Start » Forum » Het uitgeefproces » Uitgeven » Aantal verkochte exemplaren achterhalen.

Aantal verkochte exemplaren achterhalen.

3 reacties [Laatste bericht]
Dakota Flynn
Laatst aanwezig: 1 jaar 21 weken geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Aantal verkochte exemplaren achterhalen.

Hallo allemaal,

Ik lees hier elders op het forum dat, indien je boek wordt uitgegeven door een uitgeverij, er vaak een auteurscommissie wordt afgesproken tussen 8 en 14% van de verkoop.

Wat ik me daar nu bij afvraag is hoe je dit zelf kan opvolgen. Met andere woorden: Hoe kom je te weten hoeveel boeken er verkocht werden, en aan welke prijs. Als ik dit topic, http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/5171 , goed begrijp kan je dit blijkbaar onmogelijk zelf achterhalen en ben je overgeleverd aan de eerlijkheid van de uitgeverij. Nu, dit forumonderwerp dateert van 2007, en intussen zijn we toch bijna 10 jaren later en dus vroeg ik me af of dit nog steeds van toepassing is.

Of zijn er intussen andere kanalen om de precieze verkoop (of op zijn minst distributie) van een boek te achterhalen?

Alvast bedankt voor de feedback.

Groetjes,

Dakota Flynn.

Reacties

Tja
Laatst aanwezig: 1 dag 5 uren geleden
Sinds: 4 Mei 2009

Meestal krijg je een code waarmee je kunt inloggen naar de verkochte exemplaren. Of het betrouwbaar is weet ik niet.

Waar je ook bent, 'Ik zal je vinden'.

Dakota Flynn
Laatst aanwezig: 1 jaar 21 weken geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Ok, dank je voor de feedback. Het lijkt me in deze tijden maar logisch en normaal dat je dit zelf kan opvolgen. Laten we er maar van uitgaan dat het wel betrouwbaar is.

Mag ik veronderstellen dat dit bij de meeste uitgeverijen zo gaat? Of vraag ik dit best op voorhand?

@ngelique
Laatst aanwezig: 49 weken 3 dagen geleden
Sinds: 17 Aug 2007

Hi Dakota,

Een reguliere uitgever houdt dat bij en kan de verkoopcijfers onderbouwen (het is tenslotte een bedrijf en zij willen ook weten of ze winst/verlies maken op jouw boek.
Maar je kunt het altijd van te voren vragen.

Groetjes!

In een boek valt er geen mus van het dak zonder reden - W.F. Hermans

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Schrijven Magazine: geen nummer meer missen?

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine! Profiteer van onze superaanbieding!

Profiteer nu!