Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

nog naar uitgever sturen of zelf uitgeven?

hallo iedereen, Ik heb al een paar keer een verhaal naar een uitgeverij gestuurd, denk nu twee of drie keer maar telkens negatief. Nu ben ik aan iets nieuw bezig en zou toch graag mijn droom zien uitkomen. Zou ik het ineens zelf uitgeven of toch naar verschillende uitgeverijen sturen? Hoeveel uitgeverijen schrijven jullie aan of geven jullie uit via een POD? Graag tips :-)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eerst via een POD een novelle/kortverhaal uitgebracht. Sinds oktober 2015 geef ik zelf mijn verhalen en boeken uit via een selfpublishing platform. Je hebt alles zelf in de hand, bepaalt zelf de prijs en als er toch een foutje in zit, haal je hem even uit publicatie, je past aan en zet hem terug online. Geen gedoe met uitgeverijen, geen extra kosten (behalve 12,75 euro voor een ISBN), en vooral geen druk met deadlines. Je doet je eigen zin. Mijn boeken en verhalen verkopen best goed, het is een mooi extraatje. Natuurlijk hoop ik binnen enkele jaren iets gekender te zijn, zodat mijn verhalen nog beter verkopen en ik, in het beste geval, kan leven van mijn schrijven. De expert in dit is Maria (Fritztheknife) en ik ben er zeker van dat zij hier ook gaat reageren en ook gaat voor selfpublishing. Maar ik denk dat wij veruit de enige twee zijn die hier een mooie optie en een mooie toekomst in zien ;)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Besje, Els heeft al een paar dingen aangehaald die je kunt doen om je boek zelf uit te geven. Of je kiest voor zelf-uitgeven of niet is helemaal je eigen keus. Als je graag wilt dat je boek wordt gelezen door mensen en je hebt moeite met het vinden van een uitgever, dan is het altijd mogelijk het zelf uit te geven. Het zelf uitgeven van een boek is best veel werk en het is bij lange na niet zeker dat je ook wat zult gaan verkopen. Maar als je zin hebt deze tijd erin te stoppen, kan het een goede keus voor je zijn. Zoals Els al zei zijn er zelf uitgeefbureaus die je kunnen helpen je boek uit te geven. Het gaat dan om Boekscout, Mybestseller e.d. Het voordeel van zo’n bureau is dat ze werk van je uit handen nemen. Toch zul je vaak zelf nog steeds de marketing moeten doen en ook redigeren zij geen manuscripten. Bovendien houden deze bureaus een groot deel van de royalty’s in. (Een bijkomend nadeel van Boekscout is ook dat ze geen ebooks doen en Freemusketeers zijn in zee gegaan met een louche Amerikaanse uitgever, dus zeker niet aan te raden!) Je kan ook zelf een boek uitgeven zonder via een zelf uitgeefbureau te gaan. Dit is iets meer werk, maar levert uiteindelijk meer royalty’s op voor jezelf. Een paperback kun je uitgeven via Bravenewbooks. Deze komt dan op Bol.com te staan. Een ebook (en ik raad je aan om vooral óók een ebook te doen) kun je uitgeven via Smashwords.com. Dit is echter een Engelstalige website, dus als je dat niet lukt, kan het ook via Bravenewbooks. Het voordeel van Smashwords is dat je veel hogere royalty’s krijgt. Via Smashwords komt je ebook op Kobo, iBooks en ook Bol.com. Voor Amazon.nl kun je via KDP je ebook publiceren. Zoals Els al zei, zijn de kosten via Bravenewbooks de €12,75 voor het ISBN. Aan Smashwords en KDP zijn geen kosten verbonden. Waar je als self-pubber wel rekening mee moet houden is dat je een redacteur in de arm neemt om je manuscript te redigeren. Dit is niet gratis, maar je moet het zien als een investering in je toekomst als succesvol schrijver. Ook moet je zorgen dat je boek een professionele voorkant krijgt. Ook dit kost geld. Als het bovenstaande je aanspreekt, zou ik eens gaan overwegen of self-pubben inderdaad iets voor je is. De vrijheid die het je geeft ervaar ik persoonlijk als positief en het spoort mij aan nog beter mijn best te doen om een goed product op de markt te brengen. Succes! Maria

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb echt heel veel geleerd van de boeken die ik zeif deed (eerst bij lulu.com en later bij pumbo.nl ). Ik leerde bijvoorbeeld dat ik anders naar mijn tekst kreeg als ik me voorstelde dat vreemden dit zouden lezen, waardoor ik van alles ging herschrijven. ik leerde over lay out en het goed verzorgen van je werk. En ik leerde loslaten. Zelf publiceren zou ik iedereen aanraden om minstens een paar keer te proberen. (Fritztehknife, even roddelen, de louche 'Amerikaanse' uitgever is deze: https://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kv… , ook gevestigd in Zoetermeer op het zelfde adres ls Free Musketeers en van een familielid van de eigenaar van Free Musketeers, Inmiddels is het bedrijf uitgeschreven uit Nederland, dat zal zo wel zijn juridische en marketing technische voordelen hebben.)

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb echt heel veel geleerd van de boeken die ik zeif deed (eerst bij lulu.com en later bij pumbo.nl ). Ik leerde bijvoorbeeld dat ik anders naar mijn tekst keek als ik me voorstelde dat vreemden dit zouden lezen, waardoor ik van alles ging herschrijven. ik leerde over lay out en het goed verzorgen van je werk. En ik leerde loslaten. Zelf publiceren zou ik iedereen aanraden om minstens een paar keer te proberen. (Fritztehknife, even roddelen, de louche 'Amerikaanse' uitgever is deze: https://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kv… , ook gevestigd in Zoetermeer op het zelfde adres ls Free Musketeers en van een familielid van de eigenaar van Free Musketeers, Inmiddels is het bedrijf uitgeschreven uit Nederland, dat zal zo wel zijn juridische en marketing technische voordelen hebben.)

Lid sinds

9 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik volg Ceridwen hier in. Je leert, ondervindt en wordt beter ;) En vooral: je leert loslaten. Ik ben daar veel rustiger in geworden, maar ook veel kritischer. Is iets niet goed? Dan wordt het niet gepubliceerd en gaat het aan de kant. Een jaartje later zal ik het nog eens herbekijken. I

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En tot slot komt daar nog bij dat uitgegeven worden bij een reguliere uitgeverij voor heel weinig mensen weggelegd is. Zelfs als je goed schrijft; de concurrentie is reusachtig en de markt moeilijk. Een uitgeverij kiest uit een zee van would-be debutanten net die boeken waarin zij het meeste potentie in zien - en dikke kans dat dat nou net niet jouw boek is. Daarentegen kun je ook gewoon die hele loterij voorbij laten gaan en zelf voor je eigen boek gaan. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor de tips! Kennen jullie createmybooks.com? Zijn deze aan te raden? Ik heb het nu toch maar even naar een uitgever gestuurd; kreeg standaardmailtje terug dat ze het met belangstelling zullen lezen en hopen binnen enkele weken een beslissing te kunnen nemen... ik ga dat nu nog afwachten. Wil het toch nog eens zo proberen al weet ik wel dat ik dan weer een hoop afwijzingen kan en zal krijgen...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de aanhouder wint niet altijd en na hoe lang wachten, ik heb deze droom al zo lang dat ik hem nu wel eens wil zien uitkomen, maar ik probeer nog bij uitgeverijen ja :)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch nog maar eens proberen bij een reguliere uitgever. Ik vind twee of drie keer proberen erg weinig. Natuurlijk moet je manuscript passen bij het genre van de uitgever, maar als dat het geval is, moet je het opsturen. Kwestie van een lange adem hebben. Tenminste als je zelf overtuigd bent van de kwaliteit van je manuscript.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kennen jullie createmybooks.com? Zijn deze aan te raden?
Hoi Besje, Ik heb even gekeken op de site van createmybook.com. Zo te zien is het een zelfuitgeefbureau, waar je je book kan laten uitgeven als paperback via het POD principe. Het boek wordt alleen gedistribueerd naar hun eigen website, wat m.i. een nadeel is. Veel mensen zullen voor boeken toch naar Bol gaan en niet naar kleine webwinkels van zelfuitgeefbureaus. Een ander nadeel is dat ze geen ebooks uitgeven, iets dat tegenwoordig toch wel, om het zo te zeggen, sullig is. Ook lijkt het verplicht te zijn om als je je boek op hun webwinkel wilt hebben, een isbn aan te schaffen. Dit kan bij hen voor €42,35. Dit is een hoge prijs. Bij Bravenewbooks kost het €12,75. Persoonlijk zou ik om bovenstaande redenen niet met deze mensen in zee gaan. Voor paperbacks kun je beter terecht bij Bravenewbooks, aangezien je dan voor 12,75 distributie hebt naar Bol. Voor ebooks kan ik Smashwords aanraden, zoals ook al vermeld in mijn eerdere reactie. Succes! Maria

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch nog maar eens proberen bij een reguliere uitgever. Ik vind twee of drie keer proberen erg weinig. Natuurlijk moet je manuscript passen bij het genre van de uitgever, maar als dat het geval is, moet je het opsturen. Kwestie van een lange adem hebben. Tenminste als je zelf overtuigd bent van de kwaliteit van je manuscript.
Ik heb het nu ineens naar vier uitgeverijen gestuurd (ook in Nederland). In België is het aanbod kleiner. Naar hoeveel zou jij het sturen dan?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kennen jullie createmybooks.com? Zijn deze aan te raden?
Hoi Besje, Ik heb even gekeken op de site van createmybook.com. Zo te zien is het een zelfuitgeefbureau, waar je je book kan laten uitgeven als paperback via het POD principe. Het boek wordt alleen gedistribueerd naar hun eigen website, wat m.i. een nadeel is. Veel mensen zullen voor boeken toch naar Bol gaan en niet naar kleine webwinkels van zelfuitgeefbureaus. Een ander nadeel is dat ze geen ebooks uitgeven, iets dat tegenwoordig toch wel, om het zo te zeggen, sullig is. Ook lijkt het verplicht te zijn om als je je boek op hun webwinkel wilt hebben, een isbn aan te schaffen. Dit kan bij hen voor €42,35. Dit is een hoge prijs. Bij Bravenewbooks kost het €12,75. Persoonlijk zou ik om bovenstaande redenen niet met deze mensen in zee gaan. Voor paperbacks kun je beter terecht bij Bravenewbooks, aangezien je dan voor 12,75 distributie hebt naar Bol. Voor ebooks kan ik Smashwords aanraden, zoals ook al vermeld in mijn eerdere reactie. Succes! Maria
oké, weer wat bijgeleerd bedankt!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch nog maar eens proberen bij een reguliere uitgever. Ik vind twee of drie keer proberen erg weinig. Natuurlijk moet je manuscript passen bij het genre van de uitgever, maar als dat het geval is, moet je het opsturen. Kwestie van een lange adem hebben. Tenminste als je zelf overtuigd bent van de kwaliteit van je manuscript.
Ik heb het nu ineens naar vier uitgeverijen gestuurd (ook in Nederland). In België is het aanbod kleiner. Naar hoeveel zou jij het sturen dan?
Goh , met mijn eerste boek heb ik het wel naar twaalf reguliere uitgevers gestuurd en tenslotte met succes. Daarna met een ander boek (dat nog uitkomt) misschien echt geluk gehad, maar komt ook bij een reguliere uitgever uit. Dus laat je niet afschrikken, gewoon blijven proberen.