Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kan ik manuscript naar uitgever sturen dat ik ook al zelf (pod) heb gepubliceerd?

(Kort) samengevat: Ik heb op mijn eigen website een verhaal gepubliceerd, via Facebook volgers geworven die het verhaal gelezen hebben en mij vroegen of er een boekvorm van uit zou komen. Mijn gedachten: waarom niet? Ik heb een aantal extra hoofdstukken geschreven (zodat lezers die het verhaal al kennen toch iets nieuws lezen) en er uiteindelijk een boek van gemaakt dat ik uitgeef via POD. Mijn volgers konden niet wachten op het vervolg en dat ben ik inmiddels ook aan het schrijven. Elke week komen er 2 a 3 hoofdstukken online, net zoals bij het eerste verhaal. Nu is mijn vraag: kan ik, ondanks dat ik dit verhaal al op internet geplaatst heb en van het eerste deel zelf al een boek uitgeef, het manuscript hiervan evengoed aanbieden bij een uitgever, of heeft dit niet veel zin omdat ik het zelf al publiceer en het al op internet te lezen is? Ik kan de uitgever wel aanbieden dat er naast het vervolg (waar ik nu dus aan schrijf) nog minimaal 3 boeken aan zitten gekomen. Ze zullen afhankelijk van de eerste twee kunnen worden gelezen, maar ook als hele reeks. Mocht ik het manuscript kunnen opsturen, hebben jullie dan nog tips over hoe ik dat in deze situatie moet aanpakken? Ik heb totaal nog geen ervaring in de uitgeefwereld, net zo min als de POD wereld (die ben ik nu pas een klein beetje aan het ontdekken). Alvast bedankt!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee, Leentje, dat is een lastige vraag, voornamelijk omdat we niet genoeg weten. Over het algemeen vinden uitgevers het niet zo leuk als een verhaal al online gestaan heeft of eerder verkocht is. Je mist dan immers alle kopers die op dat boek zaten te wachten en een uitgever is ook gewoon een bedrijf waar geld verdiend moet worden om alle rekeningen te betalen. Series geven niet meteen een streepje voor. Een serie kan helpen om van alle boeken uit de serie meer te verkopen, maar als deel 1 niet lekker loopt, waarom zou deel twee het dan wel doen - dus beginnen uitgevers voorzichtig met deel een en dan zien ze weer of er een twee moet komen. Maar er zijn altijd uitzonderingen en we weten natuurlijk niet of die op jouw situatie van toepassing zijn. Doet je boek het pod / online heel erg goed (denk aan: 500 en meer volgers die niet kunnen wachten op je volgende deel), dan wordt het voor een uitgever ook interessant om geld te steken in een professionele uitgave. Hoe meer volgers hoe beter. Is je concept heel uniek en sluit het goed aan bij het publiek van de uitgever, dan heb je ook een streepje voor. Misschien heeft de uitgever zelfs al eens van je gehoord. Ook dat helpt. Dus ja, je kan het proberen. Vertel hoeveel volgers je hebt, hoeveel mensen op meer zitten te wachten en waarom je nu een uitgever zoekt. En dan: vingers crossed. (En bedenk waarom je het doet: wil je de erkenning van uitgave door een reguliere uitgever of zou je het ook helemaal zelf kunnen doen. Mogelijk verdien je er dan zelfs meer mee, als je al een flinke fan-base hebt).

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jee, Leentje, dat is een lastige vraag, voornamelijk omdat we niet genoeg weten. Over het algemeen vinden uitgevers het niet zo leuk als een verhaal al online gestaan heeft of eerder verkocht is. Je mist dan immers alle kopers die op dat boek zaten te wachten en een uitgever is ook gewoon een bedrijf waar geld verdiend moet worden om alle rekeningen te betalen. Series geven niet meteen een streepje voor. Een serie kan helpen om van alle boeken uit de serie meer te verkopen, maar als deel 1 niet lekker loopt, waarom zou deel twee het dan wel doen - dus beginnen uitgevers voorzichtig met deel een en dan zien ze weer of er een twee moet komen. Maar er zijn altijd uitzonderingen en we weten natuurlijk niet of die op jouw situatie van toepassing zijn. Doet je boek het pod / online heel erg goed (denk aan: 500 en meer volgers die niet kunnen wachten op je volgende deel), dan wordt het voor een uitgever ook interessant om geld te steken in een professionele uitgave. Hoe meer volgers hoe beter. Is je concept heel uniek en sluit het goed aan bij het publiek van de uitgever, dan heb je ook een streepje voor. Misschien heeft de uitgever zelfs al eens van je gehoord. Ook dat helpt. Dus ja, je kan het proberen. Vertel hoeveel volgers je hebt, hoeveel mensen op meer zitten te wachten en waarom je nu een uitgever zoekt. En dan: vingers crossed. (En bedenk waarom je het doet: wil je de erkenning van uitgave door een reguliere uitgever of zou je het ook helemaal zelf kunnen doen. Mogelijk verdien je er dan zelfs meer mee, als je al een flinke fan-base hebt).
Dank je voor je antwoord. Mij lijkt het inderdaad ook dat uitgevers er niet echt happig op zijn als het verhaal al online te lezen is, vandaar dat ik twijfel. Aan de andere kant bereikt een uitgever meer mensen dan ik volgers heb, lijkt me (heb inmiddels bijna 1500 volgers)? Maar wie niet waagt... ;) Op zich is zelf uitgeven natuurlijk een goede optie, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen marketing held ben en ik geen idee heb hoe ver ik hierin zal gaan komen. In dat opzicht is dit eerste boek een mooi 'testobject'. Ik ga in elk geval alles nog eens naast elkaar leggen en ja, insturen kan inderdaad altijd. Ik heb weinig te verliezen ;)