Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voorgeschiedenis van manuscript vermelden?

Hallo allemaal, Ik zit al een poos op een probleem te broeden. Een tijd geleden heb ik een contract getekend met een uitgever. Op advies van de uitgever ben ik mijn manuscript gaan herschrijven, zodat het in twee delen zou kunnen worden uitgegeven in het genre YA. Het contract is inmiddels ontbonden. Nu vraagt iedereen zich natuurlijk af waarom dat contract is ontbonden en dat is meteen het probleem waar ik mee zit. Er is namelijk niet echt een heldere, rationele reden. De uitgever wilde niet met mij verder omdat er met mij ‘niet te werken valt’. Heel vreemd, vooral omdat de samenwerking met de ( free-lance) redacteur die mij was toegewezen en het herschrijf-proces uitstekend verliep. Het heeft dan ook niets te maken met mijn manuscript. Het lijkt een persoonlijke kwestie die, ook voor mij, moeilijk te begrijpen is. De redacteur en ik zijn samen verder gegaan en nu de klus is geklaard, wil ik mijn manuscript aanbieden bij andere uitgeverijen. Maar…wat zet ik in de begeleidende brief? Het manuscript is volledig geredigeerd en dat wil ik natuurlijk vermelden. Maar hoe kan ik zeggen dat ik een contract had dat is ontbonden, zonder de indruk te wekken een lastpost te zijn? Niets zeggen? Het gaat uiteindelijk om het manuscript, zou je zeggen. Toch heeft het ook z’n voordelen om ‘op te vallen’. Tja… mocht het ooit nodig zijn, dan heb ik een map met de gehele mail-wisseling tussen mijn oude uitgever en mijzelf, waaruit ieder z’n conclusies mag trekken in hoeverre mij iets te verwijten valt, maar dat is nu niet aan de orde. Het gaat nu om die eerste indruk. Maak ik mij onnodig zorgen en zal het een uitgever worst zijn wat de voorgeschiedenis van een manuscript is? Wat is wijsheid?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Finn,
Maar…wat zet ik in de begeleidende brief? Het manuscript is volledig geredigeerd en dat wil ik natuurlijk vermelden.
(vermijd het woord 'volledig' in je brief). In de begeleidende brief kun je zetten (bijvoorbeeld): Het manuscript is geredigeerd door de heer/mevrouw X, zelfstandig redacteur, onder andere voor uitgeverij X (vermeld alleen relevante feiten).

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Finn,
Maar…wat zet ik in de begeleidende brief? Het manuscript is volledig geredigeerd en dat wil ik natuurlijk vermelden.
(vermijd het woord 'volledig' in je brief). In de begeleidende brief kun je zetten (bijvoorbeeld): Het manuscript is geredigeerd door de heer/mevrouw X, zelfstandig redacteur, onder andere voor uitgeverij X (vermeld alleen relevante feiten).
Ja..dat is inderdaad een goede tip. Een uitgever zal natuurlijk zelf willen bepalen wat 'volledig' is. Ze zullen daar hun eigen ideeen over hebben. Dank!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Misschien dat je beantwoording van de vragen over de kwestie je inzicht geven?
Toch heeft het ook z’n voordelen om ‘op te vallen’.
Waarmee wil je opvallen?
Het gaat nu om die eerste indruk.
Wat moet de eerste indruk zijn en hoe wil je dat die is?
Maak ik mij onnodig zorgen en zal het een uitgever worst zijn wat de voorgeschiedenis van een manuscript is?
Het heeft dan ook niets te maken met mijn manuscript.
Als 'het' niets te maken heeft met je manuscript, wat is dan de relevantie van de voorgeschiedenis ervan?

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik zou de voorgeschiedenis niet noemen. Ze kunnen zelf wel een oordeel vellen over je manuscript.

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er inmiddels uit: Ik laat de voorgeschiedenis lekker achterwege. Het gaat uiteindelijk om het manuscript. Dank voor jullie reacties!