Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » Uitgeverij Lecturium failliet op 29-03-2019

Uitgeverij Lecturium failliet op 29-03-2019

6 reacties [Laatste bericht]
ROMAN56SCHRIJVEN
Laatst aanwezig: 2 weken 5 dagen geleden
Sinds: 1 Apr 2019

Uitgeverij Lecturium failliet op 29-03-2019

Hallo allemaal,
Op 29-03-2019 is uitgeverij Lecturium failliet verklaard. De website staat op 'zwart'. Zonde dat zoveel kennis op het uitgeversgebied verloren is gegaan en heel erg verdrietig voor de schrijvers die bij Lecturium hun 'kindje' hebben uitgebracht op bezig zijn met uitgeven.
Ik wil jullie gelijk even waarschuwen voor Novum uitgeverij. Ik had mijn manuscript bij Novum uitgeverij ingestuurd. Ze zagen wel wat in mijn manuscript en ze stuurden mij per email een contractformulier en een brochure over hun uitgeverij op. Deze brochure bevat rare, niet bestaande Nederlandse woorden, zoals 'Lezerinnen' (onbestaand, Duits klinkend woord). Je bent totaal je zeggenschap en regie over je eigen manuscript kwijt als je met Novum in zee gaat. Het kan er dus op neerkomen dat je verplicht wordt om tegen je zin allerlei rare Duits klinkende woorden aan je manuscript toe te voegen als 'verbetering'. Ik heb daarom het contract NIET getekend. Ik heb het kantoor van Novum in Amsterdam op de hoogte gebracht dat ik niet met deze uitgeverij in zee wil gaan en ik vroeg mijn manuscript retour - ik had bij het insturen van mijn manuscript een retourenvelop met mijn eigen naam en voldoende gefrankeerde postzegels meegestuurd. Novum antwoordde mij dat ze mijn manuscript naar het hoofdbureau in Oostenrijk hadden gestuurd; voor het terugontvangen van mijn manuscript werd 30 euro gevraagd. Ik vind dit een vorm van afpersing, omdat nergens in hun informatie staat dat manuscripten naar Oostenrijk worden gestuurd en dat het per definitie 30 euro kost om je manuscript terug te krijgen. Mede schrijvers: jullie zijn gewaarschuwd als jullie met Novum uitgeverij in zee gaan!
Babette Meulenbelt

Reacties

Elizabeth1995
Laatst aanwezig: 12 uren 59 min geleden
Sinds: 6 Jan 2018

Ze zijn niet failliet, maar hebben de boel gewoon opgeheven, zo blijkt uit het handelsregister. Het geld nemen ze natuurlijk mee.

Ze hebben de boel dus geflest. Auteurs die geld terug willen of nog geld tegoed hebben, zullen een advocaat in moeten schakelen. Slagingskans 100%, maar de advocaatkosten zijn nog hoger. Dat weet die oplichter heel goed.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 15 uren 2 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

'Ik wil jullie gelijk even waarschuwen voor Novum uitgeverij.'
Dat bedrijf adverteert ook hier, met de slogan. 'Uitgeverij zoekt auteurs'. Wees steeds alert als je zoiets ziet. Een (echte) uitgeverij wil boeken verkopen en zoekt dus lezers!

Elizabeth1995

En deze site moet die advertenties weren. Dat bedrijf is een soortgelijke zwendel. Maar financiën gaan ook op deze site voor.

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 2 dagen 12 uren geleden
Sinds: 9 Nov 2004

De advertenties van Novum zijn volgens mij via AdSense, maar we gaan er even naar kijken..

Scribendi salutem!

Carel Erasmus
Laatst aanwezig: 6 dagen 18 uren geleden
Sinds: 10 Apr 2019

COLLECTIEVE ACTIE DOOR ADVOCAAT TEGEN LECTURIUM BV
Ook ik ben gedupeerde van het plotselinge stoppen van Lectiurium (ex Free Musketeers) en ook ik ontving een email van Klaas van Eijkern, die vervolgens volstrekt onbereikbaar is en nergens op reageert, ook niet via LinkedIn. Omdat ik advocaat ben, wil ik hier werk van maken. Ik wil een verzoekschrift bij de rechtbank indienen, want ik vind niet dat ze er zo mee weg mogen komen.
Alle auteurs of andere betrokkenen die nog wat tegoed hebben van Lecturium, kunnen zich bij mij aanmelden. Dit kan via email aan erasmus@advocatenvanoranje.nl. Doe dit svp voor 24 april 2019. Kosten worden zo laag mogelijk gehouden. Ik informeer je uiteraard vooraf over het traject en de kosten.

Elizabeth1995

Succes Carel Erasmus en handig dat je advocaat bent. Ik heb niets te vorderen, dus doe niet mee.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • De grootste uitdaging voor iedere schrijver: de erotische scène
  • Zo repareer je een haperend plot
  • 8 manieren om taalvouten te voorkomen
  • De 10 schrijfregels van Carolina Trujillo en Henk van Straten
  • Je debuutroman schrijven in New York, Bert Moerman deed het
  • Schrijftips van bestseller auteur Abdelkader Benali
  • Alles wat je moet weten over het schrijven van dialogen
  • De schrijfgeheimen van Ingmar Heytze
  • Waar let een bureauredacteur op?
  • Een nieuwe editie van ons literaire katern Alice met daarin o.a. de winnaars van onze schrijfwedstrijd 'De Bruiloft'

Als je je aanmeldt vóór maandag 25 maart 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN