Lid sinds

5 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Twee vragen over een boek uitgeven.

Hallo allemaal, Ik ben zelf een boek aan het schrijven, die is nog niet klaar, maar ik ben mij toch al een beetje aan het verdiepen in het uitgeven. Ik had twee vragen: 1. Welke uitgeverij (die geen geld vraagt voor het uitgeven) bevelen jullie aan voor een Young Adult-roman? Geschreven door een minderjarige, als dat uitmaakt. En ik weet dat de kans groot is dat je bij zo'n uitgeverij wordt afgewezen, maar niet geschoten is altijd mis ;) 2. Is het gebruikelijk om je boek naar meerdere uitgeverijen sturen? En kan het dan door verschillende uitgeverijen tegelijk uitgegeven worden? Alvast bedankt, Mexy

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mexy, Ik lees dat je schrijft voor de doelgroep YA, ik neem daarbij aan dat je ook boeken hieruit leest. Je zou eens kunnen kijken door welke uitgevers die gedrukt en gedistribueerd zijn. Ik denk dat weinig mensen een heel lijstje met potentiële uitgevers voor je klaar hebben liggen. Met een paar tips kom je al een eind op weg, maar je zal ook zelf op onderzoek moeten. Mijn idee is dat de grote uitgevers moeilijk zijn om binnen te komen. Kijk eens bij Zilverspoor en Veltman Uitgevers; zij vragen allebei om YA-manuscripten op hun website. Hoe het zit met minderjarig zijn, geen idee. Maar je hebt gelijk, niet geschoten is altijd mis. Een goed verhaal is een goed verhaal, ongeacht wie het geschreven heeft. Wel zou ik, voordat je schiet, je kogels checken. Daarmee bedoel ik, laat je manuscript nakijken door iemand die er verstand van heeft. En ja, dat kost misschien geld. Maar uitgevers hebben het druk en anders zit je maanden te wachten terwijl je verhaal er nog niet helemaal 'is'. Je kan je manuscripten opsturen naar meerdere uitgevers. Dat je dan uit meerdere uitgevers kan kiezen die je boek willen uitgeven is een ongekende luxe. Mocht dat wel het geval zijn, dan moet je voor één uitgever kiezen. Ze willen natuurlijk wel het zoveel mogelijk aan jou verdienen, dat gaan ze niet delen met een andere uitgever. Ieder geval, blijf aan je verhaal werken tot het voor jou perfect is. Veel succes :)