelopen week verschillende uitgevers benaderd en heb naar hun wensen gekeken. Zo vroeg een vrij grote uitgever ook om een papieren manuscript en heel duidelijk niet via de e-mail. Prima! Uitgeprint, vier postzegels opgeplakt en verstuurd. De rest heb ik via de e-mail gedaan. Gebruikelijk? Vroeger wel. Tegenwoordig misschien wat minder maar zeker niet ongebruikelijk. Het verbaasde mij juist dat zoveel uitgevers voorkeur hadden voor een e-mail, haha.

Een ongevraagd manuscript? Deze uitgever vraagt dus duidelijk niet om manuscripten. Een uitgever geeft boeken uit en blijkbaar heeft die uitgever genoeg auteurs/verhalen en is het niet nodig om ongevraagde manuscripten te ontvangen/beoordelen. Ik zag dit ook bij een uitgever. Wel jammer!

“Well, maybe it started that way. As a dream, but doesn’t everything? Those buildings. These lights. This whole city. Somebody had to dream about it first.”

Yrret
Laatst aanwezig: 9 uren 38 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Leroy Evers schreef:

Wat mij nogal verbaast is dat sommige uitgevers een papieren manuscript willen zien.

Ik verbaas mij over jouw verbazing. Zal dé kloof zijn, want ik verbaas mij om elke hedendaagse puber.

Leroy Evers schreef:

Geen ongevraagde manuscripten? Hoe langer ik over deze tekst nadenk, des te verwarrender het wordt.

Citaat:

In de wet is geregeld dat iedereen die een ongevraagde toezending heeft gekregen, deze voor niks mag houden.

https://www.omroepmax.nl/maxombudsman/columns-cons...

Citaat:

Als u ongevraagd een product toegestuurd krijgt, dan mag u dit product houden zonder ervoor te betalen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beschermi...

Leroy Evers schreef:

Maar toch, ik vind het nogal wat om de boel uit te printen en op te sturen.

Ik vind het óók nogal wat ...

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

RobinRozendal
Laatst aanwezig: 9 uren 13 min geleden
Sinds: 16 Apr 2019

Ja het voelt nogal zonde van het papier he? Toch heb ik ook al eens van andere schrijvers gehoord dat ze het ook voor zichzelf een keer printen om het te controleren, omdat als je het op papier leest, je het opeens weer heel anders ziet.
Dus printen is misschien zo gek nog niet. Ik kan me dus ook voorstellen dat het lekkerder leest voor de uitgever/redacteur die het moet beoordelen.

En daarnaast, een drukker die ik ken vertelde me laatst dat papiergebruik eigenlijk helemaal zo erg nog niet is. Check dit artikel maar eens: https://www.marketingtribune.nl/algemeen/weblog/20...

Oftewel, als je FSC gecertificeerd papier gebruikt (wat bijna al het papier is) dan worden er meer bomen geplant dan omgehakt voor je papiertje.

Voor mij maakt dit een dikke stapel papier printen toch weer iets minder erg :-)

Ik hou van schrijven, schilderen en tekenen. Check mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCDJ9xGd4qV7gISRNh... :-)

Leroy Evers

Yrret, jazeker, ik ben een groot kind, en inderdaad een hedendaagse puber, ik ga met mijn tijd mee; Een papieren manuscript, kom op zeg! Boeken worden tegenwoordig geboren uit nullen en enen, digitaal dus.

Ik zal mijn typmachine toch maar weer eens afstoffen. Ik moet dat kreng nog wel ergens hebben staan. Een vel carbonpapier erin en typen maar. In drievoud moet kunnen!

Cool he voor een puber?

En Renske53, tja het zij zo. Thx voor je reactie!

Ik ben sterk omdat ik niet perfect ben. Ik ben wijs omdat ik twijfel. Ik schrijf omdat ik niet wil vergeten.

Leroy Evers

Daar zit wat in RobinRozendal. Ik doe dit zelf ook; uitprinten en beoordelen. Dus ja, er is zeker wat voor te zeggen, toch vind ik het maar lastig als ik het naar een uitgever moet sturen.

RobinRozendal
Laatst aanwezig: 9 uren 13 min geleden
Sinds: 16 Apr 2019

Is waar ja, zo'n dik pak papier! Grote envelop, veel postzegels.... Gedoe! En dan weet je niet eens of het zin heeft...

Ik hou van schrijven, schilderen en tekenen. Check mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCDJ9xGd4qV7gISRNh... :-)

Yrret
Laatst aanwezig: 9 uren 38 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Leroy Evers schreef:

Een papieren manuscript, kom op zeg!

Je hebt gelijk!

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Leroy Evers

Yrret, oh echt? Nou dank je wel! smile Maar ik zal zeker rekening houden met het toesturen van een ongevraagd manuscript! Dat dit zo wettelijk is vastgelegd wist ik niet!

Lees Schrijven Magazine
  • Schrijflessen van thrillerkoning Stephen King
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!