Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Welke uitgever past bij mijn persoonlijkheid

Ik zit nog niet heel lang op dit forum, maar schrijven doe ik al sinds mijn kindertijd. Nu heb ik een aantal vragen, waar jullie misschien over mee willen denken. Ik heb verschillende topics en meest gestelde vragen gelezen, maar mocht mijn vraag toch eerder gesteld zijn, bij voorbaat mijn excuses. Ik ben bezig met een verhaal dat ik graag wil uitgeven via een uitgeverij, want POD of zelf uitbrengen lijkt mij niet geschikt voor mij. Ik zoek een uitgever die rekening houdt met mijn persoonlijkheid en dat lijkt mij nogal een uitdaging, om het volgende: Ik ben niet heel sociaal, dwz niet goed in gesprekken over koetjes en kalfjes of mijzelf aanprijzen. Zelf binnen mijn directe omgeving is het lastig mensen enthousiast te krijgen om een deel van mijn verhaal te lezen. Ik zou niet weten hoe ik zo iets zou moeten vragen (proeflezen, is dus ideaal voor me). Klinkt heel stom, ik weet het. Maar ik vind het echt heel moeilijk. Men weet wel dat ik schrijf en zo rond sinterklaas word ik wel gevraagd om gedichten te schrijven. Dat doe ik dan natuurlijk ook, maar het is niet echt mijn genre. Toch schrijf ik zelf veel, met het idee om uiteindelijk het vertrouwen op te doen om een boek te laten uit te geven. Ik ben een beetje geschrokken van sommige topics waar ik lees over het moeten aanprijzen van je eigen boek, ook als je via een uitgeverij wenst te werken. Waarschijnlijk is dat heel logisch. Toch hoop ik dat er een uitgeverij bestaat waar niet gekeken wordt naar je sociale vaardigheden. Het boek dat ik nu schrijf is nog niet af, het is niet geweldig en toch hou ik enorm veel van schrijven. Zelfs als er door bovenstaande geen mogelijkheid is om een boek uit te geven, blijf ik door schrijven. Ik vind het te leuk. Al is een boek (liever meer) laten uitgeven een droom die ik altijd al heb gehad. Ik ga aan de slag met de tips die ik hier op het forum heb gelezen, zoals in de bibliotheek kijken welke uitgevers het soort verhalen schrijft die een beetje passen bij de mijne. Misschien heb ik het mis hoor en hoef je geen leuke persoonlijkheid te hebben en een vlotte babbel, maar mocht dat wel zo zijn, hebben jullie dan tips voor uitgevers die alleen maar vragen naar een goed verhaal? Daar kan ik namelijk wel aan werken en dat ik ook heel graag. Het boek is nog niet uit, ik neem er graag mijn tijd voor, omdat ik het leuk vind om het te rekken. Mijn vraag heeft dan ook geen haast. Bij voorbaat dank voor het mee denken.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat er meerdere personen zijn die sociaal terughoudend zijn. Maar, om eerlijk te zijn zou ik vooral kijken naar een uitgever die bij je boek past. Misschien is het ook wel andersom, dat je moet kijken naar een uitgever die jouw boek kan opnemen omdat het bij het fonds van de uitgeverij past. Ikzelf ben een gemixt persoon. Ik kan heel uitbundig zijn, heel vrolijk en heel enthousiast over mijn boek. Dit is wel bij mensen die ik goed ken, zoals familie, vrienden, collega's en medecursisten. Bij vreemden kost het me wat meer tijd. Om te ontdooien, om mijn verhaal te doen e.d. Dit allemaal is bij mij met de jaren ook gegroeid. Vooral omdat mijn wens, een eigen boek uitgeven, met de jaren steeds sterker werd. En helaas, als je jouw boek wilt promoten, moet je ook jezelf een beetje promoten. Vooral als je daarna meerdere boeken wilt schrijven. Ik heb op een gegeven moment een stap gemaakt door op mijn facebook het aantal woorden te plaatsen die ik die dag had geschreven. Dit wekte de interesse van mijn familie en vrienden. En steeds vaker kwamen er vragen. Over welk genre ik schreef, hoever ik al was, hoe ik het deed in combinatie met mijn studie. Dit ging allemaal geleidelijk. Wat mij heeft geholpen om meer open te zijn naar anderen, is het volgen van een schrijfcursus. Dit was een cursus met andere personen, waarbij ik de mogelijkheid kreeg om hetgeen wat ik had geschreven, te delen met anderen. Door het hardop voor te lezen, door het mee te geen aan de medecursisten. En, natuurlijk deelden de anderen ook hun werk met mij. Dit was voor mij een laagdrempelige manier om mijn werk te delen. Daarnaast deed ik ook een boel informatie op over het schrijven zelf, wat natuurlijk het eerste insteekpunt was van de cursus. Al deze stapjes, korte informatie delen op facebook, delen met andere gelijkgestemden, hebben ertoe aangezet dat ik uiteindelijk mijn manuscript hebt opgestuurd naar verschillende uitgevers. Verschillende, omdat ik denk dat het spreiden van kansen beter is. Ik moet nog steeds een reactie krijgen (de gemiddelde reactie tijd ligt op 3 maanden dus ik heb nog 2 maanden te gaan), maar ik sta wel een stuk steviger in mijn schoenen hierover dan voorheen. Misschien is het ook wat voor jou. Hoeft niet. Ik ben wel van mening dat een schrijver tegenwoordig niet meer alleen doet schrijven. Het promoten van het boek en jezelf als schrijver, hoort hier ook bij. Maar, ik ben ook van mening dat je dit op verschillende manieren kan doen. Als je het niet prettig vindt om een directe verbale communicatie met een ander aan te gaan, zou je ervoor kunnen kiezen om een website op te zetten, een FB pagina te maken of andere sociale media. Dan kun je vooral communiceren via het geschreven woord. Ik hoop dat het bovenstaande je kan prikkelen om er anders naar te kijken. Je hebt in elk geval verschillende mogelijkheden en, naar mijn idee, mag je gewoon kiezen wat bij je past als schrijver. Niet iedereen doet het namelijk op dezelfde manier. We schijven ook niet op dezelfde manier, dus waarom zouden we wel op dezelfde manier moeten promoten. Veel succes ermee in elk geval! Groetjes, Akaatje

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet heel sociaal, dwz niet goed in gesprekken over koetjes en kalfjes of mijzelf aanprijzen.
Dit zijn perfecte eigenschappen om een succesvolle schrijver te worden.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Communicatie met een uitgever begint ermee dat je een manuscript emailt en hoopt dat je een positieve respons krijgt. Als je die ooit krijgt kan je je dan nog zorgen beginnen maken over sociale vaardigheden. Dat zou nu echt je laatste zorg moeten zijn. Het is een beetje als een beginnende atleet die zich afvraagt of hij geen mal figuur zal slaan op het olympisch podium :)

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is jammer dat je hier niet meer op gereageerd hebt, Yazzy, want Akaatje geeft je uitstekend advies. Ik denk dat veel schrijvers met hetzelfde probleem zitten als jij - werelden, woorden en personages tot leven roepen achter een toetsenbord vraagt immers om heel andere vaardigheden dan het jezelf laten zien en praten over je verhaal met andere mensen. Soms gaan die twee dingen samen in één persoonlijkheid, maar met regelmaat ook niet. Het hoort alleen wel bij het schrijverschap anno nu dat je zichtbaar durft te zijn. Jezelf helpen er langzaam in te groeien zoals Akaatje beschrijft is dan een heel mooie oplossing. En je hebt die tijd ook - behalve als je volgende week je boek moet gaan verdedigen bij DWDD, maar dat probleem is er volgens mij nu nog niet. Hou er verder rekening mee dat binnenkomen bij een (grote) uitgeverij moeilijk is en dat je voor hen de drempel om met jou in zee te gaan zo laag mogelijk moet maken. Dat begint zoals je zelf terecht zegt met een fantastisch verhaal. Maar als ik als uitgever kon kiezen tussen twee fantastische boeken en de ene schrijver staat te popelen om de wereld over zijn creatie te vertellen, terwijl de andere liever thuis blijft, dan zou het voor mij geen moeilijke keuze zijn.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deelnemen aan een schrijfgroep heeft voor jou grote voordelen. Je kunt daarin op een veilige manier leren over schrijven te praten en over wat je schrijft te praten. Een stukje voorlezen en reageren op verhalen van anderen. Dit kun je eerst online doen, waardoor je nadenkt over wat je zult zeggen en daarna face to face. Verder helpt het om vrijwilligerswerk te doen waardoor je veel met mensen omgaat. Dan leer je die kant van jezelf te ontwikkelen. Of je gaat toneelspelen zodat je leert voor publiek een tekst op te zeggen, als het meer gaat om angst jezelf te laten zien. Lees eens iets voor voor de spiegel of aan mensen die je vertrouwt. Knoop eens wat vaker een gesprekje aan met een winkelier of bij een bushalte over dat je schrijft. Er zijn talloze manieren om je er niet bij neer te leggen en er positief mee om te gaan.