Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verschillende reguliere uitgevers willen mijn boek uitgeven: hoe maak ik de juiste keuze?

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb wel al vaak even zitten meegluren ;-) Tot mijn grote vreugde zijn er verschillende reguliere uitgevers geïnteresseerd in mijn (eerste) boek. Ik weet dat ik eigenlijk met een luxeprobleem zit, maar ik vind het moeilijk om de juiste te kiezen. Graag had ik dan ook wat feedback gevraagd aan mensen met kennis over de reguliere uitgeverijen (geen POD). Heel concreet: ik twijfel zelf tussen Manteau en The House Of Books. Lannoo en Meulenhoff hebben ook interesse. Ik woon in België en ik vroeg me af of een Nederlandse uitgever een voor- of een nadeel biedt aan Vlaamse auteurs. Krijg je meer promotie in Nederland bij een Nederlandse uitgever? Of misschien net minder in Vlaanderen? Wat vinden jullie hiervan? Heeft iemand ervaring met / een mening over bovenstaande uitgevers? Heel erg bedankt voor jullie reactie!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Niemand? :-( Ik heb trouwens echt wel zitten zoeken op het forum naar ervaringen met bovenstaande uitgevers + het antwoord op mijn vraag, maar heb helaas niets gevonden...

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een luxeprobleem, gefeliciteerd! Ik zou als ik jou was op internet zoeken naar ervaringen van schrijvers bij die uitgeverijen. Als je niets kunt vinden zou ik kijken naar het soort boeken die ze uitgeven. De uitgeverij de boeken uitgeeft die het meest overeenkomen met jouw boek, daar zou ik voor kiezen. Dat is namelijk omdat ze dan ervaring hebben in die genre, en zullen ze er ook veel tijd in steken. Dan zul je het meeste uit je eigen boek kunnen halen. Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, een luxeprobleem. Ik denk dat qua marketing en promotie de Belgische even goed zijn als de Nederlandse. Het grote verschil zit hem in het uitbetalen van de auteursrechten. Dit is niet omdat Belgische uitgevers nalatiger zijn, maar het systeem hier is anders dan in Nederland. In België neemt een boekhandel bvb een groot deel boeken af, maar mag het restant na drie of vier maanden terugsturen. De uitgever kan dit nog niet beschouwen als eigenlijke verkoop en zal minstens 1,5 jaar wachten met uitbetaling omwille daarvan. In Nederland zit alles geconcentreerd bij het Centraal Boekhuis. Elke verkoop is ook effectief een verkoop, zodat het snel duidelijker wordt wat de eigenlijke omzet is en zij ook sneller kunnen betalen. Ik hoop dat ik enig licht in de duisternis heb kunnen laten schijnen.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De meeste promotie bij grote uitgeverijen gaat naar de "grote" schrijvers en dat is meestal vertaald werk. Stel je daar dus ook niet te veel bij voor. Van mijn Vlaamse collega's hoor ik vaak dat Manteau sowieso niet zo veel doet aan promotie; dat moet de auteur zelf doen. Idem met The House of Books (die nu bij Overamstel is ondergebracht). Daar gaat het meeste geld ook naar de grote schrijvers en als debutant val je daar helaas niet onder. Mijn advies: ga met allemaal een gesprek aan en kies voor de uitgeverij waar jij je het beste bij voelt. Ga niet beslissen op basis van promotie, maar kijk waar je contract het gunstigst uitpakt.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In jouw plaats zou ik met alle vier een gesprek beginnen, hen vragen hoe ze de redactie en de promotie zien, en vergelijken wat ze bieden.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor jullie antwoorden! Ik sluit me eigenlijk aan bij wat jullie zeggen, ben uiteraard ook van plan om goed te vergelijken. Maar ik weet ook dat elke uitgever mooie woordjes verkoopt. Zoals Peregrine ook zegt: van wat ik al heb horen waaien, is bijna elke auteur ontevreden over de promo en begeleiding, ongeacht bij welke uitgever ze zitten. Kristine, dat van het verschil in verkoop en uitbetalingen is iets wat ik nog niet wist. Nog iets om rekening mee te houden, dank je wel! Nou ja, ik ga inderdaad kiezen voor de uitgever waar ik me goed bij voel. Dus gedeeltelijk op gut feeling. Maar ik negeer de ratio ook niet :-)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wauw, wat mooi voor je. Ik kan je hier niet bij helpen helaas, en sluit me aan bij wat anderen reeds gezegd hebben. Veel succes met het maken van een keuze. Ik ben wel nieuwsgierig naar het verloop.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kristine, dat van het verschil in verkoop en uitbetalingen is iets wat ik nog niet wist. Nog iets om rekening mee te houden, dank je wel!
Ook in Nederland kunnen boekhandels niet-verkochte boeken terugsturen. Een auteur krijgt daarover geen royalties, dus veel verschil is er niet, behalve misschien dat Vlaamse uitgevers het als excuus gebruiken om laat uit te betalen. Hier mogen de boekhandelaren aan het einde van het jaar de boeken retourneren. Genoeg tijd om royalties te berekenen die veelal pas in mei het jaar daarop worden uitbetaald.

Lid sinds

14 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alvast gefeliciteerd, Caitlin. Dat is zeker een luxeprobleem. :) Probeer in elk geval voor jezelf vast te stellen wat je belangrijk vindt. Wil je zeggenschap over de cover, vind je persoonlijk contact belangrijk, dat soort dingen. Daarnaast zakelijk: wat biedt de uitgever als voorschot, wat zijn de voorwaarden om een tweede boek uit te geven, hoe hoog zijn de royalty's, hoe groot is de eerste oplage. Promotie is ook zeer belangrijk. Wat verwacht jij van de uitgever en wat gaat de uitgever van jou verwachten? Willen zij dat je lezingen geeft op media-optredens gaat houden, en zie jij dat zitten? Maar wat je zelf ook al zegt, vertrouw ook op je gevoel. :) Succes!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gefeliciteerd. Ik weet waar je tegenaan loopt. Heb hetzelfde gehad met mijn debuut. Wat ik je wel wil meegeven is dat intresse via telefoon of mail nog geen concreet Ja is. Eerst zul je uitgenodigd worden voor een gesprek. Daarin kun je je vragen stellen en zal er afgetast worden of uitgever en auteur bij elkaar passen. Ook wordt dan wel al wat duidelijker wat de uitgever je kan bieden. Mijn ervaring is dat grote uitgeverijen vaak minder promotie doen bij onbekendere auteurs. Als debutant ben je dat vaak of je moet op andere terreinen al je sporen hebben verdiend. Als acteur bijvoorbeeld of als zanger. Kleine uitgeverijen bieden meer promotie maar missen vaker het juiste netwerk. Ideaal is een middelgrote uitgeverij die zowel aan promotie doen en die wel al een netwerk hebben opgebouwd. Wat voor mij belangrijk was, was mijn gevoel. Ik had bij mijn uitgever meteen een echt "Welkom-thuis" gevoel. Wat deze uitgeverij niet deed was werken met voorschotten maar ze werken wel hard voor mij, bieden me kansen en, ook niet onbelangrijk, ik kreeg meteen een contract voor meerdere boeken. Misschien kan ik bij een andere uitgeverij dan bv wel een voorschot krijgen maar als ze minder hard voor me werken of als ik me er minder thuis voel zegt dat niet zo veel. Succes met je keuze.